Gå til innhold
Arkivverket

[#77401] Hjelp til tyding


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ho er ført i innflyttingslista 1864, men flytta inn 'høsten 61'. 'Pige Maria Johannisdotter (..?..)'. Alder: 24 1/2 år Kva tidspunkt dette viser til er uvisst; men fødselsåra skulle verte 1837 (innflytting) eller 1839/40 (innførsla). 'At tjene', 'Fra Sverige, født i Elga Sogn, Vermland', opphald 'Næs i ??-stad',Namnet stemmer for den avdøde; gift med Husmann Martin Andersen Jørgenrudbraaten. Ho er fødd i 'Engebak i Blomsko(?), Wermeland, Sverige'. Om det stemmer med Elga sokn, kan du sikkert finne ut. Fødselsdatoen er gjeven nøyaktig, 5.12. 1846 - og stemmer ikkje med innflyttinga.Vigsla ville sikkert fortelje meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Denne damen Marie Johannesen (tippoldemor) er en gåte. I de kildene jeg har bekreftet om henne så oppgis det forskjellige fødselsår. 1840, 1846, og 1847. Så 24 år i 1864 kan passe.Fødselsdatoen ved døden kan være riktig. Men året kan være feilført. Ved vielsen oppgis henne far bare som Johannes. Det kan være at hun ikke visste hans fulle navn.Uansett fikk hun 2 uekte barn (oldefar) med samme mann. Dette var en dame som tilhørte lavest rang i samfunnet. Det er info i familien om at hun ble fratatt begge barna. Det er derfor jeg leter litt i blinde etter hvem denne damen var.Takk for tydehjelpMvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(4) .. ja, naturlegvis; 5. månad og 12. dag. Men det viktige var årstalet, som ikkje stemte med innflyttinga; og når datoen er spesifisert, er det rimeleg å rekne med at presten hadde ei kjelde for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Jeg ser poenget. Det er høyts trolig at datoen er korrekt. Det jeg er usikker på er årstallet, ettersom alle andre kilder om denne damen er svært sprikende når det gjelder året hun er født. Det gjelder ved de 2 barnas dåp og FT 1875.Uansett.. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.