Gå til innhold
Arkivverket

[#77502] Kan noen hjelpe meg med å finne Maria Larsdtr. Valhammer f. 1853


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne Maria Larsdtr. Valhammer. To av søstrene hennar busette seg på Stolmen i Austevoll tidl. Sund sogn. Broren Lars busette seg på Karmøy og brødrene Ole og Askild og søstrea Johanna drog til Amerika, men kor vart det av Maria f. 1853. Det ser ut som om broren Askild vart fødd i Askøy i 1868, så då må familien ha bodd der, men truleg budde dei på Kvarven eller i Skålevik i noverande Bergen.Er det nokon som kan finne ut noko om Maria? Eg antar at ho er å finna i den skanna kyrkjebøkene for Sund i 1853, men kvafor kyrkjebøke frå Sund denne dåpen er i er eg usikker på. Så sprøs det om det let seg gjere å finne familien igjen i 1868 og kva sogn dei budde i då og evn kva som var Maria sin skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Maries dåp (nr. 11): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Møkster i Austevoll, Klokkerbok nr. B 1 (1852-1864), Fødte og døpte 1853, side 4. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje det bare var en tilfeldighet at Askild ble født i Askøy i 1868?. Da har du klart å finne gangske mye om Maria og kanskje det nå lar seg gjøre å finne ut hvor hun var i 1900 eller om også hun reiste til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette stemmer nok, men hvor hun har fått Severina fra er ikke godt å si. Kanskje det bare har vert et kallenavn som senere har blitt et navn som har blitt reg. Jeg vet at Maria hadde en slektning på Myhr i Hamre/Eikangervåg. Datter til hennes søster Martha ble gift til Myhr. Dette var Malena Larsina f. 1882-1960. Det er mulig at Maria bodde hos henne på slutten av livet, eller kanskje hun selv hadde barn som bodde der.Kanskje det lar seg gjøre å finne ut om Maria hadde barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.