Gå til innhold
Arkivverket

[#77473] Nils Larsen, Buvik, Troms, f. ca.1779 ?


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Ft. 1801, Buevigen (Buvik) Tromsø, sier at Lars Nilsen, 56 år, g.m Olena Haldorsdtr., 66 år, bor her med sønnene: Nils 22 år, Johan Petter 11 år og Peder Andreas 8 år.Tellinga i 1769 forteller oss at Lars Nilsen (29 år) er tjener hos Ole Pedersen i Buvik. Lars kan være en sønn av Nils Pedersen (70 år i 1769)på Bakkejord. Olena Haldorsdtr. (36 år) bor hjemme på Bakkejord sammen med foreldrene Haldor Svendsen og Berith Olsdtr.Lars og Olena blir gift 28 nov 1774 i Tromsø. Finner innført i Krk.bok for Tromsø 1753-1778. en sønn Herman som er døpt 30. mars 1777 og konfirmert i Tromsø 02.okt. 1796 Krk.bok for Tromsø 1779-1796. De tre barna som er reg. i FT. 1801 kan jeg ikke finne døpt eller konf. under Tromsø eller Lenvik.Iflg Sjeleregistret for Tromsø Land Sogn for 1815, så er ikke familien lenger i Buvik! Hvor ble det av denne familien?Det jeg allikevell er mest interessert i er, Nils Larsen, om han stiftet familie og fikk etterkommere?Hvis det er noen som kan hjelpe så blir jeg kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Per Inge. Det må kanskje ha vært en ulykke av noe slag siden begge to er gravlagt (døde) samtidig. Takk så langt til dere begge. Håper vi finner mere. Leit at Krk.boka for Berg i Troms starter så sent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Lars Nilsen var ikke sønn av Nils Pedersen og Anna Christensdatter på Bakkejorda. Det er mulig at han var fra Vasstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Jeg kjøper den, Alvin, men har problemer med å plassere en 'Nils' på Vasstrand i første haldel av 1700 tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Her er noe som ikke stemmer. Olena er 36 år gammel i 1769 og 66 år i 1801, som kan passe. Men de tre 'sønnene' som nevnes i 1801 har en alder som tilsier at Olena har født dem da hun var mellom 44 og 58 år! Det er skifte etter Lars og Olena i 1809. Det ble bare vel 3 Rd. til deling mellom arvingene: og sønnene Herman Larsen og Bertheus Larsen fikk sin 'Fader og Moders arv'. De tre guttene som nevnes i 1801 må være pleiebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I 1801 har jeg notert ved Lars, og sikkert fra en rulle: født 'Madsstranden (??)', jeg har altså ikke klart å tyde helt det som stod der. Sannsynlig er det fra rullen i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Berger

Kan det ved folketellinga 1801 gått i surr med hvem som er far til hvem? I Buvika bor også en Zacharias Nilsen med sønnene Hermand og Bertheus. Tror heller Zacharias er far til Nils, Peder Andreas og Johan Petter. I 1798 konfirmeres en Nils Zahariassen, Buvik, 16 år [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9700&idx_id=9700&uid=ny&idx_side=-8>Lenke I 1813 konfirmasjon Peder Andreas Zachariassen, Buvik, 22 1/2 år Lenke Johan Petter Zachariassen, Buvik, dør i 1811, 22 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Gunn. Du har nok løst problemet! Nå trenger det ikke å være telleren i 1801 som har gått i surr, men senere avskrivere. Det finnes en fotokopi av den første oppstillingen av folketellinga. Jeg skal prøve en gang se i den, om den da fortsatt er tilgjendelig på arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Jeg er også enig med Gunn! Bertheus Larsen blir konf. samtidig med Nils og aldersforskjellen er et år.Da kan vi egentlig rette søken videre på Nils Zachariasen, om han stifter familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nils Z. og Anne Martha Olsdtr. en uekte sønn Ole Christian i 1807. De giftet seg i 1809. A. M. døde i 1815. Ole Chr. 'oppfostret' og konf. fra Løkvika i 1824. Han giftet seg i 1836 med Christiane Christophersdtr. fra Ersfjord i Berg. Ole Chr. bygsel 1 pund i ytre Buvik (=indre Torsnes) i 1838 med Andreas Lorents Jensen som kårmmann. Ole Chr. og Christiane satt lenge på gården. De hadde seks barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Zacharias Nilsen og Juditta Andersdtr. hatte 9 barn, 4 eller 5 døde før tellinga i 1801. Sophie f. 1773, mulig død før 1801, Cornelia f.1774, d.1792, Christine f.1775, Christen f.1776, d.1795, Nils f.1779?, d.før 1830, Birgita f.1782, d.1798,Johan Peter f.1788, Peer Andreas f.1790, d.1818 og Cornelius f.1793, d.1795.Nils Zachariasen ble i 1809 g.m. Anne Martha Olsdtr. De fikk ialt 4 barn sammen. Ole Christian f.1807 (før de var gifte), Judithe f. des.1809, Anne Maria f. sept. 1812 og Zacharias f.feb. 1815, d. mai 1815. Anne Marta døde på barselseng i 1815 (etter fødselen av Zacharias).Nils Zachariasen fikk så et barn Anne Elisabet f.03 okt 1818 født på Austein i Hillesøy, med Abel Marie Absalonsdtr. Før hun ble gift med Rasmus Sørensen fra Trelvik.Dette var bare litt om framdriften i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.