Gå til innhold
Arkivverket

[#77466] Tyding av lysningsprotokoll, Norderhov.


Gjest Renate Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Johansen

Kan noen hjelpe meg med tyding av lysningen mellom Hagen Nilsen og Johanne Hansdatter? Er litt usikker på hvordan jeg får limt inn kirkebokadressen, men prøver... Det er lysning nr. 22 i Norderhov KB 1856-1865. Lenke Er takknemlig for all hjelp. MVH Renate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Ungk. Tjener Hågen Nilsen Skougstadejet født paa Aurdalsejet i Houg 26/4-62 og til Alters 22/4-77. (Faderen Nils Gulbrandsen (død 1878), forlangt Lysning med pige Johanne Hansdatter Skougstadejet, født paa Hval i Houg den 22 Mai 1840, conf. 1856, til Alters 12/7-63, opholdene seg paa Skougsejet. hendes Faders Navn: Husm. Hans Jørgensen Violsejet (død). Som Forlovere: Morten Johansen Aslaksrudejet. Gulbrand Larsen Violejet. m. p. P. (med påholden penn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ungk. tjener Hagen Nilsen Skougstadejet, født paa Aurdalsejet i Houg 26/4 62 og til alters 22/4 77. (Faderen: Nils Gulbrandsen(død 1878) forlangt lysning med Pige Johanne Hansdatter Skougstadejet, født paa Hval i Houg den 22. Mai 1840, comf. 1856, til alters 12/7 63, opholdende seg paa Skougsejet. Hendes faders navn: husm. Hans Jørgensen Violsejet (død). Som forlovere: Morten Johansen Aslaksrudejet. Gulbrand Larsen Veistenejet. M.p.P (Begge med påholden penn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som om Ottar og jeg er enig om innholdet i det meste her. Det er bare en uenighet om oppholdsstedet til siste forlover. Står det Violejet eller Veistenejet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Enig med Berit. Det skal være Veistenejet. Jeg hadde faktisk samme navnet, men kom i skade for å skrive Violsejet der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

7 gårder er nevnt. Ved å sjekke mot 1865 Norderhov, fant jeg at 5 gårder: Skougstad, Aurdal, Skoug, Viols, Aslaksrud var i Houg, Hval er i Haug (Houg?) og Veisten i hovedsognet Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.