Gå til innhold
Arkivverket

[#77538] Tydehjelp søkes


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Fossum

Hei,Det er litt lettere å lese denne lenken: LenkeInger Maria Christophersdatter (Andersdatter) født 27 Juni 1826, døpt 2 Juli 1826. Foreldre pigen Dorthe Olsdatter Søhen? Ejet og Ungk. Christopher Andersen i Christiania.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Den er definitivt lettere å lese, men det hjelper nok ikke så mye - jeg fikk hjelp med ministerialbokoppføringa for en tid tilbake og kjenner til det som står der. For øyeblikket står jeg fast, og er ute etter å finne ut om klokkerboka muligens kan gi flere holdepunkter vedrørende foreldrene til Inger Maria enn det ministerialboka gjør. Særlig mora, Dorthe Olsdatter, har vist seg temmelig vanskelig å spore.Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kan gårdsnavnet til Dorthe være Sohm Ejet?Foran Christopher sitt navn står der Ungk. og geworben Jæger.Fadderne: Mari Christiansd. Vatterud, Dorte Pedersd. Hoel, Lars Hansen Schoastuen, Christopher Pedersen Hoel og Anders Skougen af Agger.Anmerkning: Udenfor Ægtesk. Undertegnede tilstaaer og vedtager at være fader for modstaaende Barn. Anders Andersen Riis-Ejet. Anders Andersen Til Vitterlighed.Jeg er ikke sikker på om resten av det som står under anmerkningen til denne dåpen eller den neste.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Der er absolutt mest informasjon i kirkeboken. Klokkerboken har bare med datoene, barnets navn, foreldrenes navn og faddernes navn. De er identiske med kirkeboken, med unntak av at påstått fars tittel som geworben Jæger mangler i klokkerboken.Anmerkningen er forresten interessant. For meg så ser det ut til at faren til barnet er Anders Andersen Riis-Ejet og ikke denne soldaten fra Christiania. Muligens også derfor både Christophersdatter og Andersdatter står oppførst som barnets patronym.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hele teksten i anmerkningen fram til sidens slutt er til Inger Marias dåp, jf. debatt nummer 55203. Jeg har gått ut ifra at det er denne Anders Andersen som er barnefaren, særlig ettersom det sannsynligvis er samme par som får et barn til noen år senere, også utenfor ekteskap (!), nemlig Anne Karine, døpt 31. 5. 1829 i Aker (Lenke - nr. 69). Forøvrig kan det nevnes at Inger Maria ble konfirmert i Oslo Hospitals kirke i 1840, giftet seg i Vestre Aker og levde resten av livet der fram til hun døde i 1918.PS: Det var ikke meningen å starte en helt ny debattråd om et tema som allerede har blitt tatt opp opptil flere ganger. Tema 71454 handler for eksempel om Anders Andersen, Inger Marias far.Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Remi, du kom meg i forkjøpet =) Ja, jeg fikk god hjelp til tyding men dessverre har jeg altså ikke kommet videre mht opphavet til Dorthe Olsdatter. Derfor ville jeg også prøve å sjekke klokkerboka, men nå var det jo ikke så mye å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.