Gå til innhold
Arkivverket

[#77449] Hjelp til tyding av 'kråketær'


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Noen som kan hjelpe meg? Nest siste unge som er døpt s.64. Barnets navn: David. Foreldre: David Svensen og Synnøve Abrahamsdatter.Lurer mest på hva som står framfor Mikkelbost.Permanent sidelenke: LenkeHilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, selvfølgelig: EodemBetyr samme dag eller dato (som ovenfor), så David ble altså døpt samme dag som pikebarnet Anne som står oppført før ham, dvs Dom. 4 Epiphan. ved Stegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kan ikke dy meg med å komme med en kjepphest på vegne av skriveren. Dette er ikke kråketær, snarere for skjønnskrift å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg synes ikke det er riktig å kalle skriften i denne protokollen for 'kråktær'. Det er en ganske pen og ryddig skrift som er ganske tydelig. Dessverre slår skriften på motsatt bladside igjennom og gjør lesingen litt problematisk. Nei, kråketærne er nok heller å se i mangt av dagens håndskrevne aktstykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Må le litt, kråketär Arild! Visste du ikke at man brukte blekk og pennsplitt, var det ikke det det hette ? Flat på den ene siden av meget tynn på den andre siden. Tenk deg og skrive med dette du!!! Kanskje de skrev litt tett, det er derfor ofte det er vanskelig å lese, men man skulle utnytte minst mulig plass, til mest mulig.Papir kostet penger dengang....men hva vet man om det idag! Helt enig med deg Ola, det var vakkert, ikke noe å sammenligne slurvet ofte, med kulepenn av idag! Ta en kurs i gammeldags skrift Arild, meget lärerikt! Klem fra Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg skjønner ikke helt hva Wenche (8) egentlig mener, men jeg er enig med Arild (6) og Ola (7): Denne skriften er både tydelig og pen, men hvis man ikke har øvelse i å lese 'gammel' skrift, kan det nok se ut som 'kråketær'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg synes også dette var en pen og lettlest håndskrift. Her er et eksempel på hva jeg slet meg gjennom for å lære meg gammel presteskrift: (Lenke). Det er presten Anders Pedersen Baar (1687-1759) som har den forferdelige håndskriften, sannsynligvis hadde han leddgikt. De første årene skrev han ganske pent og ryddig, men det ble verre og verre med årene.Jeg har skrevet av hele denne kirkeboka, og vært gjennom den flere ganger for å finne ut av de vanskeligste passasjene. Sammenlignet med dette blir det meste lettlest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

10: Og glad er jeg for det arbeidet du har gjort, Leif - Takk for flotte sider, som jeg ofte bruker :)Det er vel sånn ar man blir vant til de forskjellige håndskriftene i kirkebøkene etter hvert. Noe skrev fantastisk flott, mens andre hadde en mer 'uryddig' hånskrift. I tillegg ser vi jo ofte utfordringen med dårlig blekk eller gjennomslag. Og jeg er enig i at håndskriften som det vises til i innlegg 1 er flott. Det er nok dessverre slik at mange av oss i dag ikke lenger kan lese og skrive skjønnskrift, men heldigvis kan vi fortsatt lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad kråketær:Her er døme på handskrifta til den aldrande sokneprest Claus Finde til Kinn. Det meste av andre eksempel blir vel skjønnskrift i samanlikning.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.