Gå til innhold
Arkivverket

[#77402] Lars Pedersen, Sunndal


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Har samme problemet her også med foreldrene til Lars Pedersen, klarer ikke å tyde hva som står :-(. Lenke Noen som har litt ledig påsketid til overs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er rett som Lars her skriv og fedrene til brudgom og brur var Lars Halvorsson Ratet og Ingebrigt Johnsson Draskhjellen under Moen. Den siste kom frå Snøva. Om eg ikkje tek mykje feil, så er ekteparet, Peder og Mari tippoldeforeldra mine. Dei flytta til Dale ved Kristinasund og Peder vart etter kvart tilsett ved Storvik Mek i Kristiansund som smed, - etter kvart som materialforvaltar. Eg er etterkomar etter yngste dotter deira, Gjertrud f. 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Finn: vet du om de fikk en sønn Lars Pedersen f. 1867 som ble gift med ei Hanna Einarsdatter (tror det er det hun heter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg veit at oldemor mi hadde ein bror som heitte Lars f. 1867, men eg hugsar ikkje lenger kvar det vart av han. Han er elles nemnd i B. 2 av Sunndalsboka s. 172, men berre ved namn og fødselsår. Eg lurar på om han ikkje vart busett på Averøya ein eller annan stad, - Henden kanskje? Nedstammar du frå dette folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Ja, dvs mine to eldste barn nedstammer fra Lars Pedersen. Han ble gift med Hanna 29.09.1887 Kvernæs. De fikk ei datter Hilda der i 1886. Deretter flyttet de til Christiania og fikk 8 barn, deriblant Ingolf Lorentz Pedersen. Han var ordfører i Bolsøy i 1958-1959 (Lenke). Ingolf er oldefar til mine barn. Jeg jobber nå sammen med min datter med å finne hennes aner bakover i tid.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette var moro. Eg kjenner absolutt ingen frå denne sida av slekta mi, skjønt den må jo eigentleg vera ganske talrik. Ser at Per og Mari hadde 8 born i alt, nemleg 1) Ole f. 1854, 2) Marit f. 1858 utvandra 3) Anne f. 1862 4) Ingrid f. 1864 g.m. Henrik Olsson Holmeide på Tingvoll 5) Lars f. 1867 6) Helga f. 1871 7) Ingebrigt f. 1863 og 8) Gjertrud f. 1876. Dette er i grunnen det eg veit om denne søskenflokken, bortsett frå at eg no veit kvar det vart av Lars. Litt moro å sjå at Bolsøyordføraren vert titulert som modellsnekkar. Bestefaren, Peder Larsson vert nemleg omtala som modellarbeidar på Rena Bruk ved Kristiansund i Sunndalsboka. Dei hadde neppe ti tommeltottar desse karane. Eg kjenner meg litt att i det, då eg har drive ein god del med skipsinnreiing.Om forfedrane kan lesast i Sunndalsbøkene, først B 2 s. 171 f. Om det er meir private ting de ønsker å spørja om, så er E-postadressa mi; finn krøllalfa bioreg dot AS. Når eg ikkje skriv adressa rett fram så er det fordi at ymse firma driv og søkjer på E-postaddresser og ein blir då lett utsett for spampost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Er alltid morsomt å finne felles aner etter så lang tid her inne :-). Jeg skal sende deg hva jeg har så langt på denne familien. Fint om vi kan utveksle litt info og ikke minst eventuelle feil. Vi har såvidt begynt på familien så vi håper vi skal klare og fylle opp en del etterhvert. Min mailadresse er som navnet mitt, altså fornavn krøllalfa etternavn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Aakvik Vorpbukt

Hei Ikke den enkleste slekta dette nei ;) Flere av søsknene til Lars er født på Ratet under Musgjerd, noen på Drakshjellen under Moen. Moen, Pedersen og Grødal er navn disse søsknene senere brukte som etternavn. Jeg har Hanna Einarsdatter Lyngvik som navn på Lars` kone. Som Finn (mitt søskenbarn) skriver, så flyttet Peder og Mari med de yngste barna til Dahle ca 1876. Lars bosatte seg i Henda på Averøy etter at han kom fra Oslo. Han har mange etterkommere her på Averøya. (eldste datra Hilda hadde 35 barnebarn)Jeg 'samler' firmenninger, så jeg er intr i etterslekt. :) Mvh Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Aakvik Vorpbukt

Glemte å skrive e-post adr : borgvor krøllalfa hotmail dot comJeg har mye etterslekt etter Peder og Mari og litt anerMvh Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Aakvik Vorpbukt

Det jeg foreløpig har funnet ut om søskenflokken: 1)Ole f 1852 bosatte seg i Sunndalen, gift med Ingrid Hoås brukte Grødal som etternavn. 7 barn 2)Marit f 1858 gift med Jørgen Moe 5 barn ? bosatt i Oslo 3)Ingrid f 1860 en datter ? Sigrid bosatt i Sunndalen 4)Anne f 1862 1 sønn (Anne også bosatt i Oslo noen år ? 5)Ingrid f 1864 gift med Henrik Holmeide (til USA, flere barn) 6)Lars f 1867 gift med Hanna Lyngvik 8 barn 7)Helga f 1871 d 1890 8)Ingebrigt f 1873 g m Ingeborg Nerdal 3 barn 1 datter før.Bosatt på Dahle 9)Gjertrud f 1876 3 barn(er to stk Ingrid , se FT 1865) Har også funnet dåp i KBhar en del av etterkommerne ogsåMvh Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg er redd det er lite jeg har å bidra med i denne tråden. Riktig nok gjorde jeg en god del undersøkelser om slekten for ca 30 siden, men har etter det ikke befattet meg med den. Skal likevel se om jeg kan finne frem noen av de notatene jeg gjorde i sin tid. De undersøkelsene jeg gjorde var konsentrert om anene. Når det gjelder etterslekten så ser jeg at Borgny har samlet svært mye, men enda står det sikkert att en god del.Benytter anledningen til å takke Solfrid så mye for det tilsendte stoffet om etterslekten til Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.