Gå til innhold
Arkivverket

[#77561] Ole Guldbrandsen f. 1789 i Ringsaker


Gjest Kåre Bjørnestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Bjørnestad

Ole Gudbrandsen f. 1789 i Ringsaker. Kan de være flere med dette navnet som er født på samme tid? Er det noen som kan hjelpe med opplysning om hans foreldre, bosted, ekteskap og død. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Takk Hans! Det var det jeg fryktet. Jeg er på søken etter Ole Guldbrandsen (Gulbrandsen) som giftet seg 14.07.1819 med Anne Olsdtr.De bosatte seg på Haugen V. i Messenlien. Var Ole enkemann når de giftet seg? Og hvem var hans foreldre? Jeg har desverre ingen andre INFO. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Takk Hans! Det var det jeg fryktet. Jeg er på søken etter Ole Guldbrandsen (Gulbrandsen) som giftet seg 14.07.1819 med Anne Olsdtr.De bosatte seg på Haugen V. i Messenlien. Var Ole enkemann når de giftet seg? Og hvem var hans foreldre? Jeg har desverre ingen andre INFO. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Kåre, ja vielsen forteller at Ole var enkemann da han giftet seg i 1819. Tenker dette er Ole Gulbrandsen Sørbruket som 11/2 1813 giftet seg med enken Kari Olsdtr Messenlien hun døde i jan 1819 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9076&idx_id=9076&uid=ny&idx_side=-111>Lenke nr 152 Vielsen i 1813 Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Takk Else! Dette var bra. Dette hadde jeg ikke klart å tyde. Jeg viser til BRØTTUMSBOKA v/Niels Moen: Side 661. punkt 2. står det at ekteparet Gudbrand Halvorsen Hesjesveen/ Marit Pedersdtr. Ordersveen har barna: Ole Gudbrandsen f. 1789, g. 1819 m/ Anna Olsdtr Hauknes. og Anna Gudbeandsdtr. f. 1792. g. m/Lars Pedersen Bjerklien, Åsmarken. Disse 2 barna er ikke med på Ft. 1801.Derimot finne 2 barn med samme navn og fødselaår på gården Sørbruket Side 699. punkt 5. Men har da andre foreldre, Men da er Ole gift 1813 m/ enke Kari Olsdtr. Messenlien. Hvem kan være hans foreldre på RETT? Mnh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som du ser ved vielsen i 1813 kalles Ole for Sørbruket og han er gårdmannssønn. Hans foreldre er Gudbrand Nielsen og Eli Sørensdtr, hun har vært gift før men for Gudbrand er det første ekteskap.Ole og Anne sin første datter kalles Eli.Hesjesveen/Ordresveen paret har jeg ikke sett på ennå. Skal se hva jeg finner ut, ikke utenkelig at Brøttumsboka har noen feil :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det paret du nevner,det er iallefall ikke flere med samme navn i 1801, de er vel 1801 under Erdmannsborg? De har da sønnen Peder f 1788 og Halvor f 1791,de har nok ingen sønn Ole f 1789,da skulle han vært med der.Finner heller ingen Ole døpt med dette foreldreparet i kirkeboka 1788-90. Har desverre ikke Brøttumsboka så jeg får ikke sett selv,men at den er full av feil er godt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Paret du nevner fra en kilde som ikke er til å stole på hadde følgende barn:Anne 1780 Sørbrugeteie ,Berte 1782 Sørbrugeteie , Marte 1786 Hundschioldeie , Peder 1788 Hundschioldeie, Halvor 1791 Hesjasveen. De hadde alst ingen Ole. Da er det nok den som Else Karie peker på. Det rare her er at han som 23 årimg gifter seg til en gard, Nordre Messenlien ved å gifte seg med en 56 år gammel enke for så å gifte seg men gardmandsdatter som er 21....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Itte så veldig rart Hans :-),han var vel itte den første ungutten som gifte seg med ei eldre enke som satt med en gard. For så å gifte seg med ei yngre ei når han (endelig) vart enkjemann. Nå va je vel litt stygg kanskje :-) Anne hadde vel heller ikke odel på noen gard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Takk Else og Hans! Dette har hjelpt meg en gd del med å kvalitetssikre anene til min hustru. Problemene er størst i tiden før 1800. Kirkebøkene er ofte vanskelig å lese - tolke. Jeg godtar ikke personen i anerekken, før data i kirkebøkene stemmer. (Ole Gudbrandsen Sørbruket ble konfirmerti Ringsaker 1804 Nr. 26.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ole Gulbrandsen døpt 23/8-1789 Sørbruget er rett person. Foreldre: Gulbrand Nilsen og Eli Sørensdatter. Han var soldat, Øvre Kinde gift 27/7-1787 enke Elie Sørensdatter , Sørbruget.( Hun g.1)23/10-1774 Ole Joensen, Sørbruget). Gulbrand Nilsen døpt 31/7-1757 Nedre Kinde av foreldre Niels Jonsen og Anne Halvorsdatter gift 14/10-1744. Han fra Kinde og hun fra Solberg. Elie Sørensdatter døpt 13/7-1749 Nordhougeneie. Foreldre: Søren Christophersen og Marith (Marthe)Jonsdatter, gift 11/8-1748. Søren bgr, 7/8-1784 63 år og 9 mnd., Marith død 10/1-1791,enke 79 år, Hougnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Legger til at Anne Olsdatter blr døpt 24/6-1798 Nordre Solberg. Foreldre: Ole Pedersen, Bergseng og Eli Olsdatter Solberg gift 15/10-1797.Ole og Eli har flere barn på Messenlien søndre så det er ikke noe rart i at Anne bor på Messenlien når hun giftet seg i 1819 og at det står gdmdr. (Gardmansdsdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Takk Hans. Nå begynner jeg å få 'kjøtt' på beina.Jeg har stoppet opp her i lang tid. Var klar over at det var noe som ikke stemte. Det er bra at det finnes personer uti 'eteren ' som har tid til å hjelpe, Takk igjen. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.