Gå til innhold
Arkivverket

[#77525] NY Bratt-bok kommer neste uke. Er det noen som vil bidra med artikler/materiale?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Som en oppfølger av den første boken jeg publiserte som kun inneholder en samling Bratt-debatter fra dette forumet, så holder jeg med bok nr. 2.Den vil inneholde artikler som omhandler Bratt fra Thomle, Spangen og Hougen (Ættesoge 1-2-3 som allerede er publisert men da på forskjellige nettsteder (her og genealogi.no). Jeg har når det gjelder I Ættesoge har jeg kun tatt med de artiklene som omhandler Bratt, altså utdrag fra de tre bindene.I tillegg er jeg veldig glad for at jeg kan publisere nyere forskningsmateriale som ikke har vært på nett før.1. Jakup Skjedvold har gitt meg tillatelse til å publisere tre artikler som har stått på trykk i tidsskriftet Gudbrand2. Torbjørn Hagen har sendt meg en artikkel som også har stått i Gudbrand.3. Tore Vigerust har gitt meg tillatelse til å publisere sin artikkel som sto i Genealogen 1/99, pluss at jeg har fått tillatelse til å publisere diverse Bratt-materiale som han har samlet gjennom årene og gitt i gave til NSF. (NSF har selvfølgelig også gitt meg tillatele til å publisere dette)Jeg takker disse tre for sin raushet!Dermed blir dette en spennende samling av artikler om Bratt-ætten samlet i en søkbar bok.Men er det noen andre som sitter på annet materiale som kunne vært interessant å få med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og når jeg først er i gang med bokproduksjon så har jeg fått ønsker om en ny bok.ASPA blir neste prosjekt. Alle debattene i dette forumet om denne ætten vil jeg samle i en søkbar bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det er kjæmpemæssig, Lars Ove! Nok ein gong: Tusen takk for innsatsen din til beste for oss amatørar uti slektsgranskinga. Det arbeider du gjer, vil vera viktige referansar i seinare debattar og dessutan ei kjelde for alle dei som seinare kjem til å interessere seg for dei slektene du lagar 'bøker' om - håpar eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Lars OveNå er ikke Aspa-tavlene min prioritert, men skal du gjøre noe så prøv å gjøre det suksesivt: dvs fremveksten og dokumentasjonen av selve tavlen, og så dokumentasjonen av ytterlige ledd.Spørsmålet er vel hvem som har kunskapen? for å lage en rekkefølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kristian (4)Trolig har du misforstått prosjektet til Lars hva angår Aspaslekta. Det var vel ikke tanken å gjøre noe med eventuelle tavler, men å samle alle debattene her på forumet i en søkbar bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

FinnHar 'misforstått' i utgangspunktet.Egentlig en oppfordring til deg og andre med kompetansen på Aspa.Jeg har en mistanke om at Lars Ove 'dekoder'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom du sikkert har lagt merke til har jeg spurt om en Brattslekt, riktignok uten resultat, men det jeg lurer på er om du har interesse i etterkommere på en John Bårdson Bratt. Har 21 generasjoner. Det er bare 12 sider med personer fram til 1993Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Steinar (7)Ja selvfølgelig! Jeg er glad for alt Bratt-materiale jeg får. Om det blir med i den boken jeg holder på med nå, eller om jeg kanskje lager bok nr 3, får tiden og responsen vise. Du kan sender meg materialet på (low1954(at)gmail.com)Kristian (6)Tanken min er at hvis alt blir samlet i en bok, så blir det kanskje mye lettere for de som interesserer seg for Aspa-ætten å finne fram i tidligere diskusjoner, og dermed kanskje komme med nye innspill når det gjelder ætten. Og det kan jo kanskje føre til en ny og kanskje revidert tavle?Det samme gjelder selvfølgelig Bratt-ætten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Lykke til med prosjektet ditt!Tenker videre på det metodiske: Tenk om en 'Petter smart' kunne lage et program/skript som - når man har matet inn de url'ene som man prioriterer (f.eks Bratt-trådene i brukerforum) - genererer en samlet pdf-fil til nedlasting. Da ville du virkelig få brakt videre den ferskheten som vi så gjerne skulle brakt med inn i dine samlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

JarlJa men 'Petter Smart' er vel ikke på debatten?Men det jeg skal gjøre er å oppdatere denne boken. Altså fornye den med jevne mellomrom.Om jeg skal åpne for at boken kan lastes ned er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og for å forhåpentligvis unngå etter min mening en unødvendig og utidig kritikk for å gjøre dette, slik jeg opplevde fra noen i en kjent kant innen slektsforskermiljøet i denne debatten: Lenke, så kan jeg opplyse at jeg nå har avklart alle de formelle og juridiske aspektene rundt dette. Det vil si at jeg er i min fulle rett til å publisere dette.Men som dere sikkert forstår vil ikke innleggene i Slektsforum være med i boken. Det er ikke min oppgave eller mitt ønske å sørge for at det blir en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det hadde vært en stor fordel om det i innholdsfortegnelsen kunne stå hvor en artikkel ble publisert første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Når det gjelder Spangens notater er de ikke publisert før.Thomle:Den saakaldte familie……NSTII_97-122 og NSTII_260-264Lidt om den yngre…NSTIV_125-138Torbjørn Hagens artikkel:Ingeleiv Torddatter…. Publisert i Gudbrand (ukjent nr), men skrevet i forbindelse med Bratt-seminaretJakups artikler er merket med utgiver og nr nederst på siden. Ættesoge som vel er kjent for de fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ellers skal jeg ta dette med i neste utgave.Jeg mangler en del materiale fra Tore Vigerust som ikke er skannet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Lars Ove.Da jeg forsøker å laste ned scannet materiale fra din nettside så kan jeg lese en del sider, men det kommer etter hvert en smal rett stripe midt på siden på de følgende sider. Det er frustrerende. Dette gjelder også da jeg forsøker å lese i brattartiklene. Hva skal til? Jeg har nettopp lastet ned Adobe Flash Player, men hjalp ingen ting. Det viser seg at kona har en stor presteslekt knyttet mot ættene Plathe, Leuthen, Ørnefot, stabel, Stub, Skjør, Kane Rosensverd, Handingman., Samsal, Dyre og Kusse, som det også kunne være artig å lese om. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans Petter (16)E-boken laster ikke ned hele boken i en omgang. Den blir lastet i takt med hvor fort du blar. Hvis du da har en treg internettbindelse så vil du kanskje oppleve denne hvite stripen. Den vil være der helt til neste side er lastet ned.Brattbok2 er på hele 128MB, så det er en 'tung' sak å laste ned.Men nå har jeg sendt en en privat e-post som kanskje forklarer hvordan du løser problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.