Gå til innhold
Arkivverket

[#77594] Hvor ble det av Eilert Carolius Andreassen, f. 1864 i Gildeskål, Nordland?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Eilert C. Andreassen ble født i Laxådal, Gildeskål 20/1-1864 som yngste(? Har ikke funnet flere, og ialt bare 2 gutter) barn av foreldre Andreas Olai Pettersen og Karen Andrea Dorthea Helgesdatter. Jeg har funnet ham i Gildeskål ved konfirmasjon, folketelling 1865/1875, samt som fadder i 1885 for (eneste?) bror, Hans Andreassens datter; Eilert var da tjener, bosatt på Søndre Finset i Gildeskål. Deretter forsvinner alle spor.Det er blitt meg fortalt at en bror av Hans (som jeg da tror må være Eilert) hadde 2 døtre, Gudrun, gift Olsen og Agnes, begge da bosatt i Mo i Rana. Jeg har lett etter Eilert i utallige kilder: gifte og døde i Gildeskål-kirkebøkene etter 1885, folketelling 1900 i aktuelle områder samt globalt, samt i alle emigrasjons-baser, men finner ham ikke noe sted. Er det noen som kan gi ytterligere opplysninger om hvor det ble av Eilert?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ser nå at denne Andreas dør samme dag som han blir født. Men heller ikke jeg finner foreløpig Eilert igjen etter 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molfrid Loftsgarden

Her er begravelsen til Eilert- Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A06 (1880-1891), Døde og begravede 1889, side 266., han er nr.15: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hos Arvid Støver er denne familien registrert:Andreas Olai Pettersen, Husmann, Laxådal - født 1794 Fra 1853 er han registrert på gården Storvik. Far: Petter Olsen RødøyEktefelle: Karen Andrea Dorthea Helgesdatter f 3/6 1824 gift 15/7 1845. Far: Helge PedersenBarn:Andreas, Laxådal, f 23/10 1845Helene, Laxådal, f 3/7 1846Maren Anna,Laxådal, f 4/1 1848Hans Edvard,Sør- Findset, f 31/3 1850Anne Dorthea, Storvik, f 16/10 1852Albertine Andrea, Nord-Femris, fødested Storvik 30/7 1855 gift med Jens Lyder Thomassen, Nord-Femris.Edel Chatarina, Storvik, f 10/9 1859Eilert Caroius, Storvik, f 20/1 1864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det skal selvfølgelig være Eilert Carolius. Jeg finner ham ikke nevnt i andre sammenhenger hverken hos Arvis Støver eller i skiftene fra området. Aldersforskjellen mellom foreldrene er ganske stor hvis det stemmer at faren er født 1794, men det kan vel likevel tenkes at Eilert kunne ha dratt til farsfolket i Rødøy. Du kan prøve med et søk i dette området hvis du finner ut hvor i Rødøy faren kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk til Anne og Inger for bidrag, og spesielt til Molfrid for at du oppklarte ang. Eilert for meg. Antagelig har jeg selv oversett dødsfallet, for jeg lette vel mest etter en som levde noe lenger pga. tipset om 2 døtre. Det må iallfall være oppgitt feil slektstilhørighet til disse angivelig døtrene, så jeg får sjekke litt mer ang. dette.Til Inger: Arvid Støver opplyser feil f.år for Andreas Olai Pettersen. Han ble født i Rødøy i 1814, men faren Petter Olsen med familie flyttet til Gildeskål en gang før 1825, idet deres yngste barn ble født der i 1825. Petter bodde på Grimstad i Gildeskål da han ble nevnt i farens skifte i 1826, og hans kone levde fortsatt der så sent som i 1865.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når det gjelder Støver og årstall, er det mange eksempler på at han oppgir gale tall. Det hadde vært fint om man kunne ha rettet dette opp etter hvert som man oppdaget det. Vet ikke om det er mulig. Likevel er det godt å ha Støvers nedtegnelser fra Gildeskål når man ikke har mye annet for området.I dette tilfellet var Andreas O. P. blitt gjort 20 år eldre - følte at det ble i meste laget med 30 års aldersforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Jeg er helt enig med deg ang. Støver. Jeg har selv databasen hans, og jeg har utallige ganger funnet tydelige feil der. Men så lenge databasen er som den er, er jo rettelser ikke mulig. Og jeg er veldig glad for å ha den å støtte meg til når jeg ikke har mange andre opplysninger, for den gir jo uvurderlig hjelp til å sjekke videre i andre kilder.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSom du vet Britt er dette slekt, har lite tillegg her på Andreas sine barn. Sender deg en mail senere. Må bare sjekke noe opplysninger førstAndreas sine Barn:Andreas, Laxådal, f 23/10 1845 d. 23/10-1845Helene, Laxådal, f 3/7 1846 d. 3/7-1846Maren Anna,Laxådal, f 4/1 1848 konfirmert 16/7-1865Hans Edvard,Sør- Findset, f 31/3 1850 han var gift 2 ganger men hadde barn bare i 2 ekteskap. hadde 7 barn.Anne Dorthea, Storvik, f 16/10 1852 g. m. Hans Olai Edvard Andreas Jørgensen f. 1851 Forstrand i Meløy de hadde 5 barnAlbertine Andrea, Nord-Femris, fødested Storvik 30/7 1855 gift med Jens Lyder Thomassen, Nord-Femris. har funnet 6 barnEdel Chatarina, Storvik, f 10/9 1859 g. 16/8-1885 Nils Joachim Olausen har 3 barn.Eilert Caroius, Storvik, f 20/1 1864 død som unkar se innlegg 4.Har ingen Gudrun eller Agnes blant deres barn. Vet heller ike hva som skjedde med Maren har ikke funnet henne etter konfirmasjonen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molfrid Loftsgarden

Hei! Maren Anna flytter til Sverige i 1870 , nr.12 - Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A05 (1862-1879), Inn- og utflyttede 1870-1871, side 455. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

En mulig Maren Anna?(Feil fødselssted, Andersdotter og ikke Andreasdotter, men hun heter Maren Anna og er født 1848.)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk Molfrid for svært interessant funn, for jeg tror nemlig at dette er 'min' Maren Anna. Hennes foreldre og endel søsken bodde i Laxaadal ved folketellingen i 1865 (Maren Anna var da angivelig i tjeneste på Mevik), og i samme folketelling har jeg kun funnet en annen Maren Anna Andreasdatter i Gildeskål, som da var f. ca 1839 og gift. Det var forøvrig en lang reise hun i såfall foretok, for Luleå er jo på den andre siden av Sverige, og undrer hvorfor nettopp dit?Takk også Vibeke for funnet av en Maren Anna f. 1848 i Nedre Luleå. Selv om etternavn og fødested er feil (slike feil er ikke ukjent i norske folketellinger), så passer det utvilsomt bra med 'min' Maren Anna, også mht. barnas fødselsår. Jeg sjekket forøvrig alle stedene i Norrbottens län i samme folketelling (den ligger jo til gratis benyttelse), men fant ikke en eneste med fornavn Maren foruten den du linket inn, så Maren var kanskje ikke et vanlig fornavn i Nord-Sverige på den tiden?Men hvordan kan jeg finne ut om dette virkelig er den Maren Anna jeg søker? De fleste svenske baser er jo åpne kun mot betaling. Bør jeg kanskje opprette en egen sak vedr. Maren Anna slik at noen med tilgang til aktuelle baser kan hjelpe meg videre?Takk også Steinar for ditt innlegg. Jeg imøteser mail fra deg med hva du måtte ha, - jeg har selv ganske mange opplysninger om disse barna og med unntak av Maren Anna vet jeg nå hvor alle ble av.Når det gjelder Gudrun og Agnes så har jeg faktisk siden sist funnet ut at disse er døtre av en sønn av Hans Edvard Andreassen, nemlig Axel Konrad Hansen (og ikke Eilert Andreassen, som en stund var 'far' pga. en mistolkning), og jeg er i ferd med å finne ut mer om familien til Axel.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

I Husförhörslängden for 1885-1894, Nederluleå, Ersnäs, finner jeg Maren Anna Andreasd. f. 4/1-1848 i Gildeskaal, Norge.Isak Fredriksson, f. 2/3-1838, og Maren Anna giftet seg 18/1-1871.Barn: Isak Konrad, f. 6/9-1887August Leonard, f. 17/9-1882Simon Jacob, f. 6/7-1887 Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kirkeboka viser at Isak og Maren giftet seg i Nederluleå 18/3-1871. Her står det også at hun har attest fra Gildeskaal i Norrige. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Folkräkning 1900 (Norrbottens län) Om personenNamn: Isak Konrad IsakssonHemförsamling: Neder LuleåHemort: Ersnäs Kontrakt: Västerbottens 3:djeLän: NorrbottenFödelseår: 1877Födelseförsamling: Neder LuleåYrke: GrofarbetareCivilstånd: Gift (G)Kön: ManFamstkod: Far/man (F)Familj nr: 1Sida: 194Rad: 12 Om hushålletPersoner i hushållet:Fam. nr 1Isak Konrad Isaksson, f. 1877 i Neder Luleå, GrofarbetareMariana Löfgren, f. 1877 i Neder Luleå Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Folkräkning 1900 (Norrbottens län)Om personenNamn: Maria Anna AndreasdotterHemförsamling: Neder LuleåHemort: ErsnäsKontrakt: Västerbottens 3:djeLän: NorrbottenFödelseår: 1848Födelseförsamling: Grideskaal?? NorgeCivilstånd: Gift (G)Kön: KvinnaFamiljeställning: h.Famstkod: Mor/fru (M)Familj nr: 1Sida: 194 Rad: 10 Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Isak Larsson, f. 1838 i Neder Luleå, TorpareMaria Anna Andreasdotter, f. 1848 i Grideskaal?? NorgeSimon Jakob, f. 1887 i Neder Luleå Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Maren Anna Andreasdatter, f. 48- 4/7, hustru til torp. Isak Larsson, døde 9. april 1901 i Ersnäs, Nederluleå. Dødsårsak: Nervfeber. Kilde: SCB-utdrag - födelse, vigsel och död 1860-1939 for Nederluleå, Norbotten län. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Församlingsböcker SE/HLA/1010132/A II a/1d 1895-1905 Fol 1441-1897 for Nederluleå, Ersnäs:Isak Larsson, f. 38-2/3 vielse 71-18/1 medh. Maren Anna Andreasdotter, f. 48-4/1 i Grideskaal i Norrig, død 1901-9/4.s. Isak Konrad, f. 77-6/9 (overstrøket, se nedenfor)s. August Leonard, f. 82-17/9, død 99-15/4s. Simon Jacob Isakson, f. 87-6/7----------- Isak Konrad Isaksson, Torpare, f. 77-6/9 vielse 1900-25/11h. Mariana Løfgren, f. 77-26/11d. Märtha Eugenia, f. 01-1/7 i Nederluleås. August Leonard, f. 02-22/12 i nederluleåd. Ester Margreta, f. 05-10/6 i NederluleåMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Randi for all informasjonen om Maren Anna. Det er helt tydelig at dette er 'min' Maren Anna, for både fødselsdato/år og fødested stemmer for den Maren Anna som hverken Steinar eller jeg har funnet ut hvor ble av. Men som takket være Molfrid fant at muligens var hun som flyttet til Nedre Luleå i 1870, og Vibeke som fant en mulig kandidat i Neder Luleå i 1890.Jeg er stadig imponert over hva et spørsmål på Brukerforum fører til, og all den velvillige innsats så mange lesere bidrar med. Og ikke minst over at du fant alle disse opplysningene for meg, selv om temaet egentlig handlet om hennes bror og Maren Anna bare såvidt var nevnt langt nede i innleggene! Vet du om hvilke kilder i Sverige jeg kan søke i for evt. å finne ut noe mer om hennes barn?Nok en gang tusen takk for all hjelpen; - det var flott å få oppklart to uavklarte søsken på en gang.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Her var det kommet enda flere opplysninger om Maren Annas familie mens jeg skrev innlegget foran. Tusen takk enda en gang til deg Randi; jeg er veldig takknemlig for din hjelp.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg søkte på Ester Margreta i Sveriges Dødbok og fant denne damen gift Bergqvist:Bergqvist, Ester MargaretaLjuså 3 961 00 Boden (Boendeadress 1 nov 1970)Död 17/12 1975.Kyrkobokförd (1974) i Överluleå, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 10/6 1905 i Nederluleå (Norrbottens län, Norrbotten).Gift kvinna (17/10 1924). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Överluleå, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten) Sävast, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten)Födelseförsamling i källan: NEDERLULEÅ (Norrbottens län)Källor: MTL 71 / RTB 76 Dette kan være broren August Leonard Isaksson:Isaksson, August LeonardKantorsv 47 954 33 GammelstadDöd 9/1 1994.Kyrkobokförd i Nederluleå, Luleå kn (Norrbottens län, Norrbotten).Född 22/12 1902 i Nederluleå (Norrbottens län, Norrbotten).Gift man (10/5 1925). -------------- Födelseförsamling i källan: NEDERLULEÅ (Norrbottens län)Källor: RTB 94 / SPAR 92f / SPAR 95 Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk enda en gang Randi. Her er det blitt mange opplysninger å føre inn i databasen min. Helt utrolig å komme så langt videre med en person som jeg etterhvert hadde satt på 'vent'!!Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.