Gå til innhold
Arkivverket

[#77564] Kan noen hjelpe meg å tyde fødsel Kristiansand 1779?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, det gjelder Frederica Lovise Nyborgs fødsel.Kristiansand, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1818), Fødte og døpte 1779, side 32-33.LenkeNr 9: Frederica LoviseJeg klarer:'...Johan Friedrich Nyborgs og Mad. Anne Kirstine Sørensd. Woses(?) pige.... Friderica Lovise føf. af 23. januar(?)..... Helene Kristine... GeneralAuditeur.... Peter.....Johanne margarete Smith...Captain Wivet(?) Leutnant Daldorph(?)'Se også debatt 7271 for mer om dette paret.Er det noen som klarer å lese mer av teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg leser noe av teksten slik:Fyrværcker Johan Friderich Nyborgs og Madm. Anne Kirstine Sørensd.Woses Pige-Barn kaldet Friderica Lovise er fød d 23 Janv. Klokken 2 Eftermiddag. Blev holden over Daaben af Frue Helene Christine Elsebeth, General Auditeur Pavels. Faddere vare Fruen Regiments ?vateer .......Peter Jens Jomf. Johanne Margareth Schmidt, Capitain Wivet, Hr. Lieutnant Daldorph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

...holden over Daaben af Frue Helene Christine Elsebeth Hr. General Auditeur Pawels. Fadderne vare Frue Hr. Regiments Qvateer-Mester Petersens, Jomf. Johanne Margarethe Smith, Hr. Capitain Wivet, Hr. Lieutnant Daldorph.Ellers leser jeg dette slik Ottar gjør.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, takk for hjelpen begge to! Dette klarte jeg ikke å lese selv.Jeg er svært nysgjerrig på Anne Sørensdatter Woses alder ved døden 7/6 1782. Er andre enige i hennes alder er nedtegnet som 44 år?Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 4 (1762-1794), Døde og begravede 1782, side 192. Nr. 59Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Bakgrunn om Johan Friderich Nyeborg og Anne Kr. Wose:'Johan Friderich Nyeborg Født ca 1741 i Danmark (Kjøbenhavn). Anhvervet i Kjøbenhavn 5.juli 1765 som korporal. Blev kommandersersjant ved Grenaderkorpset 3.sept 1771.Kommandersersjant ved Kaptein Morten V. Kroghs artillerikompani i Kristiania 1. Mai 1773.Senere blev han fyrverker og var ansatt ved Kristiansands arsenal i 1779, da han 2.okt søkte kongen om prokuratorhjelp. 19 febr. 1780 søkte han kongen om å bli ansatt i den ledige stillingen som visitør ved Kristiansands tollsted.Gift m. Anna Christina (Wose, min parentes), død 7/6 1782 i Kristiansand.'Kilder: Norske underofficerer 1764-1930, s. 29 O.Ovenstad, Militærbiografier: Den norske hærs officerer 1628-1814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Jeg er nå sikker på at det står at Anne K. Sørensdatter Wose var 44 år da hun døde i 1782. Betyr det at hun var dansk eller norsk?Denne opplysningen vil si at hun var født i 1737-38. For sikkerhets skyld, kan man anta at hun var født mellom 1736-1739. Hun må ha giftet seg med Johan Friderich i Norge eller Danmark. Siden Johan Friderich tidligst (?) kom til Norge i 1773, må hun minst ha vært 34 år ved en ekteskapsinngåelse i Norge. En høy alder for en kone.Jeg regner det da som mest sannsynlig at hun var dansk. Noen som har innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.