Gå til innhold
Arkivverket

[#77572] Tydehjelp, vielse 1765, Vester Vedtsed, Jylland


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Vielse nr 2 i utklippet fra Vester Vedsted kirkebok ved Ribe i 1765 er ikke helt greitt å tolke, i allefall ikke for meg. Jeg ser at 27. september vies Niels Møller til Sophie Kiirstine Höhne i Wedsted. Presten som vier heter Boysen(?) Men hva med resten? Er takknemlig hvis noen kan hjelpe.

bilete9142.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Carl!Dette var svært vanskeleg å tyde, men eg gjer eit forsøk, så kan kanskje andre supplere:D. 27 Sept: fredagen hafde velærverdige og vellerde Mand Hr. Niels Møller Sognepræst til Høyrup Meenighed og Jomfrue Sophie Kiistine Høhne[?] i W[...] .. Trolovelse og blef sammen viede af [...]færdige Guds[?] Mand[?] Hr. Boysen i [....]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Mange takk for hjelpen, Gunnar! Det var ikke dårlig! Muligens kan det stå 'Sophie Kiistine Höhne i Wested...'? Uansett, hovedinnholdet er klart. Lett skal det ikke være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

jeg tror, at parret blev viede af 'Velærværdige Guds Mand Hr. Boÿsen i Spandet'.Ifølge Wibergs præstehistorie var Andreas Jacobsen Bøysen præst i Spandet sogn på det tidspunkt.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Mange takk, Berit. Det ser ut til å passe, nå når jeg vet fasiten. Det er et artig poeng at Andreas Jacobsen Boysens sønn Jacob i sitt ekteskap nr 2 var gift med Niels Møller/Müllers datter Anne Cathrine. Samme Jacob fikk forøvrig i allefall 13 barn med sine to ektefeller. Niels Müller er en av mine 3.tippoldefedre. Han døde som prest i Ringkøbing i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.