Gå til innhold
Arkivverket

[#77501] Familien Burull på Toten med Harald Hårfagre som ane. En flott slektsbok!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men alle skjønner vel at dette ikke kan dokumenteres.Dette er nok et eksempel på en slektsbok full av feil. Men kunne dere tenke dere å komme med korrigeringer?Jeg har publisert boken her: Lenke og jeg har utelatt del II som omhandler nyere generasjoener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Den angivelige Hårfagre-forbindelsen går i boka via Rosensværd'ene og Åsa Ulvsdotter, og da er debatt 16490 å anbefale, som greit avkrefter forbindelsen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Lars OveBlant annet er nr. 115, 457, og 493 feil. Oppklaringen får komme senere.Det er vel heller ikke bekreftet at Eline Lauritsdatter i 228 (som vel skal være 229) er en Stabel?Flere feil dukker nok opp også.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Nr. 237 og 238 er feil, de var ikke foreldre til klokker Nils Larsen Rustad. Hans foreldre er ikke kjent. Dette ekteparet hadde riktignok en sønn som het Nils, men det var ikke samme mann som klokkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr. Eline Lauritsdatter - at hun var en Stabel er vel forkastet for lenge siden. Det er publiser en teori om at hun kan ha vært datter av Laurits Bratberg på Biri og andre nevner Laurits Hanastad på Toten, men det er ikke publisert noen bevis. Inntil videre kan man konkludere med at hennes aner er ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg tror ingen av de nevnte teorier trenges å nevnes, den første er i alle fall ikke spesielt godt fundert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

For mange år siden fikk jeg gjennom fjernlån lånt en bok fra NRK sitt bibliotek som het: Nachkommen Gorms des alten von S.Otto Brenner. I denne boken kan man følge Åsa Ulvsdotter (2) tilbake til Harald Hårfagre. I noen av leddene står det: 'muligens gift med' eller muligens 'sønn eller datter til'. Er dette antagelser som man i dag vet er feil eller som man egentlig ikke vet noe som helst om og avfeier? For like mange år siden kjøpte jeg boken Slekten Botner i Høland av Odd Ottesen hvor det på s.9 sies at: 'For det første må hans søster ha arvet godset på Veldre, ettersom Cecilia Petersdatter i 1500 eide gården Lier som Jon førte sak om. Vet noen om Jon og Eivind Gyrdsson hadde en søster? Vites det hvem som arvet godset på Veldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det ble for noen år siden påpekt i en tråd her, husker ikke hvilken, at Brenners bok ikke er pålitelig i ett og alt. Boken begynner jo også å bli gammel, og det har kommet til ny viten siden den gang. Det med Åsa Ulvsdotter er én ting.Når det gjelder Odd Ottesens bok, så hører dette mest inn under Bratt-debatten, men som nevnt der, kan man glemme noen forbindelse mellom Cecilia Petsdotter og slekten på O, og dermed også Botner. Den boken begynner også å bli gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Til 13 og 14:S. Otto Brenner (1899-1971) var en dansk genealogisk 'slektsforsker' som har skrevet mye rart mot betaling. Særlig tvilsom er hans produksjon fra 1920 og 30-årene. Dessverre har en del av hans opplysninger overlevet som en konsekvens av ukritisk overtakelse. Den som vil lese mer om hans virke, kan søke på ham i DIS Danmarks debattforum. Der levnes han ikke mye ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.