Gå til innhold
Arkivverket

[#77417] Portretter fra Hoff kirke, Østre Toten, hvem er avbildet?


Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Hei.Jeg har tatt bilde av 6 portretter som henger i Hoff kirke, Østre Toten. Men jeg klarer ikke å huske nå hvem portrettene er av. Noen som kan hjelpe meg?Nr. 1: Jeg har ingen forslag.

bilete9095.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nr. 3: Kan dette være Ole Hannibal Hof en Canice Søn af Christiania fød i Nyborg i Fyen, blev Capellan til Spydeberg Ao. 1722. Pastor til Toten Ao. 1725; Proest over Toten og Walders 1746, var her 39 Aar - døde salig i Herren i Hofs Præstegaard den 17 Sep. 1750 da i Hofs Kierke begraven. (Tekst tatt fra et annet portrett i Hoff kirke der ansiktet ligner veldig.)

bilete9097.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nr. 6 og siste. Ingen forslag her heller.Kan en eller flere av personen tilhøre eller være inngiftet i sllekten Borchgrevinck?

bilete9100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Remi:Nr. 3 er helt riktig Ole Hanibal Hoff. Nr. 4 er hans ektefelle Anne Sophie Boyesen.Det kommer et stykke om disse i Genealogen 1/2010, (Prestenytt) s. 38-40 i slutten av denne måned.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

bilde nr 2 skal være Anne Sopie Hauch f. Sommerfelt. 1743-1817 ifølge årboka for Toten. bilde 3 og 4 er Ole Hanibal Hof og kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Bildene er ikke fra Hoff kirke, men fra Stenberg i Vestre Toten (friluftsmuseet Stenberg, tidligere Toten Museum, nå en del av Mjøsmuseet). 1. Lauritz Weidemann (1775-1856), amtmann og eidsvollsmann. 2. er Weidemanns moster som nevnt i (8). 3. og 4. er Weidemanns oldeforeldre, som nevnt i (7). 5. Ditlev Qvist, fogd i Nedenes (svigerfar til Weidemann). 6. David Weidemann, lege i Holmestrand (sønn av Lauritz Weidemann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det kan du nok ha helt rett i, Rune. Amtmannsgården Stenberg var første stopp etter Hoff kirke og ved nedlasting av bildene fra kameraet, har bildene fått andre navn enn det jeg ville og stokket seg om litt, så jeg kan ikke sjekke tidspunktet de er tatt heller. Så du har helt sikkert rett.Tusen hjertelig takk for irettesettelsen og hjelpen. Ikke lett å huske nøyaktig siden det er to år siden bildene ble tatt.Da er dette løst.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Slike portretter burde det vært gjort en dugnad på. Alle kirker, museer osv burde gjennomgås med kamera, og i den grad det er mulig samle materialet slik at det blir tilgjengeliggjort for oss alle sammen.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(5/10:) #5 Ditlev Qvist ble i 1775 avsatt fra fogedembedet pga. kassemangel, og døde i 1782 i arresten på Akershus festning. (I 1762 kjøpte han gården Sandstø i Rannekleiv, Aust-Agder). Datteren Ditlevine Marie (g.m. Lauritz Weidemann) fikk han i sitt andre ekteskap med Ingeborg Marie Herlofsdatter, som kanskje kan ha vært datter av (skipsreder ?) Herlof Rasmussen i Kolbjørnsvik, Hisøy, Arendal, forfar til de kjente Herlofsen'e i Arendal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Rune, det er en kjempegod idé! En slik fotobase har jeg ønsket meg lenge. Når skal vi begynne dugnaden? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

I Genealogen nr. 2/2009 forsøkte jeg meg i formannens spalte med et slikt fremstøt. Det hjalp ikke mye, men jeg fikk noen godord med på veien om at dette var en god ide. Dugnadsgjengen uteble dog.Norsk Slektshistorisk Forening har lyst til å kjøre igang en slik dugnad, og er selvsagt klare for å legge materiale ut på nett så snart det foreligger. Jeg har lovt å jobbe for å få dette igang, og kan jeg anspore bare en person til, slik som deg Randi (15), så er vi igang.Det vil passe utmerket sammen med en større oppdatering av Prestearkivet i løpet av høsten.Flere som melder seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Folkens, det er nettopp pga av en slik dugnad at jeg trengte å få identifisert hvem som var avbildet. Dugnaden finnes den allerede, og det er bare å starte å sende inn bilder.Basen finnes her: [url="http://eldre-portrett.blogspot.com/>http://eldre-portrett.blogspot.com/ Dessverre så er det ikke så mange blant dugnadsgjengen ennå, men det var det jeg hadde tenkt å rette på. Så det er bare å starte å ta bilder og sende dem inn til: boks2072 at gmail punkt com Så vil nok Niels Hegge, som styrer denne blogspoten, legge dem ut etterhvert. Det er dit jeg har sendt mine i løpet av denne påsken.Mer info kan lese her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Rune (16) Når det gjeller bildedatabaser er det viktig å bestemme fra starten om bildene som legges ut skall være frie til privat bruk, egne hjemmesider etc, eller som på DIS base kirkebilder. Karin Thingvold startet sin populære side etter en inngående diskusjon (innlegg 10 til 35) om rettigheter. Lenke Den løsningen som hun valgte var att de som sender inn bilder godkjenner automatisk privat ikke kommersiell bruk av bildene. Hvordan ser du og NSF på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Remi (18) jeg ser du fant fram mitt gamle forsøk mens jeg forsøkte få en dialog med NSF. Jeg kan selvfølgelig kjøre videre med denne, men tror egentlig mer på opplegg i foreningsregi. Om NSF har mulighet til å drive dette, så skall jeg bidra med de portrett jeg har liggende. Og kanskje med forskjellige kategorier, det var jo mange interessante personer som blev avbildet som ikke var prester ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei NielsHyggelig å høre at noen faktisk har begynt på prosjektet.Når det gjelder NSF, er tanken et åpent bildearkiv, muligens i forbindelse med prestearkivet som allerede er startet opp der. Det vil ikke være stengt, men åpent for almenheten. Det vil slik sett også sikre både backup av dette, videreføring selv om noen enkeltpersoner skulle gå lei osv.Og det er viktig å starte dette arbeidet. Mange av portrettene lever farlig i fuktige omgivelser. Det er også luftet med Heraldisk Forening som er inne på tanken om å gjøre det samme med veggskjold, epitafier, gravplater osv.På den måten kan det også engasjere andre enn de som har prester på anetavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Rune,Jeg foreslår att vi fortsetter debatten på 'Nettsted med portrett - - - ' så får vi alt samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.