Gå til innhold
Arkivverket

[#77522] Norge i krig - ødeleggelsene og gjenoppbyggingen etterpå


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Kristiansund var en av de byene som ble bombet i april 1940. Jeg har noen bilder som jeg har lagt ut på en blogg. Jeg har også endel bilder fra byen før 1940 som jeg skal legge ut. På Wikipedia har jeg funnet noen datoer for andre ødeleggelser, samt et bilde fra Narvik. Jeg har snakket med noen andre som også har bilder som etterhvert vil bli lagt ut.Mange, både voksne og undom søker på web, etter informasjon. Mange bøker er skrevet og det ligger allerede mye stoff på Intenett, men det er mange privatbilder og historier som ikke er publisert.Er det noen som vil være med å bidra til denne bloggen med bilder og fortellinger fra krigen og gjenoppbyggingen etterpå? Jeg har spesielt Finnmark og Nord-Troms i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut flere gamle bilder fra Kristiansund før 1940 og lenker til Telavåg, Oscarsborg og Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(4) Tips: I arkivet etter Brente Steders Regulering i Riksarkivet ligger det et helt album med bilder fra Kristiansund før 1940, og det er også ellers mye artig billeddokumentasjon der fra andre steder og i forbindelse med gjenoppbyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for tips. Jeg skal se på det arkivet. Jeg samler opp litt før jeg legger ut. Så blir det lettere å gruppere.Ønsker meg privatbilder, spesielt fra Finnmark og Nord-Troms. Det var en ufattelig tragedie.Om noen har en historie å fortelle er det fint. Det vil bli lagt ut i Google-dokument med navn på forfatter og hvor historien er fra.Oppfordrer eldre slektsforskere til å skrive det de husker! Det behøver ikke være dramatisk. Hverdagshistorier er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det finnes sikkert en del om dette rundt land og strand hvis det bare kommer fram. Litt tilbake til Oscarsborg (Vet ikke om det harmonerer med tema-tittelen?), men bare undrer litt på hvordan det kunne ha seg at de ellers så grundige tyskerne ikke sjekket Drøbak-sundet på forhånd før innfarten mot Oslo natta til 9. april 1940?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Reidar :o)På fredag sto det mye om oberst Eriksen og Blücher i Akershus Amtstidende her i Drøbak.Jeg har tatt vare på det til deg hvis du skulle ha lyst til å lese det. Du kan sende meg en mail til rig bindestrek mor alfakrøll online punktum no med din adresse, så sender jeg deg det til deg :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 9, det skal jeg gjøre! Var som snarest inn og kikka på avisa og det første jeg så var et veldig interessant bilde fra JO-BU-fabrikken i 1955 og fra produksjonen av motorsaga JO-BU Junior. Så det var slik det foregikk? Avsporet krigen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En faktor i gjenoppbyggingen var Marshallhjelpen fra 1948 og 4 år fremover (Kilde Wikipedia). To brødre som var/er mine tremenninger, fraktet i flere år bygningsvarer til Finnmark, som vi vet var stedvis utbrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

I Hammerfest var det bare kirka som ble spart, resten ble brent.Min far og flere andre Stjørdalinger var med i gjenoppbyggingen av byen.Han kunne fortelle at det på flere branntomter bare var murpipene som sto igjen.De var ofte skadet så de måtte på finurlige måter henge opp pipene for og erstatte (ta ut) og erstatte de skadde delene. Et livsfarlig arbeid.Resursene var jo knappe så de måtte ta vare på det som var.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

I boka 'Sør-Varanger under 2. verdenskrig', utgitt av Sør-Varanger Historielag i 1997, finnes det mange historier fortalt av lokalbefolkningen og et uttall av bilder fra Kirkenes under krigen. Både fra Tyske arkiv og lokale fotografer. Kan opplyse at det fra første flyangrepet mot Kirkenes fant sted 24/6-41 (Sovjetisk flyangrep)ble det av vår lokale brannmester notert 328 angrep og 1012 flyalarmer. Alt dette i løpet av ca. 3 år.I 1940 besto bygningsmassen i Kirkenes av 400 hus, av dette ble 200 rasert i løpet av krigsårene og av disse ble 142 ødelagt under en storbrann 4. juli 1944. I forbindelse med tilbaketrekninga av Tyskerne i oktober 1944, ble 161 hus sprengt og brent. Tilbake var en bygningsmasse på 39 hus og 1 brakke.Vet ikke om hvor kjent denne boka er, men vil i alle tipse om denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.