Gå til innhold
Arkivverket

[#77450] Karen Hansdatter Fahne gift med Thane ?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Karen Hansdatter Fahne født 1742 i Kristiania, hun var ugift da det var skifte etter hennes far Hans Halvorsen Fahne i 1762. Hun var eneste datter. Jeg har ikke funnet vielsen hennes, men skal ha vært gift med en Thane.Hennes bror Justitsraad Johan Fahne døde paa Gilhus i Lier, Buskerud 23.11 1797, 71 aar, han var da gift med Margrethe Sofie Stochfleth som døde 1803. I skifte etter henne blir det nevnt Johan Fahnes søstersønn, Hans Thane.Hans Thane født ca 1777 ble gift med kongebrev 25 januar 1811 på Trosviggaard, Glemmem med Maria Siewers.1801 Fredrikstad, her er det feil navn Anne Cathrine heter Fahne og Hans heter Thane : LenkeSå hvem er Hans Thanes far ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er vielsen mellom Hans Thane og Maria i 1811, så slipper andre å lete den frem: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7454&idx_id=7454&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBle de viet i hennes fars hus? Og hvorfor måtte de ha bevilgning - svaret på det kunne kanskje gi hans farsnavn?Og her er tråden (2) viser til, om Thane-familien: LenkeDen gir Hans og Marias to døtre: Hanna Cathrine, f. 09 Nov 1812, døpt 22 Nov 1812, Glemmen. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1900 bor Hanna Kathrine Thane på Torp i Glemmen, g. med Nils Lange LenkeKaren Sophia, f. 01 Jan 1814, døpt 09 Jan 1814, GlemmenPermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Leif, jeg skjønte ikke linken med å kopiere inn 9499,9503?Heidi, jeg takker deg for det du har lagt inn her !I sitatet fra Grenlandslekt står det ' HANS THANE, f.o. 1777, -død 1823; sønn av ? Halvor Thane og hustru Karen Hansdatter Fahne ' - Det står ? foran Halvor Thane.Jeg har lett etter vielsen til Karen Fahne og Thane i Kristiania, men fant dem ikke ( kan ha oversett dem ) Det er mulig at Karen Fahne flyttet fra byen etter sin mor Maria Larsdatter Möndorphs død i 1767 og giftet seg etter den tid.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Rita, det er noen lenker som 'ikke funker' her på Webdebatt. Det er når det er mellomrom eller likn. For å få det til må en legge inn linken i to step. 1) Klikke på 'Lenke' (som oftest vil være farget) og 2) kopiere resten av linken - her det mellom fnuttene ',9499,9503 ?' og lime (paste) inn i webadressen bak det som da allerede er kommet opp der (fra Lenke). Deretter Enter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg reagerer på feiltranskriberingen her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18010103&gardpostnr=53&personpostnr=559&merk=559#ovre>LenkeSom Rita skriver er denne Anne Cathrine gift med Garde, født FAHNE. Peter Garde dør i 1804, enken Anne Cathrine gifter seg snart igjen med en annen kjent person i Fredrikstad på den tiden, Poul Resen Broch. Innførsel her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Liv !Det kan være på sin plass og rette/ legge inn en hammer på 1801 tellinga. Slike navnfeil gjør det jo vanskelig å søke på navn og man blir jo lurt av det som i Grenlandslekt som Heidi siterer fra i innlegg ( 4 )Anne Cathrine Fahne og Hans Thane er søskenbarn. Deres foreldre Johan Hansen Fahne og Karen Hansdatter Fahne er søsken.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt jeg kan se har du ikke fått svar på spørsmålet om vielsen mellom Karen Hansdatter Fahne og Halvor Rasmussen Thane - du finner den under Tune 07.02.1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ved vielsen mellom Karen Hansdatter Fahne og Halvor Rasmussen Thane var det jo også kongelig bevilling. Litt inngifte mellom fintfolket også, åpenbart :)Har du søkt etter Hans Halvors. Thane døpt i Tunetraktene?Lette litt, og kom tilfeldigvis over denne konfirmasjonen av tvillinggutta Morten og Anders 30.12.1774 som hadde flere Fahner til test.: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7493&idx_id=7493&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har ikke funnet Hans Halvorsen Thane født. Har lett i Tune, Skjeberg, Halden og Fredrikstad.Fahne faddere som du har funnet er : Madame Fahne er Margrethe Sofie Stochflet gift med Hr.Fahne som er Johan Hansen Fahne på Borregaard. Jomfrue Stochflet kan være datter til Thomas Stochflet som da bodde i Halden ( Margrethes bror )Man behøvde ikke å være i slekt for å ha kongelig bevilling, man måtte søke om kongelig bevilling for vigsel i hjemmet.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei alle sammen. Dette var interesant om Thane. Har forsøkt å løse denne floken selv men, har ikke kommet noe lengre. Men jeg har en vis følelse for at skal dette løses må vi til DANMARK. Min samboer er en av få THANE i Norge, visnok 5 med rent navn. Der måtte vi til Bogense, i Odense amt, for å finne litt tilbake. Har jeg forstått dette rett er navnet skrevet både Thane, Tane, Thrane og Trane i gamle dager der.Også Fahnø(e) finnes der. Men Rita, hvordan er din ingang her? Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Alf Christophersen

Er det noen som har funnet ut om Karen Hansdatter Fahne er hel- eller halvsøster til Johan og Michel Fahne??Kjennes det andre brødre enn disse to ?(For øvrig er det kanskje en del som ikke kjenner til at Fanden og Fahne er to varianter på samme slektsnavn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hans Halvorsen Fahne og Mari Larsdatter Mundorphs datter Karen døpt 2 mars 1742. De hadde også sønnen Hans døpt 11 april 1733.Ved skifte etter Hans Fahne 13 mars 1762 er det nevnt 4 barn : Johan, Michel,Hans og Karen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og Maria Larsdatter Mundorph giftet seg ikke igjen. (Begravet 04.04.1767). Det var opprinnelig 8 barn i ekteskapet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har ikke funnet Karen Hansdatter Fahne og ektemannen Halvor Rasmussen Thane etter deres vielse i Tune 1775, så han vet jeg fortsatt ingenting om. Sønnen Hans født ca 1777, men hvor ? Det kan være mulig at de bodde i Danmark som Gunnar Andre (13) nevner. ( Gunnar Andre, jeg er ikke direkte i slekt med Thane )Karen Fahnes bror, Hans født 1733, vet jeg ikke noe om. Hvor ble det av ham ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.