Gå til innhold
Arkivverket

[#77570] Peder Olsen og Anne Christensdatter


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Ut fra geografi, og hvem som er faddere for Anne og Peders barn, har jeg større tro på at Anne er identisk med den Anne Kristiansdatter, 18 år gml., som er i tjeneste på Negard (Neegaard) på Toten i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei Rune!Mulig du har rett i det. Vet du om det finnes noen bygdebok for Toten, og er det mulig å få litt hjelp der? Har heller ikke funnet ut noe vesentlig om Peder, men når de giftet seg står det etter hva jeg kan se Peder var fra Korterud og Anne fra Karlirud. Er dette også på Vestre Toten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Dessverre finnes det ingen bygdebok med slektshistorie som dekker denne delen av Toten (slektshistorie for Toten finnes i Totens bygdebok bd. IV og V, som dekker hhv. Totenvika og Eina). Både Korterud og Karsrud (Karlsrud er nok en skrivefeil) er garder i Vestre Toten, i nærheten av Negard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det synes å være vanskelig å finne sikker identifikasjon på dette parets opphav, men jeg syns mye tyder på at Peder er den Peder som blir f. 20.5.1787 (dp. 28.5.), sønn av Ole Didriksen og Berte Pedersdatter Drengsrud.Fødselsåret stemmer nærmest perfekt med den oppgitte alder ved Peder død, og geografisk er Drengsrud i samme område som der Peder bor da han gifter seg. Denne Peders bror Didrik er fadder for Peder og Annes barn, noe som ofte er en sterk indikasjon på slektskap.I tillegg mener jeg at både Fredrik Korterud og Johannes Negard, som er forlovere ved Peder og Annes vielse, er søskenbarn til Peder født på Drengsrud. Johannes Negard (og hans kone Agnete) er jo også faddere for barn av Peder og Anne.Peder er da muligens identisk med den Peder Olsen som ved ft. 1801 er i tjeneste på Rud i V. Toten, 14 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei Rune.Takk for all informasjon. Det virker veldig intressant. Er for tiden i San Francisco og besøker slektninger til min kone som er relatert til dette paret. Det vil bli hans tip oldefar og tip oldemor. Har ikke rukket å se noe videre på det ennå da det er ganske stor tidsforskjell, men vil prøve senere i kveld. Vet du om det finnes gamle kart med oversikt over gårdene rundt 1800? Han er intresert også hvordan de levde på den tiden. Vet du om man kan finne noe på internet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

HeiHar prøvd og sett litt på dette paret, og har registrert følgende opplysninger på dem:Familie Hovedperson* Peder Olsen Korterud (10525) Dåp (christn)* cirka __ ___ 1786 Ekteskap* 6 okt 1809 Vestre Toten, Oppland, Norge; Protokoll: A7 Toten Side: G9D2 Nr: 034 År: 1809 Vielsesdato: 06.10.1809 Brudgom fornavn: Peder Brudgom farsnavn: Olsen Brudgom slektsnavn: Brudgom bosted: Korterud Brudgom yrke/stand: Brudgom sivilstand: Ungk. Brudgom alder: Brudgom far: Brud fornavn: Anne Brud farsnavn: Christiansdr. Brud slektsnavn: Brud bosted: Karlsrud Brud sivilstand: Pigen Brud alder: Brud far: Forlover 1: Mann Frideric bor Korterud Forlover 2: Mann Johannes bor Nergaard 1 lysning dato: 2 lysning dato: 3 lysning dato: Lysningsforlanger. Død* 3 sep 1846 Sørgen, Vestre Toten, Oppland, Norge. Begravelse* 13 sep 1846 Sørgen, Vestre Toten, Oppland, Norge; 219 164\ Lenke 71 1846 13.09 1846 Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder Død dato Død år 220 avdødd HUUSMD. PEDER OLSSEN m SØRGEN [opph.st. v død:] SØRGEN 60 03.09 1846 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9331&idx_id=9331&uid=ny&idx_side=164>Lenke. Far* Mor* __________________________________________________________________________ Ektef./partn.* Anne Christiansdatter Karlsrud (10526) Dåp (christn)* cirka __ ___ 1788 Død* 6 mar 1855 Sørgen, Vestre Toten, Oppland, Norge. Begravelse* 25 mar 1855 Sørgen, Vestre Toten, Oppland, Norge, V. Toten; 457 293\ Lenke 20 1855 25.03 1855 V. TOTEN Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder Død dato Død år 457 avdødd ENKE, LÆGDSLEM ANNE CHRISTIANSDATTER SØRGEN k [opph.st. v død:] UNDER BLAAVARP 67 06.03 1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

ups, beklager det ble ikke noe pent/oversiktlig det forige jeg postet, det så fint ut hos meg, men ble vist veldig sammentrukket her.kandidat til videre utforsking: Anne Margrete Christiansdatter Fødsel* 14 sep 1783 Drager, Vestre Toten, Oppland, Norge. Dåp (christn): 21 sep 1783 Drager, Vestre Toten, Oppland, Norge, H.K; Protokoll: Toten A6 Side: 183b År: 1783 Nr: 101 Kirke: H.K. Født dato: 14.09.1783 Døpt dato: 21.09.1783 Døpt kirkedag: DOM. 14. P. TRINIT. Ekte/uekte: E Introduksjon side: 183b Introduksjonsdato: 02.11.1783 Introduksjon kirkedag: DOM. 20. P. TRINIT. Merknader: INTRODUCTION VED !! Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Døpt Barn ANNE MARGRETHE DRAGER* K 21.09.1783 Far CHRISTIAN MICHELSEN DRAGER M Mor MARIA HAAGENSDATTER DRAGER K Fadder ANDERS DRAGER M Fadder ANDERS' QDE. DRAGER K Fadder HALVOR DRAGER M Fadder JOHANNES DRAGER M Fadder GUNNILD GRIMAAS STUEN K Diverse.har foreløpig registrert 6 søsken til henne: Haagen Christiansen, Hans Christiansen Grimaasstuen , Hans Christiansen Grimaas , Maria Christiansdatter,Johannes Christiansen Kausrud og Berte Christiansdatter. Foeldrene: Christian Mikkelsen Flikkeshaug og Maria Haagensdatter ble viet: Oppland, Norge; Protokoll: Toten Mini A6 Side: 168 Nr: 26 År: 1782 Kirke: !! Trolovet dato: 02.08.1782 Vielsesdato: 28.02.1783 Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Fødested Brudgom Ungk. !! Christian Michelsen Flichesoug Brud Pige Maria Haagensdatter Flichesoug Forlover Ole Grimaas Forlover Anders Hansen Eltonmener at vi fant ut at noen av søsknene til Anne (margrete) kunne være nevnt som faddere i noen av dåpen til peder olsen og anne christiansdatter som du er ute etter, men husker ikke helt i farta hvordan det var, så for heller komme tilbake med mer om det seinere.Står det et stedsnavn bak navnet til en person er dette som regel stedet de er nevnt med da de giftet seg, ellers så når det gjelder eks: Anne Christiansdatter Karlsrud (10526) talene i () så er dette bare hvilket nr de har i min database, så de er bare og se bort ifra.For håpe du skjønner noe av det som ble postet, og skulle du ikke det for du bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

(9) Kan hende det er hjelp å finne i kart på www.norgesglasset.no. Se også www.slektshistorielaget.no. Gode beskrivelser av livet på Toten omkring 1800 på nett kjenner jeg dessverre ikke til, men f.eks. Totens bygdebok bd. I-III er relevante.(10)(11) Bjørn Håvard har funnet en veldig interessant kandidat til Anne syns jeg. Blant fadderne til Peder og Annes barn finner en bl.a. Johannes Kauserud og Hans Verslistuen, som begge kan være Annes brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for mye nyttig informasjon. Skulle tro at hele navnet ble skrevet i kirkeboken når et par gifter seg, og det står vel bare Anne Christensdatter. Den andre står det Anne Margrete. Er også mulighet for at presten har skrevet feil. Jeg jobber videre med saken, men det er ikke lett å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

Hei igjenHer har jeg funnet litt flere hendelser på familien du er ute etter: --------Skiøde fra Christian Hexumqvern til Peder Prestesæteren på pladsen Sørgen for 300 Spd.dat 15 apr 1822 Thgl Rudstad 1822 juni 25-------Skiøde fra Peder Olsen Sørgen til Haagen Pedersen Prestesæter paa Gaarden Sørgen med LanglienDat 14 mars 1844 Thgl Walheim 1844 marts 28(haagen pedersen Prestesæter (dp 19 feb 1816 på Baakind) viet 31 mar 1843 med Enke Anne Mathea Olsdatter Prestesæter) -----Vielsen til noen av barna til Peder olsen Korterud og Anne Christiansdatter Karsrud:----- 322 152\Lenke 3 1834 10.01 1834 15.12 1833, !!, !! !! Ei gifte før. Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Alder Fødestad Vaksinert 2245 brudgom Ung., Jæger, Hs. Ole Olsen* m Rensvoldsveen 27 Rensvoldsveen Nat. Kopper 2246 brur Pige, Gbd. Maria Pedersdatter* k Sørgen 22 Præstsæterstu. Nat. Kopper 2247 brudgommens far Ole Andersen m 2248 bruras far Peder Olsen m 2249 trulovar !! Peder Olsen m Sørgen 2250 trulovar !! !! 2251 lysningsforlangar Brudgommen mLenke----Protokoll: Vestre Toten Mini A3 Side: 226/27 Nr: 21 År: 1838 Kirke: AAS 1 Lysningsdato: 23.09.1838 2 Lysningsdato: 30.09.1838 Vielsesdato: 15.11.1838 Lysningsforlanger: BRUDGOMMEN Merknader: EI GIFTE FØR.Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Alder Kjønn Brudgom HMDS.SØN HANS JOHANNESEN JERMYRSVEEN U. BLAAVARP 20 M Brud GBRDTR. KAREN PEDERSDATTER* SØRGEN 25 K Brudgoms far JOHANNES HANSEN !! M Bruds far PEDER OLSEN !! M Forlover GB.SØN NILS NILSEN BJERKE M Forlover OLE VALDEMARSEN SLETTEN M-----Protokoll: Vestre Toten Mini A3 Side: 262/63 Nr: 38 År: 1843 Kirke: !! 1 Lysning kirkedag: 2. SØNDAG P: T: 2 Lysning kirkedag: 3. SØNDAG P: T: 3 Lysning kirkedag: 4. SØNDAG P: T: Vielsesdato: 17.07.1843 Lysningsforlanger: BRUDGOMMENRolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Alder Kjønn Brudgom UNGK. INDERST PEDER PEDERSEN SØRGEN SØRGEN 27 M Brud PIGE OLINE ANDERSD. RENSVOLDSVEEN 18 K Brudgoms far PEDER OLSSEN !! M Bruds far ANDERS OLSSEN !! M Forlover JOHANNES HANSSEN SIVESIND M Forlover ANDERS OLSSEN RENSVOLDSVEEN M-------Protokoll: A 4 Side: 209 Nr: 42 År: 1846 Kirke: V. TOTEN 1 Lysning kirkedag: 22. SØND. P. TRIN. 2 Lysning kirkedag: 23. SØND. P. TRIN. 3 Lysning kirkedag: 24. SØND. P. TRIN. Vielsesdato: 07.12.1846 Lysningsforlanger: BRUDGOMMENRolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Alder Brudgom UNGKARL ?? CHRISTIAN JOHANNESSEN HOUER HOUER M GAMEIE 27 Brud PIGE GULLINE PEDERSDATTER POULSRUD K PRÆSTSÆTEREIE 27 Brudgoms far JOHANNES ANDERSEN M Bruds far PEDER OLSSEN M Forlover OLE TORGERSEN FURUSÆT Forlover JOHANNES ANDERSEN HOUER------Protokoll: A5 Side: 206 Nr: 20 År: 1852 Kirke: V. TOTEN 1 Lysning kirkedag: SØND. EFT. NYTAAR 2 Lysning kirkedag: 1. S. H. 3K 3 Lysning kirkedag: 2. S. H 3K Vielsesdato: 23.04.1852 Lysningsforlanger: BRUDGOMMENRolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Alder Brudgom UNGKARL GAARDMAND DAVID PEDERSEN NYHAGEN U. HEXUM NYHAGEN M PRÆSTSÆTER 30 Brud PIGE BERTHE MARIA HANSD. HEXUMEIE K KISE, Ø. THOTEN 22 Brudgoms far PEDER OLSEN M Bruds far HANS PEDERSEN M Forlover HANS CHRISTIANSEN HEXUM Forlover JOHANNES ANDERSEN HEXUM-------Protokoll: A 4 Side: 202 Nr: 13 År: 1845 Kirke: V. TOTEN 1 Lysning kirkedag: PALMESØND. 2 Lysning kirkedag: 1. PAASKED. 3 Lysning kirkedag: 1. SØND. EFT. PAASKE Vielsesdato: 16.04.1845 Lysningsforlanger: BRUDGOMMEN Merknader: TJENESTEF.Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Alder Brudgom UNGKARL ANDREAS PEDERSEN SØRGEN SØRGEN M SØRGEN 22 Brud PIGE HELENE OLSDATTER QVÆRNUM K HAGERBAKKEN 24 Brudgoms far PEDER OLSSEN M Bruds far OLE PEDERSEN M Forlover CHRISTIAN JOHANNESSEN HEXUMENGEN Forlover LARS JOHANSEN DAL------Protokoll: A5 Side: 206 Nr: 17 År: 1852 Kirke: V. TOTEN 1 Lysning kirkedag: 3. SØND. FASTE 2 Lysning kirkedag: 4. SØND. FASTE 3 Lysning kirkedag: 5. SØND. FASTE Vielsesdato: 16.04.1852 Lysningsforlanger: BRUDGOMMENRolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Alder Brudgom UNGKARL SKOMAGER HAAKEN PEDERSEN RENSVOLDSVEEN RENSVOLDSVEEN M SØRGEN 25 1/2 Brud PIGE KAREN OLSDATTER QVÆRNUM K HAGERBAKKEN 26 Brudgoms far PEDER OLSEN M Bruds far OLE PEDERSEN M Forlover HANS CHRISTIANSEN HEXUM Forlover HANS OLSEN RENSVOLDSVEEN----da er det bare Ollene pedersdatter f 1810, som jeg ikke har funnet noe videre på etter dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Dette var flott. Nå får vi prøve å finne at Anne Christensdatter er den rette personen, og prøve å komme litt videre. Vi har masse opplysninger å gå ut i fra. Et spørsmål Hvem er Haagen Pedersen og hvem er Anne Mathea Pedersdatter som giftet seg i 1843`? Er hun søster til Peder Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Håvard Haugen

(haagen pedersen Prestesæter (dp 19 feb 1816 på Baakind) viet 31 mar 1843 med Enke Anne Mathea Olsdatter Prestesæter)Haagen Pedersen ble døpt 31 mar 1816 på båkinn (foreldre Peder Olsen og Pernille Andersdatter) Anne Mathea har jeg ikke undersøkt ennå hvem kan være.jeg bare førte det inn i parantes der for at jeg selv tenkte først at det var sønnen til peder og anne, som fikk skiøte på Sørgen, men det var det ikke.Det hadde helt klart vær gøy å få løst gåten om hvem peder olsen og anne christiansdatter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei!Takk for informasjonen. Vi jobber med saken. Reiser snart fra familien her, men vil prøve mer når jeg kommer hjem. Familien her i San Francisco er meget intresert i å finne anene i Norge. De har funnet en del, men akkurat disse er en nøtt. Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

(13) Hun som er døpt Anne Margrete kalles også bare Anne i skiftet etter foreldrene i 1801, så det bør nok ikke tillegges for mye vekt. Dessverre er skiftet ennå mens Anne er ugift, så det sier ikke noe om hvem hun gifter seg med.Ellers var jeg nok for rask i (8), da jeg mente Peder f. på Drengsrud var i tjeneste på Rud ved ft. 1801. Den Peder var nok f. på Rud (takk for korreksjon Bjørn Håvard!). Men jeg holder likevel en knapp på at det er Peder f. på Drengsrud som er identisk med den Peder som etterlyses i debatten her - uten at jeg har noe konkret bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dennis Sorgen

Thank you Rune Hårstadsveen, Bjørn Håvard Haugen and Bjørn Arnhaug. I am the great-great grandson of Peder Olsen and Anne Christiansdatter and have been trying to find information about this part of my family for a long time with no success. Bjørn Arnhaug has been visiting here for the last 11 days and has helped me by translating the Norwegian and teaching me how to use this great site.It seems that the farm Sørgen is not a large enough farm to produce much of an income. I was told my grandfather Andreas Pedersen who was born at Sørgen was a tailor, is there a way to find out what these people did to earn a living?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dennis Sorgen

Thank you Rune Hårstadsveen, Bjørn Håvard Haugen and Bjørn Arnhaug. I am the great-great grandson of Peder Olsen and Anne Christiansdatter and have been trying to find information about this part of my family for a long time with no success. Bjørn Arnhaug has been visiting here for the last 11 days and has helped me by translating the Norwegian and teaching me how to use this great site.It seems that the farm Sørgen is not a large enough farm to produce much of an income. I was told my grandfather Andreas Pedersen who was born at Sørgen was a tailor, is there a way to find out what these people did to earn a living?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Arnhaug

Har lyst til å prøve denne saken igjen. Veldig vanskelig å kunne stadfeste at de ovenfor nevnte personene er de rette. Har også funnet en Anne Christiansdatter Schiols som også kunne være en kandidat? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9313&idx_id=9313&uid=ny&idx_side=-311>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Anne Christiansdatter Skjøl blir gift 17.11.1815 med Nils Nilsen Skjellerud. Det er nok hennes dåp du har funnet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.