Gå til innhold
Arkivverket

[#77530] Einar Rose og Hitler


Gjest Tore Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Øverby

Det er 9. april i dag, og det kan passe å etterlyse revyvisa som Einar Rose diktet og framførte i forkant av 2. verdenskrig. Det gjaldt Adolf Hitler og hans store appetitt på nabolandene i aust..Er det noen som husker eller har den nedtegnet? Jeg mener at det blant mye anna var noe med ”mat og alle gode saker”, og så rimet det med noe om ”sudettyskere og polakker”Det hører med til historien at Rose, av myndighetene fekk forbud mot å synge denne visa. Kanskje var de redd for at Hitler appetitt da kunne bli enda større?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan ikke hjelpe deg med teksten, men utfra dette er nok sangen du søker 'Bursda'n min'.Lenke'Bursda'n min (1939), med Rose i knebukser og liten bart, medførte så sterke protester fra den tyske minister i Norge at visen ble stoppet av Oslos politimester.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sørås

Kan ikkje hjelpe deg med heile teksten, men her er eit par vers:I går var det bursda'n min, kan tro det var morro. Jeg fikk Memel på senga og kringle og gorro. Jeg svælja en masse med deilige saker, en haug med sudeter og en bunke med kaker, og ti millioner med tsjekker og slovaker. Gid jeg bare kunne ha slik en bursda' hver da'.Og siden så delte vi fødselsdagskaken, og den var så diger, du sku' aldri sett maken. Benito fikk Albania med krem og gelé på, og jeg fikk Antarktis med pingvin og sne på, og Chamberlain og Daladier dem fikk se på... Gid jeg bare kunne ha slik en bursdag' hver da'.Songen var skriven av Bias Bernhoft og Arild Feldborg til revyen 'Norrønafolket det vil fare', premiere 22. juni 1939. Sitert etter boka 'Chat Noir og norsk revy' av Odd Bang-Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Takk til Hanne Line og Odd for korrigeringer og supplerende tekst! Det var akkurat dette jeg var ute etter.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.