Gå til innhold
Arkivverket

[#77566] Hjelp til tyding av skifter i Hjelmeland og Suldal


Gjest Haavard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Haavard Hjorteland

Jeg er på jakt etter andre kona til Østen Østensen Ulledalen. Gården heter egentlig Meland, og var i gamle dager under Hjelmeland Skibrede, men Suldal kirkesokn. Østen er oppført som nr. 12 under Meland i bygdeboken 'Gamle Suldal'. Han var g.m. Mari Ellingsdtr. Hun var f.ca. 1722 (utfra alder oppgit i 1758), og dør ca. 1776. Paret har disse barna: Marta f.1756, Halgjerd f.1758, Østen f.1760, Berta/Brita f.1762 og Sissele f.1766.Jeg sliter med den utrolig tettskrevne teksten i disse skiftene, og håper noen kan greie å tolke litt mer enn meg her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/71>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/71 Kan det stemme at 5 April i Hjelmeland, nesten øverst høyre side er skifte etter Mari Ellingsdtr. , at mannen er Østen Ulledalen og at barna nevnd over stemmer?Utfra andre skifter jeg har funnet vet jeg at Østen også er far il Ola Østensen som senere bodde på Åsland i Hjelmeland. Han er f. ca. 1777, og utfra navneoppkalling senere tror jeg at moren kan ha vært en Borghild (eller Borjella etc.) Jeg har funnet to 'kandidater i Suldal: Borghild Ingemundsdtr. Kvæstad (Questad) f. ca. 1755 og Borghild Andersdtr.(20 år i 1758, tjente da på Nærheim)Det er mulig jeg ser ting jeg bare ønsker å se, men kan noen greie å tyde litt av dette, 9 Jan. 1778 i Suldal: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/130 Jeg mener at det kan stå Borgile Ingemundsdtr, og at gården er Questad e.l ? Viss dette stemmer kan enkemannen (viss det er oppgitt noen) være den samme Østen Ulledalen, og de kan muligens ha en nyfødt sønn Ola. jeg mener det står 1756, det kan være fødselsåret til den avdøde ?Mitt siste 'skudd i mørket' er dette skiftet i Hjelmland 9 September 1777 (høyre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er rimelig sikker på at det i førstnevnte skifte, altså 5. april 1776 står '...efter dend afdøde Qvinde Maren Elingsdatter...' og '... hændes igienlevende Enchemand Østen Østensen og deres sammen aflede 5 børn Østen Østensen 18 aar gl. Marte Østensdatter 20 aar Halgier 18 aar Berte 14 aar og Sedselle Østensdatter 10 aar gl. ...'Stemmer det at patronymet til enkemannen er Østensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I skiftet den 9. januar 1778 leser jeg gårdsnavnet som Gudetun. Enkemannens fornavn kan være Peder el.l. og patronymet tror jeg er Arnesen el.l. Den avdøde kvinnens navn kan tolkes som Ragnille el.l.Huff nei, dette var vanskelig å lese, men jeg finner ikke noen Østen der i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Tusen takk Aud, Ja det stemmer at det er Østen Østensen. Den første linken er altså grei, flott.Har du (eller andre) mulighet til å se litt nærmere på den tredje linken, skiftet 9 September 1777 ? Etter å ha lagret bilde, forstørret 200% og lekt litt med kontrast og effekter etc. tror jeg at dette er skiftet jeg leter etter.Viss jeg skal prøve meg på bruddstykker ....'Arveoppgjør? effter folgekone? paa garden Ulledalen udi? Hjelmeland tinglag? efter den afdøde quind- en Borjele Andorsdatter (Andersdatter?) etc. etc.Jeg greier ikke annet en bruddstykker, men i linjen nedenfor mener jeg er nevnt ektemanden (eller enkemanden?) Linjen nedenfor der: Østen(søn)og deres sammen aflede--? så et 5 tall? Har de vært gift i bare 5 måneder? Linjen nedenfor kan begynne på: søn 20 uger gl ? jeg mener navnet Østen er nevnd lenger nede, sammen med et par navn til?Grunnen til at jeg muligens ser det jeg håper og se er at jeg vet med 97% sikkerhet at denne Østen Østensen fikk sønnen Ola etter noe som må ha vært et svært kort ekteskap ca. 1776-77. At hun skulle hete Borjela er altså bare en antakelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

så først nå den andre posten din... Ja Gudetun var det jeg også trodde først, det er nok gården Gautun i Suldal. Det stemmer på en prikk det du sier, det er Ragnhild Torjusdtr. som dør og mannen er Peder Ormsen. Beklager villsporet, håper den tredje linken stemmer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, det er uten tvil Ulledalen. Jeg er sikker på at det står Østensen, muligens er det Østen som fornavn, men at Ø'en er så nærme ordet foran (Enckemand) at det skal en god porsjon velvilje til å se det :-)Altså siste del av 5. linje: ... hendes efterlevende Enckemand Østen6. linje: Østensen og deres sammen aflede Eneste(?) Søn Ole Østen-7. linje: -sen 20 uger gl.Den avdødes fornavn kan være Borselle el.l. og patronymet Andersdatter, Andorsdatter eller kanskje Andreasdatter.Jeg er langt fra sikker på at jeg har lest riktig, så vi får håpe andre også kunne kikke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Igjen, tusen takk Aud ! Dette holder for meg. Viss andre greier å fylle inn resten eller eventuellt rette det som jeg har forsøkt å tilføye er det en fin 'bonus'.Du har nettop bidratt til den foreløpig siste biten i noe som jeg har spekulert mest over i de 20 årene jeg innimellom har drevet med slektsgranking: Å bevise at faren til Ola Øysteinson Åsland virkelig var sønn til Østen Ulleadalen, og nå også moren! Ole er nemlig kallet 'Ole Østensen Ulledalen' når han dør nær 90 år gammel, så Østen Ulledalen har alltid vært hovedmistenkt. Det store paradokset er at jeg sitter med en hel bunke med orginale dokumenter som er i familiens eie: skifter, odelsbrev, folgebrev, gavebrev osv. etter både han, sønnen, og fosterforeldrene - og som ikke inneholder et eneste spor etter foreldrene. Han var min morfars oldefar og vokste opp som fostersønn på Åsland.Her er da en oppsummering av hvordan jeg tolker skriften med din hjelp:ANNO 1777. den 9. September Arverett? holdet paa gaarden Ulledal- en i Hielmelands tinglag efter den afdøde quind- en Borgelle andorsdatter, som æfterlader? ? levendes arvinger?, hendes efterlevende Enckemand Østen? Østensen og deres sammen aflede Eneste(?) Søn Ole Østen- sen 20 uger gl ...Her er selve bevistet, Skifte etter den ca. 30 år gamle soldaten Østen Østenson Ramsfjell i 1811: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23899/168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

I tilfellet andre er interessert i denne Ryfylke familien som knapt er identifisert i Suldals og Hjelmelandsbøkene kan jeg kansje oppsummere det jeg har funnet. Jeg pleier iallefall å notere i bøkene eller som vedlegg, det kan være kjekt å ha ved senere anledninger.Jeg tok nylig et skippertak utfra mistanken om at Øytein Øysteinson Meland (Suldal, Meland #12) var far til Ola Øysteinson Åsland. Jeg søkte i 1801, og fant fort at alle barna i hans første ekteskap kunne være spredd rundt om i Hjelmeland. Haljerd var blind (og barnløs), mens de 4 andre 'mistenkte' alle hadde barn. Jeg gikk gjennom alle barnedåpene og fant at 3 av dem var fadder for hverandre - eller hadde felles faddere, og derfor trolig var søsken. Ola Ø. Åsland var da fortsatt ganske ung og ugift, og jeg ventet ikke at han skulle være fadder. MEN: I dåpen til Ola sin datter Kari Sissela i 1827 er den 34 år gamle husmansdatteren Mari Stølen fadder. Hun var datteren til Østen Østensen på Stølen under Dale, Fister. Dette var en god indikasjon på slektskap, men ikke bevis. Hun var halt søskenbarn til dåpsbarnetDet var da jeg tilfeldigvis snublet over skiftet etter soldaten Østen Østensen Ramsfjell i 1811 at alle brikkene falt på plass. Jeg mener det er trygt å sette dette opp slik:(SuB=Suldalsboka / HjB=Hjelmelandsbøkene)Øystein Øysteinsom Meland. f. ca. 1734 på Nærheim, Suldal. SuB: Meland (12) g.1 ca. 1755 med Mari Ellingsdtr. Meland. SuB:Meland (11a) Skifte etter henne i 1776. 5 barn:1: Marta f. 1756. Senere på Dale i Fister, Hjelmeland, HjB:Dale(36), før 1811 g.m. Hadle Skjurson Døvikneset. De bodde sener i Heltlandsvågen, HjB:Flat-Hetland(64)2: Halgjerd f. 1759. I 1801 innerst på Fundingsland. Blind of fattiglem. Dør på Sæbø i 1812.3: Østen f 1760, konf. i Suldal i 1778. Senere på Dale i Fister. HjB: Dale(31) Flere barn.4: Brita/Berta f. 1762. Senere g.m. husmann Nils Olsen Pundsnes. HjB:Pundsnes(70) Flere barn.5: Sissela f. 1766. Senere på Kvaløy under Indre Sandanger. g.m. Ola Pederson. HjB: I.Sandanger(76). Flere barn.Øystein g.2 1776 med Borghild Andordtr. Sansynligvis hun som tjener på Nærheim i Suldal i 1758, 20 år. Gardakonen der het Marta Andorsdtr, og var fra Mo. Hun hadde i følge SuB: en søster som her Borghild, men denne kan neppe vera den samme. Men utfra navnelikhet kan det vera et spor. Skifte etter Borghild September 1777. Barn: 1: Ola øysteinson Åsland. Senere gardmann på Åsland i Hjelmeland. HjB: Åsland (19) Flere barn.Øystein g.3 ca. 1778 med Guro Gautesdtr. f. ca. 1742. Kan vera SuB:Kvæstad (16d) , men det er usikkert. Barn: 1: Gaute Øystenson f. ca. 1779. 1801: Tjener på Ytre Sandanger?. I 1811 bosatt i Stavanger.2: Øystein Øysteinson f. ca. 1782. Kallet Ramsfjell ved skifte i 1811. Dør som soldat i Kristiansand.Øystein øysteinson og Guro Gautesdtr. flytta sansynligvis fra Meland til Ramsfjell i Hjelmeland ca. 1781. Samme som HjB: I.Ramsfjell(11)? Sønnen er nevnd der, og familiemedlemmer er husmenn hos eigaren av Ramsfjell, Kleng Sjurson Dale. De benytter også han hyppig som fadder til barna.Øystein og Guro er høyst sansynlig de samme som er husmenn på Hetlandsvågen i 1801. HjB: Flat-Hetland(58) Sønnen Gaute er kalla Hetlandsvågen i 1811. Har ikke funnet Øystein og Guro gravlagt i Hjelmeland. De er sansynligvis begge døde mellom 1801 og 1811? Finner dem ikke nevnd i skifte til sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Mitt forslag til noen små endringer:Anno 1777 den 9de Septemberblef arveskifte holden paa gaarden Ulledalunder Hjælmelands Tinglaug efter dend afdøde Qvin-de Borgelle(?) Andor(?)sdatter, hvis efterladte [........]til deeling mellem hendes efterlevende Enckemand ØstenØstensen og deres sammen aflede Eneste Søn Ole Østen-sen 20 uger gl., ....I tomrommet skal det sikkert stå eiendeler el.l. og at det 'falder til deeling', men jeg får ikke tak i det. Kanskje du ser det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

takk igjen. nei, akkurat skriften i disse skiftene sliter jeg fælt med. Men det er ikke så farlig med de to tre ordene mellom der, sammenhengen er klar likevel. Jeg våger nesten ikke spørre, men greier du de to-tre siste linjene etter 20 uger gl.... Synest det kan være noe med 'umyndiges'? og en del navn. Østen? Joen orm(sen?), Evend? Men jeg har sett feil før. Det er så mye lettere å se det når du har sett det først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Høflig du som lar meg lese først :-)Jeg tror disse mennene som er nevnt etterpå, var vurderingsmenn, men det ser ut for meg som at penneføreren bare har skrevet 'vurderings'. Jeg synes ikke det stemmer med 'umyndiges' i hvert fall, det er ingen y fremst i ordet. Vet ikke om jeg tør prøve meg på navnene, men kan jo alltids komme med forslag:-sen 20 uger gl, som vurderings var til stædeJoen Joensen, Østen H.... og Ole Joensen Hauge. HendesFormue beløb til - - - - - - - 18 - 3 - 2derimod giæld og udgift - - - 11 - 2 - 12igien til [.....] - - - - - - 7 - '' - 14Her gir jeg meg, og dette må du ta med en klype salt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

hm, en smiley i slutten slettet alt...For N'te gang tusen takk for din gode tolkning. Jeg er storfornøyd og tror også jeg gir meg. Grunnen til jeg lurte på de siste linjene var om fosterfaren (som også het Jone Jonsen) var innblandet allerede da. Det var han ikke. Ut fra mine lokalkunnskaper, og IKKE mine evner til å tyde skriften, ser jeg nå at det står følgende på den linjen: 'Joen Jonassen Østerhus og Ole Joensen Hauge'Vennligt ikke protester (ny smiley)mvh, Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Så flott, nå ser jeg også at det står Østerhuus, så dette med å lese først eller sist gir jo uansett resultater :-)Moro at vi fikk til å tolke såpass at innholdet gir mening, lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Haavard Hjorteland

Jeg leter fortsatt etter Borgille Andorsdatters opphav, og håper noen kan forbarme seg med litt tydehjelp igjen.Her er igjen hennes skifte 9 September 1777, som Aud Sandbu så mesterlig hjalp til å tolke over: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/114>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/114Og'>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/114>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/114Og her er et skifte på Nesvik i Hjelmeland 13 April 1767: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23891/114 Dette er etter Kari Andorsdtr.som jeg mener kan være en langt eldre halvsøster til Borgilla.Utfordringene: 1: Jeg mener at søsken nr. 4 er: 'Halfsøsteren Boergille Andorsdtr levindis paa Fos(s)? i Solledal'. I midten på neste side starter oppramsingen av hennes arvegods, og også der mener jeg det står Foss. Kan dette bekreftes eller avkreftes?2:(og mest krevende) Kan man ved å sammenlikne arveandeler fra skiftet i 1767(fra midten på siden etter) med hennes skifte i 1777 kunne gjenkjenne arveluter som kan indikere at dette er samme person? Jeg tviler på at det er gårdparter ute å går her. Stort sett det eneste jeg mener å greie er i 1767: 'En Luf(e) med grønn og røed foeder?'3: På slutten av skiftet i 1767, etter Borgillas? arvedel mener jeg det står: 'Formynderen Knud Andorsen Porsberg for halfsøsteren Boergelle? Andorsdatter xxxx hendes? armoed? og xxx xxxxx xxxx xxxx' Greier noen å fylle inn/rette?Sidenoter: Elstebroren Halvor i 1767 er død og har to sønner. Denne Halvor har i følge Årdalsboken (Soppeland) også bodd på Nesvik uten at han er oppført der i Hjelmelandsboka. Knud bor også i Nesvik på husmannsplassen Porsberg, og dør noen år senere. Han hadde to døtre mener jeg å huske fra hans skifte.Martha Andorsdtr. (elste helsøster #3) er den som bor på Nærheim i Suldal. I 1758 var hun 60 år. Det slående er at en Borgilla Andorsdtr på 20 år også bor på Nærheim i 1758...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.