Gå til innhold
Arkivverket

[#77576] Johannes Andersen Fredriksvern - 1767


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg vet at vi tidligere klarte å spore opp en ung mann fra Rødøy på Fredriksvern omtrent på samme tiden.Kan vi klare å spore opp Johannes Andersen fra Ømmervassbugt i Vefsn. I farens skifte fra 1767 blir det oppgitt at han bor på Fredriksvern og at han da er 23 år.Jeg skulle også ønske at noen kunne si litt mer om hva det var disse unge mennene flyttet fra Helgeland for å finne på Fredriksvern. Jeg forstår jo at de var soldater, men jeg skjønner ikke helt hvordan en ung mann fra 'de indre Helgelandske skoger' havner på Fredriksvern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

OK, 'søk så skal du få svar' - 74955: Utkommanderte soldater til Fredriksvern på 1760-70-talletDer svarer de delvis på hvorfor. Men jeg håper fortsatt noen kan hjelpe meg å finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ikke ut til at Johannes har flyttet til hjemstedet ved denne tallingen 1769? LenkeHar heller ikke funnet han gift i Fredriksværn ?Finner han ikke i 1801-tellingen, men han kan jo ha flyttet hvor som helst på den tiden om han fortsatt levde?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved landsomfattende søking 1801-tellingen finner jeg ikke mange kandidater med samme navn og ca alder. Legger inn lenke til en av disse her: LenkeUten flere opplysninger om hans liv , er jeg redd det blir som å lete etter nåla i høystakken dette:-)Ikke lett å finne de militære rullene fra den tiden, i alle fall ikke i digitale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant samme trolovelsen i den kronologiseke liste 1766 kirkebok Sømna her: LenkeNederst i 2. rubrikk. MEN ikke noen alder nevnt på de forlovede, så da er det vel nokså usikkert om dette kan være den etterlyste mannen.MVH. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

De militære rullene finnes, men ikke som digitale - tror jeg.Skulle gjerne visst hvordan det gikk med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter opplysninger om ruller for Fredriksværn og fått et svar fra arkivar Knut Skistad 2003. Statsarkivet Kongsberg. 'Det kan muligens finnes opplysninger i rullene for Fredriksvern verft i Riksarkivet Oslo.'Mitt spørsmål handlet om min tipp-oldefar Ole Voldsen f. 1780. ukjent sted. Elles ble det opplyst at Statsarkivet har kirkebøker fra 1756 , Stavern ( Fredriksværn) men at de ikke låner ut mikrofilm av kirkebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.