Gå til innhold
Arkivverket

[#77428] Sivert Johnsen Gorset (Lillevolden) f. 16.9.1835 i Soknedal, hvor/når døde han?


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

I 'Busetnad og Folkeliv i Soknedal' Bind 4 s. 679 og 687 står det om familien. Han ble gift m. Seri Andersdatter i 1863 og fikk 4 barn. John, Maren, Marit og Arnt. Seri døde 1877. Sivert ble gift 1879 m. Guru Hansd. Lyshaug, f. i Nordre Fron 1850. 4 barn, Beret, Lars, Ingeborg, Endre. Guru døde 1897. Sivert er i Soknedal ennå i 1900. Ifølge bygdeboka flytter han til Ålesund og dør antagelig der. Men jeg er ikke istand til å finne hans død i noen kirkebok der. Nå har jeg søkt igjennom døde i Ålesund fra 1900 til 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Lenke til Sivert med familie i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f01649&gardpostnr=334&personpostnr=2011#nedre>LenkeSivert hadde en sønn, Sivert, født i 1881, tjenestegutt i 1900 tellinga, på Solberghaug: Lenke Sivert Sivertsen gifter seg i Borgund i 1906: Lenke Sivert får en sønn, Sigurd, født og død i 1909: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C13 (1898-1918), Fødte og døpte 1909, side 133. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke En sønn, Hans, født i 1912: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C13 (1898-1918), Fødte og døpte 1913, side 171. Permanent sidelenke: LenkeHer er Siverts søsken, Ingeborg og Endre ført som faddere.En datter, Jenny Olga i 1914: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Klokkerbok nr. 528C13 (1898-1918), Fødte og døpte 1914, side 186. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takker!! Da var det til Spjelkavik sønnen flytta til( en sønn som jeg ikke hadde fått med meg) Da får jeg lete etter Sivert`s dødfall i Borgund etter 1906. Han kunne kanskje bli gammel, han hadde trolig en søster som ble 98 år i Soknedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Nå har jeg snakket med etterkommere til Siverts sønn Sivert som ble gift i Spjelkavik i 1906, og det er helt sikkert at Sivert ikke flytta til Sunnmøre, som Soknedalsboka sier. Han var antakelig aldri der. Var ikke med på bryllupsbildet som ble tatt i Spjelkavik 1906. Han lever i allefall når kona Guru (den siste kona) døde i 1897. Men er ikke å finne i ft. 1900. Så han er antakelig død før 1900, og da i et annet sogn som noen av de andre barna hans bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Fint om du finner ut hvor og når han døde. Har et notat om Kristiansund men finner han ikke der. Han var min tippoldefar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg var nok litt rask til å konkludere med at jeg ikke finner ham i ft 1900, men fann ham nå under ft i Soknedal og under bruket Lillevolden. Det er en plass under Gorset. Lenke Så han levde nok litt til............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hadde glemt at Randi i innlegg nr 2 her hadde lenke til Sivert i ft 1900. Beklager Randi, det gikk litt fort her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Sivert (den yngre) som hadde tjenerjobb på Solberghaug i ft 1900, (lenke i Randis`s innlegg) fikk en datter Anne med husmannsenken Karen der. 1902.Lenke. Etter dette reiser Sivert (d.y.) til Sunnmøre og Spjelkavik. Brødrene Lars og Endre reiser også dit, men bosetter seg ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Ivar Tyrhaug

Fikk en sms fra en dame på Levanger som har fanget opp mine anstrengelser for å finne dødssted og dato/år for denne Sivert. Hun mente at Sivert bodde hos sønnen Endre på Kvål da han døde, og mente at jeg burde se i kirkebøkene for Melhus. Så da gjorde jeg det, og fann dødsinnførselen. 26 okt. 1924. Han ble 89 år. Sønnen Lars var visst også bosatt der. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne Jørstad

Hei - er i gang med å finne ut av slekten til min kone Kari hvor hennes mor var født Gorset - Sivert Gorset blir derfor min kone's oldefar. Har kontakt med andre i slekta som bor i Spjelkavika og på Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Arne, er din kone da etterkommer etter John, Maren, Marit eller Arnt fra Sivert's 1. ekteskap eller fra Sivert, Berit, Sigrid, Lars, Ingeborg, Endre eller Sigrid fra 2. ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.