Gå til innhold
Arkivverket

[#77545] Helge Oddsen Håheim,Ulvik ( f ca 1652 - 1713) gm Sigrid Iverstr


Gjest Jostein Børnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Børnes

HeiEr det noen kjenner til opphavet til Sigrid Iversdtr?Skifte(Hardanger&Voss A.c.2 1711-18 fol 223) etter Helge Oddsen Håheim i Ulvik er på over 1000 rdr brutto. Et rikt skifte med bla jordeparter i følgende gårder er nevnt(Se også Ulvik gards og ættesog bind 1 s 413): Håheim Torblå Langseter Meland i Ullensvang Kollanes i Granvin Brimnes i Ullensvang Sekse Ind Lekve Sigridteigen Andorteigen ViketeigenEnken Sigrid Iversdatters(skifte i Hardanger&Voss Ac5b 1739-47 365b) laugverge er Hans Pålssøn Oppheim(gift med Anne Iverstr).Barn frå ekteskapet: a)Odd Helgesen myndig og gift, boer på Håheim b) Anne Helgesdtr gift med Erik Andersen Åkre,StrandebarmErik Andersens far Anders Pålsen og laugvergen Hans Pålsen er søsken.DEt er kansje vert å nevne at ei søster til Anders og Hans Pålsen, Anne Pålsdtr er gift med en Sjur Iversen Sponheim(kilde Kvinnherad Bygdebok)Kan Iver Olsen boende på Fiksen(Fykse) gift med Synneva Rikolsdtr f Sponheim vera gode kandidater som foreldre til disse Anne og Sigrid Iversdtr? Har noen synspunkter? eller har noen studert disse slektene.Hovedkildene brukt av meg er som nevnt over skifteprotokollane for Hardanger & Voss,bygdebøkene for Kvinnherad,Strandebarm&Varaldsøy og Ulvikmvh, JOstein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Hei!Eg har ikkje studert desse slektene, kan suplera med det som står hjå Aam. K. Bu: Ættar-bok for Ulvik.Ivar Olson Fykse (Budde- / registrert på Sponheim)g. 1. N. N.g. 2. N. N. (Brita?)g. 3. Synva Rikollsdtr. Sponheim (1669-1699)(Ivar f. 1620 Han var lensmann. Ola far til Ivar var f. 1600, d. på Sponheim 1675)Ivar sine born: (Det står ikkje kven av ektefellane som er mor til borna hans)Sjur f. 1664 - 1718 bur SponheimMagnus f. 1666 - 1731 Bur på LekveAnna f. 1669 - Bur: Upheim, g. m. Hans Pålson Hammerås (Son til Rike-Pål) f. 1661. Hans var g 1. m. N.N.Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Du har helt rett Jostein,selv om det ikke står i bygdeboka.Ulvik gards- og ættesoga, bind 2, side 289 har Magnus som sønn av (Brita?) Magnusd Lægreid og Sjur, Anna og Gyrid som barn av siste kona Synneva Rikolsd.Men så var det skiftet etter Ivar Olson Sponheim 20 april 1718: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24104/449. Her finner jeg ikke helt samsvar mellom skifte og bygdeboka. Da må skiftet telle. Eneste mulige unntak er når det ikke kan påvises feil i skiftet ut fra andre kilder, men det kjenner jeg ikke til her.I skiftet finne vi nemlig en datter Siri som viser seg å bo på Håheim:'hans efterlevende børn nemlig Siur Iversen bosiddende paa Børse, Gyri Iversd datter Encke, hvis Laugværge bliver som forhen beskicket broderen Siur, Siri Ivers datter, Encke, hvis Laugværge bliver hans Opheim som forhen beskicket, Anna Iversdatter gift med hans Opheim.' (Sønnen Magnus nevnes på neste side).På side tre i skifet er det utlodning. Her får Siri Haaeimb 3 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helle

Hei!Ser at eg har registrert Anders Pålson, så stoppa det. Kor finn eg Havnarås, Kva kommune høyrer den plassen til?Mvh Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiHjertlig takk til dere for interessante og oppklarende innlegg.Moro å få slike innlegg.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiHjertlig takk til dere for interessante og oppklarende innlegg.Moro å få slike innlegg.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiSøsterlodden i skifte etter Iver Olsen utgjør noe i overkant av 17 rdr(når eg ser litt lengre bak i skiftet)som kommer i tillegg til disse 3 rdr - slik at i dette skiftet er det også et forholdsvis stort skifte, men i forhold til skifte etter Helge Oddsøn er dette lite.Helge Oddsøn har jo eierparter i et betydelig antall gårder så sagbruksvirksomheten hans må ha vært en lønnsom virksomhet.Siri eller Sigrid må imidlertid ha vært fra et av de 2 første ekteskapene til Iver Olsen når en ser på hennes alder(som er oppgitt i bygdebok for Ulvik) i forhold til det som oppgis om Synneva Rikolsdtr Sponheim. Siri/Sigrid Iverdtr må ha giftet seg til velstand utover det normale i og med ekteskapet med Helge Oddsøn.mvh, Josteinmvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.