Gå til innhold
Arkivverket

[#77403] Kommandersersjant Halvor Knudsen Komperud


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg forsøker å spore hans opprinnelse. Han skal være født ca 1770 på Komperud, Hof, Hedmark og ble gift med Ingeborg Larsdatter f. ca 1768 mulig fra Fredrikstad.Kjenner til disse barna: Knud f. 1795, Inger Marie f. 1796 død 1870 gift med rådstuebetjent Christian Baarstad 1788-1831 i Halden, Lars f. 1799 og Bergethe f. 1801 alle døpt i Fredrikstad.Jeg har sett noen tråder her på Webdebatt om Komperud, men ingen som har noe om kommandersersjanten. Så vidt jeg skjønner var Komperud en 'kapellangård' og der kan det ha bodd flere familier.Finnes han i bygdeboken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Nei han er ikke nevnt i bygdeboka. Men det bemerkes at det er ukjent hvem som var bruker i en 20-25 års periode fram til 1796 (for bruk I), kanskje det var denne familien som var der? Hvis han er døpt i Hof bør han jo være mulig å finne i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har selvsagt forsøkt å lete i kb på Hof og ser at det er 5-6 stk Halvor som døpes der, men finner ingen hvor faren heter Knud, men kan jo ha oversett noe.I ft1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010103&gardpostnr=284&personpostnr=2158&merk=2158#ovre>Lenke så heter han Komperud, men jeg er selvsagt mottagelig for å endre syn på dette. Derfor har jo nå gått tilbake og sett på barnas dåp og der er vel navnet tydeligere.Knud døpt 11.sep.1795 LenkeInger Marie døpt 11.jun.1797 LenkeLars døpt 25.mar.1799 LenkeBergethe døpt 29.apr.1801 LenkeDet går klart i retning av Kamperud. Derfor har jeg nå også gått igjennom de steder jeg ser ved å søke på Kamperud på Familysearch og på ft1801. Aktuelle steder i ft er Rødenes, Blaker og Nes Hedmark, mens fs viser Enebakk, Løken (Høland) i tillegg. Så vidt jeg kan se, ingen som passer i Enebakk, Nes, Blaker (Aurskog) og Rødenes.Jeg har funnet en aktuell kandidat i Høland 12.mar.1770 Løken i Høland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Må nok skuffe deg med kandidaten i Høland, faren heter Klaus Kinnestad og moren Johanne Zypriansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg forsøkte Biølstad og fant [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=3442&personpostnr=44085&merk=44085#ovre>Lenke I og med at det ble treff i Fredrikstad, så er dette nok en bror (og far) av hustruen.Det var ikke mange på Bølstad heller Lenke og jeg bør vel prøve å finne Ingeborgs dåp en av disse stedene.Ellers enig med deg Berit og takk for at du sjekket også. Jeg har forsøkt perioden 1769-1772 selv og vi er vel på feil sted.30.aug.1770 finner jeg en Peder Bølstad som fadder til presten (?) Augustinus Schielderups barn i Vestby Lenke Dette kan muligens være han som var gift med enken Aase i linken ovenfor.Samme Bølstad er fadder til et annet barn her og står Sr. foran (en betydelig mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har fordypet meg litt i Biølstad i Glemmen og sjekket opp de mulige søsknene. Alle ser ut til å holde seg i Glemmen. Det ser dessverre ut til at kb for Glemmens døpte ikke finnes i perioden jeg trenger 1764-1772 , men jeg ser av en innføring i kb i 1804 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7454&idx_id=7454&uid=ny&idx_side=-33>Lenke at en Ingeborg Larsdatter Bjølstad grund, døper et barn. Kanskje Ingeborg ble enke etter 1801 og før 1804 ? Det MÅ være en sammenheng når barnet sogar heter Halvor.Leter dessverre litt forgjeves etter Halvors død og mulig ekteskap med Svend Johannesen Dahl i Glemmen. Hva står det foran hans navn i dåpen til Halvor ?Litt ung, men han er kanskje riktig person den Svend Johannesen som er 22 år i 1801 - se første lenke i (10). Det er et alternativ i Moss, 32 år og hammersmed Svend Dahl, men Ingeborg har vel falt for 'tjeneren'.Hva sier det ellers når det lages en slik lang beskrivelse av det dødfødt barn (bror til Halvors hustru) Lars sitt barn, se nederst på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Hun er nok enke når datteren dør. Teksten sier: Sergeant Komperuds enkes pigebarn...Ang. sønnen Halvor, det var vanlig når noen ble enke/enkemann at første barn av rett kjønn ble kalt opp etter den avdøde. Så Halvor er nok første sønn i hennes 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk, det ga meg rett tid og jeg har ikke lett tidlig nok. Men jeg ser ham ikke i perioden jan 1801-27.apr.1802 i Glemmen eller Fredrikstad heller. Forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ovenstad har ikke med annet enn offiserer, dessverre.Jeg er for øyeblikket litt på jakt etter hvilke mulig hendelser som kan ha ført til at kommandosersjanten ble drept, eller hvor han kan ha vært etter ft1801. Det er vel ikke rimelig at han var til sjøs ?Jeg har en mistanke om at han kan ha vært i Fredrikshald hvor det ihvertfall senere var en underoffiserskole (min mors onkel Paul var sjef der i en årrekke mot slutten av århundret). Hvor ellers brukte man en kommandosersjant ?Det var jo ganske urolige tider i årene før 1807/8 og han kan ha blitt forflyttet til grensen og omkommet der. Noe sier meg også at det må ha vært et stykke hjemmefra, da han ellers ville blitt fraktet hjem og begravet i Fredrikstad. Eller kan han ha druknet og ikke blitt funnet ?Ellers har jeg vært igjennom de fleste kb i Østfold, men det er noen som mangler data om begravelser på det aktuelle tidspunkt, bl.a. Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.