Gå til innhold
Arkivverket

[#77589] Noen som hvet om et gjestgiveri på voss ca 1900?


Gjest Anita Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Jensen

Har hørt rykter om at tipp oldemoren min hadde eller jobbet på et gjestegiveri på voss rundt 1900? Noen som vet om det fantes et gjestgiveri der, og hvor det evt lå?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Anita,du er nødt å legge inn flere opplysninger når du stiller spørsmål ! Satt i går og prøvde å hjelpe deg med forrige innlegg,men-så viser det seg at du har hatt opptil flere innlegg ( 77241,38927 bl.a ) på samme tema ! Veldig dumt at du ikke skriver opp de temanr. du har hatt før på samme personer,da hadde man spart seg masse arbeid når man prøver å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Det bekklager jeg så masse, så da skal jeg skjerpe meg heretter ;)Uvitenhet kansje :)Er bare litt oppgitt over denne saken, så no prøver jeg alt :)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ut fra innlegg 2, så tolker jeg Anita slik at det er denne damen her, på Urdland (eller event. noen av hennes barn) som skal plasseres: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f01235&gardpostnr=619&personpostnr=4674&merk=4674#ovre>Lenke Urdland ligger anslagsvis 11 km.øst for Vossevangen, langs jernbanen.Du kan jo se over disse stedene her: Framnes: Lenke Brekke: Lenke Fleischers hotel: Lenke Vossevangen (David Prestegaard): Lenke Vossevangen hotel: Lenke Tvinne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Tusen takk skal du ha Iver...dette skal jeg straks ta fatt i, Krysser fingrene for at det kan finnes noe her :)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Disse lenkene du har lagt ut, f.eks den der det står fleichers hotel, er det mulig at hun da kan ha jobbet der?? Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om hun kan ha jobbet på noen av disse stedene som jeg har henvist til i innlegg 4, har jeg selvsagt ikke peiling på. Til det vet jeg alt for lite.Hedde jeg vært deg, hadde jeg så hadde jeg først og fremst sett i bygdeboka det henvises til i innlegg 4. Kanskje denne bygdeboka er såpass god at den oppgir kilder, slik at du kan gå videre.I den grad hoteller og gjestgiverier på Voss har etterlatt ”arkiv-materiale” – så kan det vel være en liten sjanse for å finne noe. En annen mulighet er å tråle side opp og side ned i kirkebøkene, etter faddere, forlovere fra dennne familien – der event. arbeidsplass/bosted er oppgitt.Men denne letingen minner en smule om den berømte nåla i høystakken, dersom du ikke sitter på flere opplysninger enn det som er fremkommet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Denne letingen er nok som nåla i høystaken som du sier...og mer info med tanke på det gjestgiveriet har jeg ikke...det er bare noe moren min mener å huske det var snakk om :) I utgangspunktet er det giftemålet til denne Kari og peter jeg er ute etter...Jeg har funnet de i folketellinger, funnet dåpene på barna, og ved ene dåpen står det at de ble viet i 1873. Det står ikke noe om hvor, så no prøver jeg å spore opp alt rundt de, for å se om det kan finnes noe der! Har snart søkt gjennom alt av kirkebøker her på nett, men uten hell. Dermed kommer jeg ikke videre med Hans( Peter) slekt i sverige.Takker atter engang forhjelpen, og jeg skal få fatt i denne bygdeboken, og håper at den kan gi meg noen svar :)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Kanskje lettere å finne en tråd dersom vi tar ei oppsummering her : Anita leter alså etter vielsen til sine oldeforeldre Peder Nilsen f. ca.1844 i Sverige og Kari Amundsdatter f.1854 Florvåg. De fikk barna Niels f.21/3 1875, døpt i Volda,Anna f. 23/12 1881 døpt i st.Jørgen Bergen,Amund f.8/3 1883 døpt st.Jørgen i Bergen,Kaisa f.26/10 1885, Ole født 10/10 1888 og Agnes f. 14/4,de tre siste døpt Strudshavn Askøy. Ved folketellinga 1900 bor familien på Voss. Peder arbeidet ved jernbanen,og familien flyttet endel rundt. Anita,du får korrigere meg hvis jeg har gitt noen feile opplysninger ! Skal prøve å kikke litt i kirkebøker for å hjelpe deg å finne vielsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Takk skal du ha Anne :)Opplysninene stemmer bra de :)Ann-Mari det er der vi får opplyst at de giftet seg i 1873, spørsmålet er bare hvor???Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Åååå, hvet ikke hva jeg skal si, Er så utrolig takknemmelig for all hjelp :) Dette er det som nå kan føre meg videre bakover :) Og tusen tusen takk til deg Carsten :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Anita. Om Peder/Petter er født 22/9-1844, som lenken til (14) Carsten viser, har jeg en her, som er født i Ny forsamling i Värmland, f. 22/9 og døpt 23/9-1844 i Hungalsvik med foreldre Nils Persson og Cajsa Olsdotter.Hilsen Anne-Lise

bilete9158.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Oiii, no ble jeg enda mer glad :):) Dette er nok rett person Anne-Lise, I vielsen står det også at han var født 22.09.44 :) Etter så lang tids leiting, så får jeg all denne infoen i dag...Helt supert :) Tusen takk :)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja, det ser slik ut, men det må etterprøves ved å lete i kirkebøkene. Nå kan en ikke ta alt for god fisk som en finner her, for dette er ikke bare lagt inn av utsendingene fra kirken, men av alle de som sender slektsfiler dit. Det er fort gjort å ta feil, og rettelsene folk evt. sender, blir, etter hva jeg har forstått, liggende der sammen med det som skulle rettes. Jeg fant Petter fordi jeg akkurat nå har abonnement på svenske kirkebøker, og fordi Carsten fant fødselsdatoen hans.Det er vanligvis nyttig å sjekke FS, for å se om noen andre driver med samme slekt. Ved å søke på foreldrene og ikke skrive noe annet, kommer det opp mange navn. Når du trykker på IGI til høyre,(fordi det er mer enn 25 navn som kommer opp) får du bare de svenske i dette tilfellet. Jeg markerer alle dem som er aktuelle og begynner nedlasting. Det finnes flere opplysninger om den enkelte, om du trykker på navnet, f. eks. opplysninger om død og noen ganger ektefeller. Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.