Gå til innhold
Arkivverket

[#77441] Baltzer Syversen i Ås Akershus


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Baltzer ble konfirmert i 1796 og finnes i FT 1801 som artelirist i Froen. Her står at han er 23 år gammel. Det jeg ønsker hjelp med er å tyde denne dåpen i 1780 og få bekreftet om det er samme Baltzer. Lenke Hans foreldre er Syver Hansen og Kari Gulliksen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, den dåpen du linker til tror jeg ikke er med foreldrene Syver Hansen og Kari Gulliksdatter.Vanskelig å tyde navnet på faren der, men dåpen finner sted lenge før Syver og Kari ble viet (den siste vielsen i desemmber 1781, og det står ingenting om at den Baltzer var født utenfor ekteskap).Kari Gulliksdatter var fra Lindebråte under Nord-Dal, etter vielsen er de bosatt på Dalen/Kopledalen under samme gård hvor de får flere barn, men jeg har ikke sett noe til en sønn Baltzer Syversen.Rundt 1804 flytter familien til plassen Hagan under Mellom-Dal hvor det er skifte etter Kari Gulliksdatter i 1829, det er da bare to døtre som nevnes som arvinger.Har lett igjennom kirkebøkene for Ås samt Nesodden uten resultat. Jeg vil tro koblingen med dette ekteparet som foreldre til Baltzer Syversen er en feilaktig konstruksjon på Family Search, i alle fall står det der kun 'about 1781' som henvisning til dåpsdato. Det kan også være feil/mangel i kirkeboka, folketellingen 1801 eller at Baltzer Syversen rett og slett kom fra et annet prestegjeld.Det første barnet jeg har registrert på ekteparet er dåpen til sønnen Kristian som ble døpt 4 august 1782, foreldrene var da bosatt på den nevnte plassen Dalen eller Kopledalen, i passe tid 7-8 måneder etter foreldrenes vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Enig i Espens vurdering. Men du har konfirmasjonen i 1796 hvor det vel står at han kommer fra Stubrud. Er ikke det i nåværende Frogn?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk for innspill. Meget mulig at det er feilkilder i FS, da det er der jeg hentet opplysningene. Utgangspunktet mitt er Baltzer Syvertsen som giftet seg med Ellen Marie Nielsdatter i Ås 26. november 1803. Har ikke funnet ut hvor Ellen Nielsdatter kommer fra.Mulig dette kan bidra til oppklaring.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg burde kanskje gå ennå et skritt tilbake og si at utgangspunktet er Marte Sorine Baltzersdatter, født 21. mars 1823 i Ås.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Da er det vel den Baltzer Syversen som er på Øvre Bonn fra ca.1804 til 1812, der fikk de barna Samuel 1804, Nils 1806, Baltzer 1808, Maren 1810 og en ny Baltzer 1812.Det står litt om Baltzer Syversen under Bonn i Mycklands Gårdshistorie, den er på nett via Frogn Historielags hjemmeside.Sten Høyendal har skrevet en god artikkel om beboerne på Bonn, den finnes i et av nummer av 'slektsveven' som kan lastes ned på www.skislekt.no, om det står noe om Baltzer Syversen der er jeg ikke i stand til å huske.Når det gjelder tydingen av den dåpen du linket til i det første innlegget får jeg det til at i alle fall fornavnet til faren må være Svend.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Mange takk Espen. Jeg sjekket Mycklands Gårdshistorie og lest om Baltzer der. Jeg tillater meg å spørre om du har noen informasjon om hans kone Ellen Maria Nielsdatter. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Bare hyggelig Bjørn, desverre vet jeg ingenting om Ellen Maria. Det eneste jeg i noen grad av sikkerhet kan si er at hun ikke kommer fra Nesodden, da slipper du i alle fall å lete der. Jeg har ikke lett etter henne i Ås eller andre prestegjeld.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Navnebruken på barna kan peke i retning av at Baltzer er av Fahne-slekt, men i såfall ant. en gren som ikke er tatt med i Trygve Viks beskrivelser av slekta.Både Baltzer og Samuel er gjengangere der. Og en Sven Olsen ser jeg har døpt en Baltzer i henhold til Ås I s. 469 (har ikke boka på jobben) så jeg får ikke sjekket opp denne slektskretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk igjen for innspill.Vanskelig fyr denne Baltzer. I vielsen står hustruen som Elen Marie Nielsdatter. Ved dåpen av alle barna er navnet Maria Nielsdatter unntatt Christian født i 1818. Der står det Elen marie. De fikk 10 barn mellom 1804 og 1823. Kan det være fler Baltzer og Mariaer her?? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk igjen for innspill.Vanskelig fyr denne Baltzer. I vielsen står hustruen som Elen Marie Nielsdatter. Ved dåpen av alle barna er navnet Maria Nielsdatter unntatt Christian født i 1818. Der står det Elen marie. De fikk 10 barn mellom 1804 og 1823. Kan det være fler Baltzer og Mariaer her?? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved dåpen til Baltzer Syvertsen datter Else Helene er det ei Else Syvertsdt og en Christian Ellefsen som er faddere. Dåp nr 45 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7552&idx_id=7552&uid=ny&idx_side=-69>LenkeChristian Ellefsen og Else Syvertsdt gifter seg 28/12 1816 LenkeDe får sønnen Andreas døpt 3/5 1818 og her er Baltzer Syvertsen fadder. Dåp nr 22 LenkeElse Syvertsdtr sammen med moren i ft 1801 LenkeHar ikke funnet Else døpt i Ås.Maria Simonsen viet med Syvert Kieldsen i 26/12 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Anne, tror nok du har funnet en åpning der.Baltzer Syversen var bosatt på Stubberud ved konfirmasjonen i 1796. Maria Simonsen var datter av Simon Gulbrandsen på Stubberud og hun ble i følge Myckland gift med Syver Kjeldsen. Broren til Maria, Ole Simonsen overtok bruken av Stubberud etter farens død ca. 1793.Alt stemmer bra bortset fra at man ikke finner dåpsinnførselen.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Tror vi er kommet på rett spor, tok derfor en kikk på skiftet etter Simon Gulbrandsen på Stubberud 1793 (Follo sorenskriveri, skifteprotokoll nr. 11, folie 219).Der blir det opplyst at datteren Maria Simonsdatter da var i enkestand. Syver Kjeldsen har da avgått med døden en gang i mellom 1780 og 1793, er man heldig finnes det kanskje et skifte etter han?Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Syver Kjeldsen ble begravet 30 år gammel 28 februar 1790 på en plass under Nøstvedt i Nordby sogn, Ås prestegjeld. Har sjekket om det finnes et skifte etter ham til og med skifteprotokoll nr. 11 uten å finne noe.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Tusen takk til Anne og Espen. Dette ser meget sansynlig ut og jeg tror dere har rett. Utrolig hva gode hjelpere kan komme opp med. Synd at man ikke finner dåpen, men det er bare å lete videre. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Alderen oppgitt ved begravelsen kan ikke være rett, han ble nemlig viet i Nordby 26 desember 1775 med piken Maren Simonsdatter Røe eller Røed. Han blir nevnt som Syver Kjeldsen Skydsjordet.Ekteparet døper datteren Berthe i Ås 1 desember 1776, de er da bosatt på Nordby eie.Etter det finner jeg ingen flere barn, men....det finnes ikke dåpsinnførsler for 1779, et helt år er borte nettopp for den perioden som Baltzer burde vært døpt.Tilbake til den dåpen som det er linket til i første innlegg: fornavnet tyder jeg til Svend og bostedet er Nesset eie, når jeg kikket igjennom dåpsinnførslene så fant jeg en Svend Pettersen Nesset eie som døper et barn i 1777, og jeg så ham senere opptre som fadder...derfor tror jeg det er samme Svend Pettersen som døper Baltzer fra første innlegg.Det er fristende å tro at den Baltzer du er ute etter ble døpt det året hvor dåpsinnførslene mangler og at foreldrene er Syver Kjeldsen og Maria Simonsdatter....Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Barnefaren blir oppgitt å være en Johannes i Aker sogn, men det er ikke utenkelig at sannheten kan ha blitt litt 'pyntet på' i ettertid. Det er ikke lett å konkludere med noe sikkert så lenge ikke kildene forteller noe dønn konkret, men det finnes enkelte ting som kan tyde på at det er rett person, fadderen Ellef Vold....Maria hadde i følge Myckland (se Stubberud) en søster Ingeborg som var gift med Ellef Matsen Vold. Morten Nygård, er usikker på om dette er Nygård ved Skydsjordet i Nordby..i så fall kan det være en forbindelse der også. Desverre har jeg ikke tilgang til bygdebøker for Ås. Det kan se ut som du må kartlegge ganske mye rundt disse slektene for å kunne finne ut sannsynligheten for hva som er riktig. Slett ingen enkel familie du ha med å gjøre her:)Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk igjen til deg Espen. Som du skriver er det en vanskelig slekt tydeligvis. Får se om jeg kan få tak i bygdebok for Ås eller informasjon på annet sted. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

God nyhet.Trygve Vik omskriver Baltzer Syversen og Ellen Maria Nilsdtr på s. 83 i Ås IIDe var da i Dogga under Nøstvet, fra ca. 1814 og ca. 20 år utover.Baltzer f. ca. 1780 sønn av Syver Kjellsen Nordby-pl, gift 1803 med Ellen Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Ja det var gode nyheter Alf. Da har jeg fått bekreftelse på det. Har også funnet at Mari Simensdatter gift med Syver Kjeldsen ble født 26. januar 1751 i Kråkstad og var datter av Simen Guldbrandsen og Christense Svendsdatter som gitet seg 1750 i Kråkstad. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Flott med informasjonen Alf kommer med her!Trygve Vik samlet informasjon om slekter i Follo, noe av det er kalt for 'Folloslekt' og kan finnes på www.skislekt.noDer fant jeg følgende:Simen Gulbrandsen død 1793 Stubberud, gift 1750 med Kristense Svendsdatter.Foreldre til Simen er oppgitt å være Gulbrand Trulsen død 1749 og Kristense Olsdatter død 1763.Foreldre til Kristense Svendsdatter er oppgitt å være Svend Klemetsen Nordby nordre død 1773 og Ingeborg Nilsdatter død 1754.Så en opplisting av Simen Gulbrandsen og Kristense Svendsdatters barn:Gunder 1750 Kvakestad, Maren 1753 Kvakestad gift 1775 Ås med Syver Kjellsen, Ingeborg 1756 Kvakestad gift 1779 Ås med Ellef Mikkelsen Vold, Anne 1759 Kvakestad, Ole 1762-1766 Kvakestad, Hans 1765 Sjøskogen Nøstvet Nordby, Kari 1768 Nøstvet Nordby, Ole 1770 Sjøskogen gift 1797 Ås med Inger Hansdatter.Om Gulbrand Trulsen sier Trygve Gulbrandsen:På Kvakestad ved Skoskatten 1711.Sønn av Truls Trondsen ca. 1669.Gulbrand gift 1. gang med Gunvor Paulsdatter, med henne hadde han barna: Truls Kvakestad, Kristoffer Kvakestad og Amund Tallaksrudødegården.Gulbrand gift 2. gang med Kristense Olsdatter død 1763 73 år gammel. De hadde barna: Simen konfirmert 1739 gift 1750 med Kristense Svendsdatter, Gunhild gift 1746 med Nils Andersen, Berte gift 1755 med Johannes Andersen Østensjø i Ås, Ole død 1749, Hans død 1747 22 år.Kvakestad er i Kråkstad, har ikke kikket hva som står der men den boka finner du også på www.skislekt.noTrygve Vik`s 'Folloslekt' er basert på skifter og opplysninger fra kirkebøker, både skiftene og kirkebøkene ligger jo nå tilgjengelig på nett så det er rimelig greit å sjekke opplysningene.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Ja sånn er det når julaften og 17. mai kommer på 10. april. Da skal jeg fordøye dette og få det lagt inn på TMG, slik at jeg kan få oversikten. Takk til dere alle sammen som har bidratt her. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Viser til innlegg no, 21 om Baltzer og Ellen Maria på Dogga. Står det noe mer om Ellen Maria og hennes aner? Har prøvd å finne henne i FT 1801, men ikke lykkes. Like vanskelig som Baltzer? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.