Gå til innhold
Arkivverket

[#77553] Tyding av kirkebok: Meldal år 1717 m/navnet Størcker Garberg


Gjest Guri Dragseth Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri Dragseth Brekke

Det står noe om Størcker Garberg i 1. kolonne (nr 5)på 2. side. LenkeHan var visstnok gift 2 ganger og jeg prøver å finne dette i kirkeboka.På s. 47 står det at han fikk sønnen Oluf, og på s. 48 står: introd. Størcker Garbergs qv. Derfor kan det ikke være noe ang. dette.Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Som det står i G&Æ III/155 ble Oluf som ble døpt i 1716 kvalt i senga. Dette er nok bakgrunnen for 'publ absolv', d.v.s at Størker måtte møte i kirka og be om tilgivelse.Mora, Valborg Larsdatter døde 4.4.1717, og Størker ble oppattgift i 1718 med Ingeborg Andersd.Aa etter bygdeboka.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Guri Dragseth Brekke

Tusen takk for oppklaringen Arnt og John Tore. Ingen sak med flinke hjelpere :-)Jeg har nå funnet giftemålet m/Ingeborg men forstår ikke etternavn og bosted Lenke Skal det være Andersdtr. Aa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Etter Bygdeboka II/279 var Ingeborg Andersdatter, født 1677 datter av Anders Olsen Aa,født 1624 g.m Valborg Toresdatter på Utstuggu Aa.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Da var det Størker og 1. kona Valborg som fikk datteren Marit i 1712: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-31>Lenke helt øverst på sida.Hun ble senere gift med Jon Jonsen Moe, Orkdal (Arnt: hun ligger inne på sidene dine, men hun er ikke linket opp til foreldre sine.Finner også sønnen Lars født i 1714:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Står det noe i Meldalsboka om Størker fikk en sønn som het Ole? Og i så fall, hvem var moren hans, Valborg eller Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Takk John Tore. Her skriver jeg mens du sender et nytt innlegg.Denne Ole, fikk han igjen en sønn Størkar i 1748? Om så er begynner det meste å falle på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Ja, det var Størker og Ingeborgs sønn Ole som i 1747 ble gift med Marit Tellefsdatter Berg, f.1722 og som er foreldre til Størker Olsen Garberg, f. 1748. Størker ble i 1775 gift med Ingeborg Eriksdatter Solem, f.1751. Kilde G&Æ bd.III, side 155.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Takk for det. Nå tror jeg slektslinjene er oppklart. Størker og Valborg er mine 6. tipp. og datteren Marit min 5. tipp.Størker og Ingeborg sin sønn Ole er opphavet til Garbergslekta på By/Kårmo - Fannrem.Glemte å takke deg Ann-Mary for vielsesopplysningene. Tusen takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Ser ikke ut som siste innlegg kom på plass så jeg prøver igjen:Takk for det John Tore. Nå tror jeg slektslinjene er oppklart. Størker og Valborg er mine 6. tipp. og datteren Marit min 5. tipp. Størker og Ingeborg sin sønn Ole er opphavet til Garbergslekta på By/Kårmo - Fannrem.Glemte å takke deg Ann-Mary for vielsesopplysningene. Tusen takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har følgende om denne familien;(Forkortelsen d. betyr døpt)Størcher Larsson Garberg f. ca 1681 i Meldal. Han ble gift 3. nov. 1709 i Meldal med Valborg Larsdotter Syrstad d. 15.05.1692.Barn;A. Lars d. 25.12.1710. Han ble gift 26.03.1760 i Meldal med Beret Toresdotter. De bygsla Furuleet under Storås.B. Marit d. 06.03.1712. Hun ble gift 21. april 1743 med Jon Jonsson Moe d. 23.07.1702 i Orkdal som først hadde vært gift med Jødda (Gyda) Ellevsdatter Ljøkell (døde 1742).(Jons barn med første kona: 1. Eli d. 23.02.1727. Hun ble gift i juni 1744 med Ivar Olsson Holten, 2. Jon d. 13.02.1729. Gr.l. 06.03.1729. 3. Johannes d. 23.04.1730. Gr.l. 06.05.1731, 4. Ellev d. 13.07.1732. Har ikke funnet ham gift, men kona het Ane Hansdatter og de bodde på Brattli, 5. Jon d. 27.02.1735. Han ble gift 24.07.1767 på Svorkmo med enka på Solås, Dordi Pedersdotter. Gårdbrukere på Solås. 6. Ingeborg d. 05.05.1737. Har funnet lite om henne, men i skiftet etter faren er hun kalt Ingeborg Asbøl. 7. Johannes d. 23.08.1739. Han ble gift 15.06.1760 i Orkdal med Kari Olsdatter Asbøl. De bodde først på Asbøl, men flyttet senere til Hermolia.)Barna til Jon Moe og Marit Garberg:1. Valborg d. 20.04.1745. Døde som barn.2. Jødda d. 26.02.1747. Hun ble gift 25.09.1768 med Andreas Larsson Asbøl. De drev og eide den ene av Asbølgårdene.3. Størcher d. 15.09.1748. Han døde som barn4. Størcher d. 11.10.1750. Gift 17.10.1773 på Svorkmo med Marit Iverdotter Berbu d. 02.03.1754 på Svorkmo. 13 barn; Jon, Iver, Martha, Marit, Johanna, Arnt, Johanna, Anders, Maren, Ingebrigt, Valborg, udøpt og Marit.5. Anders d. 24.09.1752. Han ble gift 15.06.1780 med Guri Iverdotter Berbu. Bodde på Nedre Berbu som de også eide.6. Valborg d. 26.06.1757. Hun ble gift 17.06.1777 med Tron Berntsson Rønningen. Ble gårdbrukere der.C. Lars d. 15.04.1714. Han ble gift 26.03.1760 i Meldal med enka Ingeborg Jendatter Kalstad.D. Oluf d. 11.10.1716. Han ble kvalt i senga (Krybbedød var ukjent den gangen).Valborg døde 4. april 1717 og Størcher gifta seg på nytt med Ingebor Andersdatter Aa. De fikk en sønn:E. Ole d. 12.11.1719. Han giftet seg 04.06.1747 i Meldal med Marit Tellefdatter Berg. De tok over gården.Størcher Larsson Garberg ble granlagt 25.03.1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Takk Finn for utfyllende opplysninger. Det meste av dette har jeg registrert, men fant også endel nytt.Under B 4; sønn til Jon og Jødda: Ellef i mine oppl. ble han gift med Kari Fredriksdtr. Tungen. Har ikke funnet giftemålet, men forlovelse ble inngått 05.04.1754 i Børsa (Tungengården lå i Orkdal, men nær grensen til Børsa pr.gjeld). Kari og Ellev bodde ei tid på Skjetnan i Børsa, senere på Hovsøra, Orkanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, det kan godt være at du har rett med hensyn til Ellev. Det er såpass lenge siden jeg fant fram til dette nå at jeg har glemt den direkte kilden. I hovedsak er det kirkeboka, skifteprotokoller og bygdebøkene som er kildene mine. Nå kan det jo tenkes at den Ane Hansdatter jeg nevner kan være kone nr. 2 til Ellev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I 1801 finnes Ellev Jonsen og Ingeborg Jonsdatter på Bratlie i Orkdal. Det er skifte etter Ingeborg i 1806, finnes kun i Skiftebehandlingsprotokollen side 43 og 49. Ut fra skiftet finner jeg at de ikke har noen barn, men finner navn på Ingeborgs søsken, bl.a. Endre Jonsen Storaas.Sjekket Meldal Bygdebok Bind 5 side 199, der står at Ingeborg og Ellev ble gift i 1784. Når jeg da sjekker kirkeboken for Meldal finner jeg da også følgende:Ægteviede 1784 Torsdagen d. 22de July MeldahlEnkmd. Ellev Joens. Bratlien af Ørked. med Ingeborg Joensdr. StoraasLenkeI skiftet etter hans mor i 1780 er det angitt at Ellev bor på Brattlien, så det ser ut til at Ellev har vært gift minst 2 ganger. Ellev har minst en sønn, Abraham Ellevsen Bratlie, fra et tidligere ekteskap.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Her er forlovelse mellom Ellev og Kari LenkeJeg har registrert følgende barn for Ellev (og Kari): Fredrika , døpt 02.10.1763 i Orkdal Faddere: Morten Berge, Fredrik Tungen Ingeborg Tungen, Beret Espen, Kiersten RømeFredrik, døpt 25.05.1766 i Orkdal Faddere: Peder Pedersen, Erik Olsen, Jon Qvaale Jødda MoeAbraham, døpt 11.12.1768 i Orkdal Faddere: Sivert Steffensen Øren, Johanes Aspøl, Størker Moe, Beret Skienald, Gunel TungenJohannes, døpt 28.03.1771 i Orkdal Faddere: Arn Tungen, Sivert Povelsen Øren, Jon Tungen Fadder ? Øren, Ane RøningenJon, døpt 08.12.1754 Fadder: Joen Moe, Knud Liøkild, Aren Tungen Maret Moe, Ingeborg MoeVed de 3 første dåpene står Ellev oppført som Ellef Moe Øren, på nr 4 som Ellef Moe og på siste dåp som Ellef Liøchel.Har registrert at han i skifte etter stemoren står med Bratlien. Har ikke funnet flere giftemål på han, men det er nok ikke utenkelig.I Geitastrandboka s. 29: Kari Fredriksdtr. f. 1729 gift med Ellev Jonsen Moe. Budde ei tid på Skjetnan i Børsa, seinare på Hovsøra (Orkanger). Ellev ætta frå skrivaren Morten Knutsen som ei tid budde på Meland (nabogården til Tungen). Morten Knutsen var oldefar til Ellev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Her er skiftet etter Kari:3Aa08 Folio 30-31bAnno 1783 Løverdagen den 31te MaySted: gaardsparten Bradtlien under gaarden Moe udi Ørchedals tinglaug, hos Ellef JonsenHovedperson: hans ved døden afgangen huustrue Karen Frederichsdatter, som boede og døde paa foreskrevne gaardpartArvinger: hendes igienlevende huusbonde og deres med hverandre udi ægteskab aflede og igienlevende 7 børn, 4 sønner og 3 døttre1. Jon Ellefsen, myndig2. Friderich Ellefsen, gammel 17 aar3. Abraham Ellefsen, gamel 15 aar4. Johanes Ellefsen, gamel 11 aar5. Berethe Ellefsdatter, gammel 26 aar6. Jødda Ellefsdatter, gammel 23 aar7. Fridericha Ellefsdatter, gl. 23 aar /: alle 3 ugift:/Refereres et skjøte på Bradtlien datert 2 Januar 1773Kiendes jeg underskrevne Størcher Joensen Moe ... ... til min kiære broder Ellev Joensen Siætnen ...bevitnet av Arn Frederichsen Tungen og Jon Jonsen SollaassSum formue : 144 1 20Sum avgang : 120 - -Igjen å arve: 24 1 20Til formyndere for de umyndige:for Friderich og Abraham Ellefsønner, deres fader Ellef jonsen Bradtliefor Johanis Ellefsen og Berethe Ellefsdatter, deres faderbroder Jon Jonsen Solaassfor Jødde og Fridericha Ellefsdøttre, deres fadrbroder Størcker Jonsen MoeMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Her er Karis begravelse LenkeKaris morfar, Abraham Hansen Tungen, f.ca 1658 skal etter ikke dokumenterte kilder (Stadsbygd slekt) stamme fra Gorset i Rennebu.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Har Rennebu-boka på lån akkurat nå, men finner ingen ting om Abraham Hansen på Gorset. Han er forøvrig min 7. tipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg fant opplysningen på Dennis Haarsagers nettside, Stadsbygd slekt, men finner som du ingen ting i Rennebubøkene. Dette er forøvrig også slekta mi.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.