Gå til innhold
Arkivverket

[#77577] De drog til Amerika, men hvor bosatte de seg? USA eller Canada? eller?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ole, Johanna Malenea og Askild Larsen Valhammer drog til Amerika i perioden 1886-1888. Det ser ut som dei brukte etternavnet Valhammer da dei reiste. Det kan sjå ut som om det kan vere vanskeleg å finne kvar dei busette seg der borte. Så spørs det, vart dei verande der borte eller kom dei tilbake til Norge og i såfall kvar vart det av dei. Om dei vart verande i Amerika, kvar budde dei den første tida eller kvar slo deg seg ned for godt?Johanna Malena var den siste av søskena som drog til Amerika. Eg trur ho drog den 31. juli 1888. Kan ho ha reist saman med nokon som reiste same vegen eller. Reiste ho til brørene sine eller til ein heilt anna stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er reisefølge til Johanne Malene Lenke Som dere ser drar det en annen austevolling fra Rabben samme dag. Kan det være at dem har dradd til samme sted. Jeg er overbevist om at disse to kjente hverandre fra før så, derfor er det mulig at dem drog til samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var 40 personar som reiste den dagen Ole for over dvs 7. mai 1888. Det ser ut som om Ole har reist med ein båt frå National Linie. Siden han var åleine med denne båten så er spørsmålet mitt, kvar reiste han egentlig? Lenke Reiste han via ein annan stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var ingen andre sambygdinger som drog sammen med Askil. Askil ble riktignok født i Askøy, men ble døpt og konfirmert i Sund sogn (i Møgster sogn), dermed kan vi ikkje finne om det var nokon har drog saman med. Eg antar at han for til broren Ole?Kan nokon hjelpe med info her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er mulig at de brukte Valhammer som etternavn, men det kan også være mulig at dem brukte Larsen eller Larsson. Så var det Askild da. Dette navnet var kanskje vanskelig å bruke der borte. Kan han ha tatt et hvilket som helst navn eller noe lignende?Kan Johanna's reisefølge ha vert hennes fremtidige mann? Eller har de bare reist sammen som gode venner? Den det gjelder er Ole Isaksen Rabben (han var nok fra Selbjørn, rett over sundet fra Valhammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kom nokon av desse tilbake fra Amerika? Reiste dei via England eller kor hen skulle båten dei reiste dei reiste med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei TerjeJeg har tatt kontakt med mine Amerikanske ' venner ' og satt dem på saken din ( håper det er ok ) Jeg linker deg over til dem så fort det dukker opp noen resultater.Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det er helt i orden. Alle som vil hjelpe til her er hjertelig velkommen til å bruke de metodene som de ønsker for å løse denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis Ole dro over i begynnelsen av mai 1888 så er det kansje han som ankommer USA her:Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945Name: Ole Larson Arrival Date: 22 May 1888 Age: 31 Years Estimated birth year: abt 1857 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Lord Gough Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania Last Residence: Norway Birthplace: Norway Microfilm Roll Number: T840_11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er trolig ikke denne Ole som ankommer USA i mai i 1888. Grunnen til det er at denne Ole (se innlegg 4) drog til USA i mai i 1886. Problemet som jeg likevel står ovenfor er at Ole drog som eneste passasjer fra Bergen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=20614&merk=20614#ovre>Lenke Han drar med National Linie. Kanskje drog han til England for å komme seg videre der. Kanskje han ble i England før han drog videre? Ikke godt å si dette? I følge skipslista er denne Ole født i 1858, men det stemmer ikke, men man har sikkert gått ut i fra dåpsdatoen da han har fått pass. Ole ble født i desember 1857, men ble ikke døpt før i februar 1858. Så han som drog fra Norge er den rette og det er store muligheter at det er den samme som først kommer til USA via Liverpool i mai 1888. De to andre søskene hans drar også i 1888. Askil i april og Johanna Malene i juli 1888.Her drar Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg festet meg ved denne kandidaten fordi du skrev 1888 i innlegg 4. Det er svært uvanlig at emigrantene stoppet i England, da de fleste hadde betalt billett eller betalingsgaranti av slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei TerjeEn av de vanligste reiserutene var fra Norge , til Hull i England , tog til Liverpool og deretter ombord i AmerikabåtenMvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er info om engelske 'National Line' og deres agenter i Norge. Det skulle være mulig å finne ut hvilken båt som gikk fra Bergen 7. mai 1886, og hvilken båt den korresponderte med mht. videre-reisen fra Liverpool til New York.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ikke ut som skipene til National Line hadde avganger i 1886. Ser vi på avganger fra England i mai 1886 så ser vi at Anchor Lines 'City of Rome' hadde avgang 12. mai 1886. Cunard og Allan Line hadde avganger 11. mai 1886 til hhv. Boston og Halifax (Canada).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det som kan være vanskelig her er å finne ut, hvilken båt han har tatt fra England og videre til enten USA eller Canada? Kanskje dette blir så pass problematisk at det er enklere å lete etter Askild som drog til USA i 1888. Kanskje han drog på samme rute? Lenke I så fall må vi finne ut hvor lang tid båten brukte fra Bergen til England. Hvor den gikk fra og hvor den skulle. Lar det seg gjøre å finne passasjerlistene på disse båtene som gikk fra England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at båten må ha gått til Quebec eller til Halifax, men hvordan skal man da finne ut hvor det ble av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det burde være mulig å finne hvilket skip han reiste med fra Bergen til Hull. D/S Hero gikke i slik rute i det aktuelle tidsrommet, se lenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.