Gå til innhold
Arkivverket

[#77432] ST, Oppdal, Loe, oppslag i bygdaboka


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Ja, det stemmer, Hampeløkken var i og for seg et slags føderådsbruk til Ulsvold.Men det er altså foreldrene til Hans jeg ønsker opplysninger om, og gjerne fødested og dato/år på ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Vet du om Hans var gift første gang i Vågå/Sel? Jeg har funnet en Hans Olsen Loe som utflytter fra Oppdal, men han var, så vidt jeg husker, født i 1847....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Takker så mye for innspill, Grethe, og du har et godt spørsmål!Jeg har tenkt at ettersom Hans under sin 2. vielse står hjemfestet til Ulsvolden, så kan det være han som giftet seg inn på gården i 1812, med enken etter den forrige gårdeieren. Vielsen finnes på venstre side i midtre kolonne under datoen 11. april: Lenke Det står bare Uk Hans Olsen og E. Ragnild Torsd. Ole Brækken og Ole Laurgård var kausjonister.Brekken og Laurgård er i nærheten av Ulsvold, så jeg er rimelig sikker på at dette er den Ragnhild som ble enke der i 1810.I 1865 går det fram at Hans Olsen skulle være født i Vågå pg, men kb sier noe annet ved vielsen i 1841. Vet ikke hva man skal feste mest lit til, men presten kan da ikke bare ha funnet på at Hans var født i Oppdal og at faren het Ole Olsen Loe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Vil bare for ordens skyld gjøre oppmerksom på at spørsmålet mitt også er lagt ut på DIS-Slektsforum nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Krokann

Svært sløvt av meg å overse at Hans ble konfirmert i Oppdal i 1799. Han var da kalt Hans Olsen Loe, 17 år.Det var trolig denne Hans Olsen som i 1801 bodde på en husmannsplass på Mjøen. Bortsett fra at mora hans var oppført som Ingeborg Hansdatter, stemmer dette bra.I Ola Bjerkås si bok om Drivdalen side 60 står det at Ole Olsen Tøndel d.e (1754-16.7.1823) var g.m. Anbjørg Hansdatter (ca. 1763-22.11.1856). De flyttet til Oppdal senest 1795 og hadde minst fire barn; Hans ca. 1783, Ole ca. 1787, Karen 1795-1871 og Hans 1798-1858 (se Sandan under Nystu Lo.)'Ved folketellinga i 1815 bodde Ole Olsen Loe d.e. 60 år og hans kone Ambjør Hansdatter Loe 52 år på Loe som husmannsfolk under Ole sin bror Paul sin gard Søsto på Øver-Lo.Bjerkås antyder altså at Hans d.e. og Ole ble født før familien kom til Oppdal, men jeg kan ikke finne at Hans er døpt i Lesja. Det er mulig at Ole Olsen Tøndel d.e. ikke flytta direkte fra Lesja til Oppdal, slik mange av hans søsken trolig gjorde.Kanskje det kan være en idé å lete etter hvor Ambjør Hansdatter kom fra?HilsenKnut Krokann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dette var spennende nytt, Knut, tusen takk for disse opplysningene!Jeg skal lete litt rundt i kirkebøkene, og kommer tilbake med opplysninger dersom jeg finner noe om Ambjør Hansdatter.(Ser at du også har svart meg under samme tema på DIS-slektsforum, men velger å fortsette i temaet her på DA.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.