Gå til innhold
Arkivverket

[#77559] Lille Skog, Astafjord


Gjest Oddbjørn Borch
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Borch

I et skifteproklama i Trondheim 1748 nevner sorenskriveren (J. Kiergaard) at det skal holdes skifte på Lilleskog (Lille Schaug) etter Anne Catrina Riiber, sal. Erich Borches.Mitt spørsmål er: kan jeg utfra denne opplysningen slå fast at Anne Catrina bodde på/var eier av Lilleskog?Eller kan det tenkes at skiftet ble holdt på Lilleskog til tross for at Anne Catrina hadde annet bosted?Jeg har hittil ikke funnet flere spor etter Erich og Anne Catrina på Lilleskog, men Erich nevnes i Lenvik Tingbok 1734, som bosatt i Astafjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Se dette tema 9537: Anne Cathrine Riiber - myrdet i 1747 LenkeMener å huske at hun er omtalt i Hilmar Eriksen bok om Astafjord. Hun bodde i et lite hus for seg selv da hun ble myrdet. Om det var på eiendommen til Lille-Skog eller et annet sted, husker jeg ikke - har heller ikke boken for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Jeg har hittil gått ut fra at A.C.Riiber som ble myrdet, ikke kunne være identisk med henne som i 1733 gifter seg med Erich Jacobsen Borch. Det blir vel mer og mer sannsynlig at det er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Til info.Hilmar Eriksen nevner at en E.E. Ribe betalte 1 rd. for sin søsters begravelse i 1747. Jeg går ut fra at det er kirkeregnskapene som er kilde for dette.I skiftet etter Else Elisabet Ribe slås det fast at hennes mor er Malene Anna Margretha sal. Hendrich Riiber.Det skulle tyde på at Else og Anne Cathrine er døtre av futen Henrik Riiber og Anna Myhlenport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for informasjon. Jeg har ved gitte anledninger lurt på om Anne Cathrine R. hadde barn og hvem ektemannen var.Etter det du skriver, heter ektemannen Erich Jacobsen Borch. Når døde han og hvorfor er han nevnt i Lenvik tingbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er Erich monne sønn av res. kap. i Bø, Vesterålen 1676-1682, Jacob Laugesøn Borch (1647-1719) og Sara Pedersdatter Blix ? (Disse skal ha hatt barna Lauge, Hans, Peder, Erik, Nils, Jens og Isak).Hvem var Jacob Laugesøn Borch's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Erich Jacobsen Borch hadde en datter som jeg kjenner til - Dorthea Eriksdatter Borch. Hvorvidt Dorthea var datter av A. C. Riiber har jeg ikke kunnet fastslå. I Kvernes kirkebok 1733 gis det ikke opplysninger om noen av dem er i sitt andre ekteskap, men jeg vet ikke om det er bevis for at Erich ikke har barn/vært gift fra før i 1733. Dorthea hadde fire døtre med to forskjellige ektemenn, ref. skifte etter henne. I skiftet omtales sølv merket Hr. N:M:S:W - M:J:D:B (Hr. Nils Mortensen Wærøe - Maren Jakobsdatter Borch). Dette tyder på slektskap mellom Maren og Dorthea. Maren kan isåfall være hennes tante.Annet sølv i skiftet:1 Sølv W** merket E:C:S:B 1719. 1 Sølv Bæger med knapper mrk. C:O:S - D:E:D:B (Christen Olsøn - Dorte Eriksdatter Borch) 1 Howed=Vans (?) H*** med Crom mrk. D:B 1 Sølv W** mrk. E:C:S:B 1719 1 Sølv W** (?) 3 lod, mrk. N.O.P - A.E.F 2 Sølv K*** mrk. O:C:S - I(G?):T:D 1 dito mrk. O:D:S 1 Sølw bæger mrk. O:C:S 1719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Til (7) - Per NermoJeg har ikke bevis for at det er samme Erich som nevnes som sønn av Jacob L. Borch i 1701 manntallet. Det er et indisium at Dorthe eier sølv etter Maren. Det kan tenkes at Dorthe har fått dette etter Christen, som i sin tur kan ha fått det fra hr. Nils. Jeg skal sjekke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Til (5) Inger.Erich nevnes i en bisetning i Lenvik Tingbok s. 102. (Sak ang. et dødt barn i 1734. Gjertrud Hendrichsdatter innkalt som vitne, men møtte ikke - hun var i tjeneste hos E.B.) (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk for lenken i forrige innlegg - den har jeg god bruk for. Finner kanskje ved hjelp av den mer om E.B. - skal i alle fall lese gjennom hele. Når det gjelder Anne C.R., går jeg ut fra at hun ikke hadde barn; i motsatt fall tror jeg at de ville ha vært nevnt av Hilmar Eriksen (selv om han blander henne sammen med en Anne Cathrine Nilsdatter Flensborg fra samme periode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Er det kjent at Jacob Laugesøn Borch (1647-1719) hadde en datter Maren ? Hvem er de personene du omtaler som 'Christen' og 'hr. Nils' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Jeg har ikke selv sett kilden for at Maren er Jacobs L. Borchs datter - opplysningen har jeg fra et eldre medlem av vår familie som har drevet med slektsgransking på 'gammelmåten' dvs. reist rundt i arkivene, og ikke brukt data... Når det er sagt, så er det vel ikke så mange andre kandidater til å være hennes far.I tillegg til barna du nevner i ditt innlegg, hadde J.L.Borch også en datter Dorthe:1718: Oppgave fra sogneprest Niels Brøndlund for konsumpsjonsskatten, dat. 2.6.1718:[110] Bøe. Hr. Jacob Laugesen, residerende Capellan. Sara Blix, hustru Erich Borch, søn Dorthe Borch, datter som udj aaret 1715 var udj Sennien fogderie til Tieniste. Anne Blom, tj. pige. (fra Norsk prestehistorie på nett)Christen Olsen - klokker i Mefjord, Senja. Skifte 25/2 1760Hr. Nils Mortensen Wærøe (1670-1753), prest til Mefjord. Sønn av Trondhjemsborger Morten Brynhildsen, og bror til Bernt Mortensen (Sandberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiPå Prestgåden i Øksnes bygdebok er Jakob og Sara nevnt med barn. tilsammen 8 stykker. har bare notert at av dem er de tre eldste: Lage, Hans og Maren gift. De har en sønn som heter Erik f. ca 1691.Sara Pedersdtr er datter av Peder Eriksen Blix fra Oviken i Jemmtland og Dorthea Nilsdtr Balg.Saras bror Erik Pedersen Blix bodde på Ilstad i Bodin. Han har mellom annet sønnen Johan Eriksen som bodde på Sør-arnøy i Gildeskål.Synes å huske at mixen mellomm Anne Riiber og Anne Flensborg er omtalt i Håløygminne på 1970 tallet. Kopnklusjonen var i hvertfall det samme som er nevnt av Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Christen Olsen første ektemann til Dorthea Eriksdatter Borch (f. ca. 1735 ?) ? Hva het 2. ektemann ?Såvidt jeg (nå) vet hadde Jacob L. Borch og Sara P. Blix barna Lauge, Hans, Maren, Dorthe, Peder, Erik, Nils, Jens og Isak, alle f. (meget tett) i perioden ca.1681/1683-ca.1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Dorthea giftet seg opp med Michel Larsen på Skaland, d.1769. Skifte etter han 10 dec. 1769. Her nevnes Dorthe og Mikels døtre, Karen Kirstina og Mætte Maria. I tillegg nevnes Dorthes to døtre med Christen Olsen, Sara Kristine (f.1752) og Nella Johanna (f.1756). Har bare funnet etterslekt til Karen Kirstina.Lauge f. 1681 Hans f. 1685 Peder f. 1688 Erik f. 1689 Nils f. 1691 Jens f. 1696 Isak f. 1697Maren f. 1679 (?) Dorthe - ukjent f.år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.