Gå til innhold
Arkivverket

[#77478] Skifte Nordhordland 1744


Gjest Karen Waage
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Waage

Hei! Jeg har funnet skifte etter Guri Nilsdatter Nore Veset, Mjelde Skipreide, 13. nov. 1744. Står det noe i skiftet om Guri Nilsdatter Nore Vesets alder? Mvh Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Hei!Beklager at lenken til skiftet ble utelatt, men jeg må faktisk tilstå at jeg ikke har laget lenke før... Fikk det ikke til nå heller, og jeg har derfor kopiert informasjonen jeg fant:Skiftedesignasjonar i Nordhordland 1735-1748:Nr. 1766 Kari Johannesd: (datteren til Guri) Beløp: 9-0-3 2/3 Formyndar førenamn: Johannes Jonsen Faderen Gard: Nore Wesetter Dato/år: 13 Nov: 1744 Arverelasjon: Moderen Avdødes navn: Guri Nils Datter Skipreide: Mielde Merknad: Hiemmegiftt 5-0-0Håper dette var greit, men jeg må absolutt finne ut hvordan lage lenke...Og som sagt, jeg lurer på om det fremgår av skiftet hvor gammel Guri Nilsdatter ble. Jeg er nokså sikker på at hun er født før 1691, altså før kirkebøkene for Haus. Ved hennes død i 1744 fremgår ingen alder, ei heller av bygdeboken for Haus.Mvh Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke bevart noen skifteprotokoll fra Nordhordland i 1744. Det er derfor ikke mer å hente enn det som er gjengitt i skiftedesignasjonen. Det er nesten aldri oppgitt alder på avdøde, men ofte på de umyndige arvingene fordi deres alder hadde betydning for hvilken form for tilsyn skifteretten skulle forordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.