Gå til innhold
Arkivverket

[#77596] Tydehjelp. Hvem er mor til Hans Anton Meyer Andreassen, Tromsø?


Gjest Karin S. Aaslie Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

I Mini for Tromsø 1837-1847 fol 95 nr 61 finner jeg Hans Anton Meyer født 20/10-1846, døpt 18/7-1847, uægte. Fars navn er Andreas, 'søfarende fra Throndhjem'. Mor er ??? Jeg har den samme Hans Anton konfirmert i Malangen i Balsfjord Mini 1856-1870 fol 116 nr 29. Her er morens navn Elen Ane Johansdatter. Men er det det det står ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Takk skal du ha, Gunnar. Da har jeg det. Men jeg lurer på hvorfor han kaller seg Fredriksen til etternavn ved inngåelse av ekteskap med Golla Henriette Kaasbøll (Mini 1880-1887, fol 212 nr 27)? Hans mor kan kanskje ha giftet seg med en Fredrik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Karin. Du tar opp en vanskelig sak. Jeg har arbeidet litt med Golla tidligere og har merket meg dette tidligere. Barnefaren kalles søfarende Andreas, og mer vet vi ikke om ham. Fredriksen-navnet kan ikke ha noe med at hans mor eventuelt giftet seg senere med en Fredrik, for sannsynligvis vokste ikke Hans Anton opp hos sin mor. Han brukte mest Anton senere. Jeg vil tro at han vokste opp på søndre Hestnes på sørsiden av Balsfjorden hos Andreas Olsen. I 1865 som Hans A. Fredriks. og i 1875 som Anton Fredriksen. Konf. 1865 som Hans Anton Meyer Andreassen!. Han giftet seg som Fredriksen i 1887 med Golla. Men alt i 1871 fikk de datteren Sofie (døvstum). Golla vokste opp fra spebarn av på Selnes hos Abraham Johannesen og Elen Larsdatter. Hans Anton kom også til Abraham og Elen. Disse var baptister, som også Golla var. Det er derfor vanskelig å finne dåpen til Golla og Hans Antons barn. I 1888 fikk Hans Anton skjøte på gården Sandvik løpenr. 59A (23/1 Tr.sund). Golla er enke i 1891. Telleren har da ment at Golla satt godt i det, for det står: 'Hun driver gardsbrug (melkesalg), eier garden og 1000der at Kr. atåt' Golla var tydeligvis en bestemt dame. I 1896 giftet hun seg med den atskillig yngre Peder Andersen Øveraas fra Vestnes i Romsdal. Det ble da inngått en ektepakt som sa at Golla skulle ha alt sitt som særeie. I 1900 hadde de flyttet til Finnmark og bodde da i Saragammen i Hammerfest/Sørøysund. Gården i Sandvika solgte hun. Senere slo familien seg ned på Nordøya/Gjessvær. Jeg har kopi av en del korrespodanse som hun skrev i forbindelse med bo-oppgjøret etter pleieforeldrene. Etter brenninga av Finnmark under Krigen, ble bosetningen på Nordøya ikke gjenopptatt. Jeg skulle gjerne visst litt mer om familien etter det, og årene i Gjessvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Aaslie Hansen

Hallo Alvin, Dette er interessant. Jeg har funnet en datter som het Hilda Amalie Hansdatter. Født/døpt i Tromsø 30/9-1887, Kirkebok Tromsø (1878-1888) fol. 167 nr. 7, konfirmert i Kirkebok for Landsognet i Hammerfest (1898-1902) fol. 100 nr 16. Bosted Saragammen. Hilda giftet seg i Nordreisa med Ludvig Theodor Thomassen fra Nordreisa og de ble foreldre til bl.a. min mors stemor. mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.