Gå til innhold
Arkivverket

[#77604] Min oldefar Hilmar Henriksen, Balsfjord-Troms.


Gjest Kari-Anne Liafjell Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari-Anne Liafjell Larsen

Som tidvis ivrig slektsforsker har det nå blitt bråstopp i arbeidet. Jeg skulle starte med min morfars aner, og nedturen ble stor. Min morfar, Astor Jenberg Henriksen er nemlig ikke reg i noen kirkebøker før komfirmasjon i 1932. Der var jeg så heldig å finne hans fars navn, Hilmar Henriksen. Vi vet at han var fra Balsfjod. I Balsfjord er der reg 3 stk Hilmar Henriksen i 1900-tellinga som jeg antar kan være min oldefar. Men jeg har ingenting håndfast. Finns det andre kilder jeg kan lete i som knytter riktig oldefar og min morfar sammen? MIn morfar var født i 1917 i Tromsøsund. Hans mor het Lavine Sørensdatter, også fra Tromsøsund.Er det kanskje noen slektsforskere som kjenner til denne historien, kanskje noen vet om en uekte sønn med navn Astor...sønn av Hilmar i Balsfjord.. (Trenger riktig fødselsår og sted for å kunne jobbe videre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Antar dette er din morfar, hentet fra 'Gravminner i Norge':Navn: Astor Jenberg HenriksenFdt/år: 29041917Ddt/år: 15091990Gravsted: Henrikvik Tromsø KvaløyKjekt å ha hele fødselsdatoen mv. når man skal hjelpe å 'nøste'./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari-Anne Liafjell Larsen

Det var bare tilfeldig at jeg fant han registrert som komfirmant fordi det var noen ledige sider i en kirkebok (Tromsøsund mini nr 7 1907-1914)hvor de hadde skrevet ned komfirmantene for perioden 1932-1934. Opplysningen om min morfar har jeg og har vært kjent i alle år, men jeg finner ingenting om min oldefar. Han står kun oppført med navn i nevnte kirkebok. Så jeg har ikke fødselsår eller sted på min oldefar Hilmar Henriksen...Artig å lese 'Gravminner i Norge'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

I merknadsfeltet for konfirmasjonen står det at han er hjemmedøpt 8/11 1917 og at det ikke er stadfestet.Det betyr at du sannsynligvis ikke vil finne dåpen hans i en kirkebok. Ergo vil det kanskje være vanskelig å finne farens fødselsdato, sånn uten videre.../S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Faren måtte jo betale bidrag, så kanskje noe kan finnes av opplysninger i en amts-resolusjonsprotokoll rundt 1917.En annen ting er at det kan tenkes at noen av de 3 ved navn Hilmar H. i Balsfjord i 1900 kan ha giftet seg innen 1917, så kanskje noen kan utelukkes på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Da kan vi utelukke Hilmar Henriksen på Naustnes ved ft-1900,født 1886, sønn av Henrik Pedersen. Hilmar Edvin Henriksen (1887), Laksvatn gift 8/10 1909 med Kristine Bertine Henriette Mikalsen. Hans far er Henrik Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari-Anne Liafjell Larsen

Dette går jo strålende!!!:))) Men si meg Harald, hvordan kan vi utelukke Hilmar H på Naustnes? Hva har du funnet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Av de 3 er det bare Hilmar på Naustnes som er f. omkr. 1887, og faren het dessuten Henrik Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari-Anne Liafjell Larsen

Hei Svein. Føler meg litt dum her...Hva betyr det for granskinga at faren til Hilmar het Henrik Pedersen? Dette er det jeg vet så langt: Morfar Astor Jenberg Henriksen, født 1917, ikke stadfestet dåp, registret i kirkebok mini nr 7, komf. 1932. Far Hilmar Henriksen, fra Balsfjord. Astor hadde en periode etternavnet Hilmarsen, men tok Henriksen i ganske ung alder. Jeg henger ikke med hvordan dere utelukker Hilmar H på Naustnes og Hilmar H på Tomasjord Ytre...? (jmf ft 1900, balsfjord)Tusen takk så langt, dette er til motivasjon og hjelp Kari-Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Hilmar på Naustnes og Hilmar Edvin gift 8/10 1909 er samme person med far Henrik Pedersen...ergo Hilmar Henriksen. Siden Hilmar H var gift mann før 1917 er det lite trolig at han er far til Astor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Og for å presisere ytterligere: Hilmar Henriksen, far til Astor, står oppført som UGIFT da han ble far til Astor (det står i konfirmasjonslisten, men er gjerne bare et bilde av sivilstand/yrke ved dåp), det er derfor det er lite trolig at Hilmar på Austnes var faren, siden han giftet seg før 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari-Anne Liafjell Larsen

Tusen mange takk alle dere som har bidratt. Uten deres klare hoder og våkne blikk hadde jeg ikke kommet videre...God helg alle sammen :)Kari-Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.