Gå til innhold
Arkivverket

[#77425] Ole Larson Romslo f 1858 reiste til SD USA . Hvor ble han av senere?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Ole Larson Romslo ble fødd i 1858 i Haus. Her er han med familien i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61250&gardpostnr=196&personpostnr=1326&merk=1326#ovre>Lenke og 1875 LenkeI 1880 Lenke reiste han til USA, nærmere bestemt Walworth County SD. Der var han m.a. County Commisioner Ref Martin Ulvestads bok: 'Nordmændene i Amerika, deres Historie og Rekord' side 415. I følge bygdeboka til Lars Ådna var han Sherif og County commisioner og muligens ugift. I Ulvestads bok , som kom ut i 1907, står det et kors etter navnet til Ole, altså avliden før 1907. I 1908 Lenke og 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Han var født 29. jan. 1858 ? Finner ham ikke i census for 1900 hvor både fødselsmåned og -år vises. Kansje kan han ha dødd før 1900 ?Hvis han hadde offentlig stilling som f.eks. sheriff, bør det være mulig å finne obituary etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Ja, jeg har også søkt etter obituary, men ikke funne det. Har funnet mange andre Romslo, som reiste over.Angående offentlig stilling så har jeg bare dataene fra bygdeboka og Ulvestads bok Lenke å forholde meg til (langt nede i første kolonne).Til Helge (2): Jeg forsto ikke helt hva du mente med at nevøene var funnet. Jeg kjenner til endel vedrørende deres endelikt. Den ene ligger begravet i Norge og den andre er begravet i USA.Men hvis du har noe ekstra så er jeg interessert i det.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Han ble øyensynlig valgt til County Commissioner for Charles Mix county, district 2, i 1890District 2 Ole Larson elected Nov. 4, 1890Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Kurt.Denne siden hadde jeg ikke funnet, selv om jeg har søkt på både Romslo og Larson. Helge: Jeg kunne sikkert uttrykt meg mer presist også. Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis han emigrerte i april 1880, skulle han også vært med i census for 1880 som ble tatt opp på sommeren.Her er en kandidat1880 United States Federal CensusName: Ole Larson Home in 1880: Traill, Dakota Territory Age: 22 Estimated birth year: abt 1858 Birthplace: Norway Relation to Head of Household: Self (Head)Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: NorOccupation: Farmer Marital Status: Single Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name AgeOle Larson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Ole Larson i(5) som var i Charles Mix County var desverre feil person. Han kom fra byneset i Trondheim ref Ulvestads bok LenkeJeg har også sett på Ole Larson i 1880 censusen, uten å unne fastslå helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager at jeg henger meg på her med en digresjon, men jeg reagerte på navnet Romslo.Min mormors kusine, Anne Knutsdtr. Eiker (f. 1897 i Vegårshei, Aust-Agder) var gift med en Waldemar Karl Magnus Romslo, f. 24/12 1899 i Bergen. Jeg er usikker på eksakt vielsesår, men det må ha vært rundt 1920 - og de oppholdt seg en stund på Rjukan, før de emigrerte til USA. De hadde kun ett barn - datteren Evelyn - som, så vidt jeg vet, ble født i USA i 1924.Mitt primære spørsmål er om det kan være noen slektsforbindelse mellom Waldemar og den familien det ellers er snakk om i denne tråden. I ft. 1900 bor han i Moldesmuget 6 i Bergen sammen med foreldrene Waldemar Carl Magnus Romslo (far og sønn hadde samme navn), f. 1870 i Bergen, og Emilie (slektsnavn/farsnavn ukjent), f. 1864 i Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite tillegg til (11):Waldemar ROMSLO Birth Date: 24 Dec 1899 Death Date: Oct 1972 Social Security Number: 046-16-0028 State or Territory Where Number Was Issued: Connecticut Death Residence Localities ZIP Code: 33940 Localities: Naples, Collier, Florida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Oddbjørn. Meg bekjent er det ikke slektskap mellom min morfars onkel Ole og din slektning Waldemar.Jeg kjenner litt til Waldemars forhistorie, og slekten hans kommer også fra stedet Romslo. Waldemars far var forøvrig ansatt som brannmester i Laksevåg i 1906 med en årslønn på kr 1300.-Etter det så 'mistet' jeg den slekten frem til jeg fann Waldemar utvandret og da med bosted på Rjukan.Jeg har ikke funnet mer om Waldemars datter Evelyn etter at de slo seg ned i NY USA.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Roald!Takk for svaret - og beklager at jeg forstyrret tråden din. Når jeg først har gjort det, så kan jeg jo føye til at jeg har funnet Waldemars farfar, Johannes Thorbjørn Romslo (med kona og Waldemars eldre søsken), som salmaker i Hammerfest i ft. 1865.Waldemar Romslo døde altså i Florida i 1972, mens kona Thomine levde helt til 1993 (96 år gammel). Jeg vet ikke når Evelyn døde, men min mormor (som for øvrig også het Thomine) hadde kontakt med dem så lenge hun levde (dvs. fram til 1971).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.