Gå til innhold
Arkivverket

[#77543] Lene Flyg gift med Eskild Hansen Gjessing


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

De skal ha fått datteren Maren Magdalene Gjessing ca 1725-1763 som ble gift med Fredrik Samuelsen Thrane i Moss.Det finnes noen flere Flyg, men lite å finne på internet. Kun Fredrik Flyg som skal ha dødd i 1707 i Rakkestad er i passende alder som far. Mulig mor, Rebekka Dorothea Flyg død 1729 også i Rakkestad.Er dette kjent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Er paa reisende men saa med interesse denne traaden som bl.a. dreier seg om GJESSING. Det er vel ikke ofte at det navnet behandles her.Har selv omtalt GJESSING i.f.m. 2 traader, nemlig;° 64.325 - vedrorende DANNEFAR og HOLSTEIN, ved undertegnede° 77.392 - vedrorende STENNICHEN og DAHL, ved Jon TORPEn Margarethe Elisabeth Mathiasdtr. GJESSING/JESSING 1718-1795 har vaert omltalt i forbindelse med hennes tre ekteskap med DANNEFAER, DAHL og GAMST, alle i Nord-Troms.Undrer paa om det her kan vaere tale om en forbindelse med 'din' Maren Magdalene GJESSING ca. 1725-1763? Med vennlig hilsen, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her barna til Maren Magdalene Gjessing (hvor hun kalles Maren Malene):Eskild døpt 14.okt.1755 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7512&idx_id=7512&uid=ny&idx_side=-8>LenkeHans døpt 6.nov.1756 LenkeMargrethe Elisabeth døpt 7.jan.1758 LenkeJohanne Christine døpt 4.jul.1765 LenkeDet er flere Gjessing i Moss. Se begr. 1.okt.1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Den nevnte andre Gjessing i Moss var Christian Gjessing gift med Akelye, se 11.des.1747 Lenke - døpt Sigvard Jørgen.Her er faktisk Maren Malene Gjessing fadder sammen med Samuel Thrane (hennes tilkommende svigerfar). Kanskje er Maren Malene er søster av Christian ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Eskild Hansen Gjessing er sønn av Hans Gjessing, borger i Århus og Anne Catherine Holmboe. Det var flere Gjessing i distriktet rundt Moss.Birgit Gjessing, gift med Arne Hansen på Østre Skjellfoss i Hobøl.J.Hansen Gjessing , prokurator i Moss 1754.Rasmus Hansen Gjessing, vaktmester ved S.Jarlsberg inf. reg. ment.Ole Hansen Gjessing. prem. løytnantDe er trolig søsken men jeg kan ikke dokumentere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det Knut.Jeg finner jo selvsagt Ole Hansen Gjessing i Ovenstad ca1702-1762 og - litt dumt av meg å ikke å ha sett det før, Eschild Hansen Gjessing, løytnant død 20.2.1738 (Hobøl ?).Ikke noe er nevnt om at de er brødre, men mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessuten er det flere Flyg ( i farten Matthias og Jens ) som er i passeende alder til å være far til (Magda)lene. Bare nevnt uten at jeg har satt meg inn i problemstillingen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg ser at Rasmus Hansen Gjessing er sønn av Hans Rasmussen Gjessing ca 1664- , borger fra Skanderborg, Århus gift med Karen Nielsdatter Lind. Rasmus ble gift og bosatt i Ramnes i Vestfold iflg. Lenke . Han er altså usikker som sønn til H.G. og Anne Catherine Holmboe.Var det virkelig to forskjellige Hans Gjessing som var borgere i Århus samtidig og med temmelig lik alder ?Er det noen som vet om det finnes oversikter over borgere i Århus ca 1700 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

En kort kommentar til innlegg # 2;- i ekteskapet til Margarethe Elisabeth M:dtr. GJESSING 1718-1795 med Clement H:sön ODERUP DANEFAER 1702-1750, har jeg fölgende barn;- Jacob f. 1734- Mette DANEFAER f. 1736Undrer på om det var noen barn i hennes 2. ekteskap med DAHL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Thomas.Jeg beklager at jeg ikke har svart ordentlig på dine spørsmål om Margarethe Elisabeth Gjessing 1718-1795, men jeg har ingen holdepunkter for at hun er av samme Gjessing-slekt som de jeg omtaler. Dette ligger også litt utenfor mitt interessefelt, så andre må evt. hjelpe her.Mitt primære formål med tråden var faktisk å få mere data om Flyg-slekten, men det er blitt litt borte i 'Gjessing'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hei Leif,- mange takk for ditt vennlige svar.Jeg har full forstaaelse for ditt formaal med denne FLYG-GJESSING traaden.Som sagt er det sjelden aa se GJESSING navnet i 'omlop', - og jeg benyttet dermed anledning til aa henge paa her med Margarethe Elisabeth M:dtr. GJESSING 1718-1795, - gift DANNEFAER, DAHL og GAMST.Men som du selv sier kan en jo haape paa hjelp fra annet hold i denne forbindelse.Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Min tttt-oldefar var Casper Fredrich Petersen (1718-1778). Han blei prest i Tveit, V-A. Han blei døpt 19.11.1718 i Skiptvedt [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7529&idx_id=7529&uid=ny&idx_side=-43>Lenke Faren Peder Larsen hadde ifølge kirkeboka måtte flykte (pga Den store nordiske krigen) fra garden Grinnestad i Rakkestad.Eg har registrert mora som Rebekka Dorothea Fredriksdatter Flyg (1685-1729), men eg har ikkje kildehenvisning. Den andre dattera til Casper var Rebekka Dorothea (1749-1801) Lenke og den andre sønnen var Fredrich (1761-1828)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

I Per Nermos database er kildehenvisninga: Pihl, Torbjørn: 'Offisersslekten Flüg', NST XXXIV hefte IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Harald Søren,dette er interessant for meg. Jeg har også 'lånt' Fredrik Flyg og Mette Marie Biørn og har funnet kb for Rebecka Dorothea Flyg begr. 26.1.1729 i Rakkestad (ikke 1739 som nevnt i DisDanmark nedenfor) LenkeJeg har også fått litt hjelp i Danmark, se http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?11,517390,647288#msg-647288 (hvor det som vanlig er noe med linkene fra DisDanmark som ikke funker normalt i Webdebatt - kopier isteden hele linken - frem til der denne parantesen begynner, til der en url/webadresse skal stå i webleseren, gjerne i en ny fane.Her nevnes også Else Marie Flyg i samme område.NST-heftet bestilte jeg for 14 dager siden og håper å få det snart.Jeg er veldig interessert i det du måtte ha om Mette Marie Biørns opphav.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg har Mathias Jørgensen Bjørn som far til Mette Marie. Navnet Dorothea som går igjen taler til fordel for den teorien. Men eg trur ikkje eg har noe meir dokumentasjon enn du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ja, jeg er enig i (19). Jeg har sett litt på de andre barna og Annichen Mathiasdatter Bjørn (Mette Maries søster) er kalt opp etter bestemoren Annicke Valentin. Johanne Mathisdatter Bjørn er kalt opp etter bestemoren på morssiden, Johanne Christensdatter (gift Meng). Og så er det jo Edel Dorothea Mathisdatter Bjørn.Flere av disse navnene går også igjen i neste generasjon bl.a. i Mette Maries døtre.Jeg viser ellers til Haldensia Lenke mht Meng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Lene Flye was baptised in 1689 Vor Frelser church opslag 107 Horsens, Skanderborg amt, Denmark. Her parents have been Torsten Jørgensen and Else Egertsdr Fly. 8.2.1724 is a message at the skifteprotokoll of her parents in Horsens see [url="http://www.brejl.dk/horsens.htm>http://www.brejl.dk/horsens.htmLene Flye married Eschild Giessing in 1723 in Norderhov, Buskerud page 190 LenkeEschild (Hansen) Giessing was born abt. 1692 in Skanderborg Købstad. His parents have been Hans Rasmussen Giessing and Karen Nielsdr Lind. He had a brother Rasmus Hansen Giessing b. abt. 1694 in Skanderborg, who lived later in Ramnes, Vestfold.Their halfbrother Ole Hansen Giessing b. abt. 1700 in Skanderborg købstad, who also was present after 1740 in Norway (Våler, Skedsmo, Fet, Høland) was the son of the 2nd marriage of Hans Rasmussen Giessing and Anne Cathrine Holmboe.Eschild Giessing and or his wife is presumably seen back as lieutenant Giessing in 1731 in Våler, Østfold, page nr 15, 16 and 17 LenkeIn Moss, Østfold, is seen april 1732 lieutenant Giessing as a sponsor page nr 32 LenkeAnd in april 1734 in Moss, Østfold, page nr 69 Lieutenant Ising was married to Maren Olsdr LenkeIt presumably concerns the same person i.e. Eschild Giessing. His halfbrother Ole Giessing is also seen in Våler in 1740 page nr 129, but was not yet called a lieutenant before abt. 1750 LenkeIn 1780 there is a skifteprotocoll of Poul Thrane (Moss byfogd protocoll nr 3 1775-1781 page nr 308b, 316b and 326a, in which is mentioned at page 326b that Maren Olsdr sal. lieutenant Giessing has mentioned Poul Thrane in a testament dated 12 february 1779 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25477/331In this testament is stated that Frue sal. lieutenant Giessing left her possessions and her money to Fridrich, Poul and Hans Thrane. It's only mentioned sal, lieutenant Giessing and never his christian name.In the skifteprotocoll of Lars Olsen in 1778 (Moss byfogd protocoll nr 3 1775-1781 page nr 148b, 150b and 152b) is mentioned at page 148b that Frue M. Giessing has been the sister of the deceased Lars Olsen and that both had a deceased sister who had the sons Fridrich, Poul and Hans Thrane http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25477/152Fridrich Thrane was married abt. 1754 to Maren Malene Giessing, who must have been a daughter of Eschild Giessing.Maren Malene Giessing is a sponsor in Moss, Østfold, in 1747, page 147, at the baptism of a child of Hans Christian Giessing, who was an auditeur, procurator and sorenskriver. LenkeIn 1754 in the skifteprotocol of Samuel Holgersen Thrane, the father of Fridrich, Poul and Hans Thrane (Moss byfogd protocoll nr 1 1742-1771 page nr 166a-168b and 201a-203a) is mentioned at page 166b as the guardian of the widow: Auditeur Gjessing http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25475/168Some more information about the halfbrother Ole Hansen Giessing can be found in Moss byfogd protocoll nr 1 1742-1771 page 9a till 25 (protocol of Alhiet Anna Gefken sal Gregers Holmboe http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25475/10Ole Hansen Giessing died in 1762 and his protocol can be found Oslo fylke Christiana skifterett skifteprotocoll nr 12 1763-1769 page nr 129a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Thank you very much, Reina. You have given us several breakthrough here.The new parents of Lene Fly(e) and their family has even more data in the skifteprotokoll from Horsens:Stepfather, Hans Jensen Fly, skifte 8.2.1686, post 21 (Else Egersdatter first (?) marriage.Two children of Hans og Else: Jens 4 and Anne 2. Farbror: Jens Jensen Fly in Kolding.Father Torsten Jørgensen var skipper, skifte 20.10.1716, post 384.Mother Else Egertsdatter Fly, skifte 3.7.1714, post 352 The name Fly is from her first marriage.Jens Hansen Fly in Horsens, skifte 6.2.1720, post 463 - halfsister Lene Torstensdatter in Norway.Anne g.m. Jens Fly (daughter of Anders Jensen rådmand) skifte 22.11.1719, post 456.Anne widow after Jens Hansen Fly is also mentioned in skifte 23.8.1730, post 682.Afkald from Lene Torstensdatter g.m. Eskild Gjesing, kornet i Chra for arv after mother Else Egertsdatter Fly and after father Torsten Jørgensen, 8.2.1724, post 551.NB. Several Gjesing in the same list and merchant Hans Gjesing in Randers can also be seen.I came back to the Gjessing family later when I have worked me through all the new information, but like to mention that merchant Samuel Holgerson Thrane in first was married to Elisabeth Olsdtr who died about 1722-1723. It seems that she was sister of Maren Olsdtr. Their parents may be Ole Villadsen -about 1717 and Margrethe Svendsdtr. (Source Finne-Grønn: 'Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania'. Samuel Thrane was married again before 1725 with Karen Pedersdtr and the three mentioned sons was the only living sons at that moment (one possibly from the first marriage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hans Jensen Fly og broren Jens Jensen Fly må være født omkring 1650 og Fredrik må evt. ha vært en bror av disse ut fra alder, men da hverken Fredrik eller hans barn nevnes i skiftene etter dem, kan vi nok se bort fra et slikt slektskap. Den samme konklusjon har jo også Pihl, Torbjørn: 'Offisersslekten Flüg', NST XXXIV hefte IV.Jeg har ellers kommet frem til at Fly-navnet kanskje stammer fra 'Flye sogn', mao. at Hans Jensen Fly er fra Flye.Else Egertsdatter er kanskje nøkkelen til å komme videre. Egert er et veldig skjeldent navn viser det seg og jeg forsøker å finne skifter fra Flye sogn. Foreløpig har jeg bare kommet frem til at de ligger under Nørlyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

In Våler, Østfold - in 1731 (the same page av mentioned in (22) I also found Niels Willadsen dead 69 years old. This is possibly brother of Ole Villadsen, father of Maren Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.