Gå til innhold
Arkivverket

[#77608] August Wilhelm (Jarskow)?. Glassarbeider fra Sverige (Eda) til Jevnaker.


Gjest Sten Fredrik Bålsrød
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiAugust Wilhelm ble født i Eda i Sverige 10.sept.1863. Han var hyttearbeider, og han utvandret fra Sverige til Jevnaker høsten 1880. Er det noen som vet noe om ham? Han kan også ha brukt Jerskog som etternavn. Han var ungkar da ha kom til Norge (i følge 'Emigranten Populär')Han skal være sønn av Andreas Jerskog/Jarskow som var født i Ungarn, men bosatt i Sverige. August Wilhelm er min tipptippoldefars halvbror eller kanskje stebror.Håper noen kan hjelpe meg med dette.mvh Sten Fredrik Lilliedahl Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd et par søkinger 1900-telling både i digitalarkivet og på RHD. Har søkt på fornavn som begynner med August og fødslesår ca 1863. Fant ikke noen som passer med etternavn som begynner på Jer / Jar eller Andreas..Derimot kom jeg over denne mannen som kallar seg STRØM. Du får ta en titt om du tror han kan være en mulig kandidat? LenkeNavnet Strøm ser ut til å ha med hustrus navn å gjøre. Så han kan ha tatt et annet etternavn?Kan se om jeg finner vielse i Jevnaker i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste August som har giftet seg Jevnaker mellom 1880 og 1901 med fornavn August , ser ut til å være denne glassarbeider fra Hanover? LenkeHan alder passer dårlig med oppgitt fødselsdato.Hvilken kirkebok som må lestes i etter vielsn til Augst STRØM, er jeg ikke sikker på. Det er flere muligheter på hustrus hjemsted, eller der barna er født.Jeg kan prøve søk på Wilhelm , om han var registrert ved 1900-tellingen på mellomnavn ( det hender) :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei dere. August Wilhelm var oägta født den 10/9-1863 døpt 18/9. Moren var: lösdrivar pigan Märta Persdotter 41 år, Eda Glasbruk. Far ikke oppgitt.Går så til husforhør 1861-1865 side 763 Eda Glasbruk finner der:Lösdrivar pigan Märta Persdotter f 21/10-1821 Eda.oägta barn: Johan Peter Liljedahl 20/6-49 Edaoägta barn: Carl Fredrik 15/12-60 Edaoägta barn: Anna Christina 21/2-59 Edaoägta barn: August Wilhelm 10/9-63Det står anmerket at de 3 siste er barn av Anders järskog og at han finnes på siden foran i husforhøret.Når jeg så går til side 762 så finner jeg der alene arb. karlen Andreas Järsko f 1822 Ungarn. Katholik. Til Norge 2/11-62Så går jeg til husforhøret 1866-1870 side 607 Eda Glasbruk. Der bor de sammen. Han heter nå Anders Isaksson og f. datoen er 1/3-22. Han var ikke så lenge i Norge, var tilbake i Sverige igjen 8/11-22. Det fremkommer at Anders dør den 3/8-1869 og dødboken sier at han døde av skarlagensfeber. En anmerkning sier at han var 'f.d dragon vid ungarska nationen'.Samme husforhør sier at Märta Persdotter dør den 23/5-1866. Her skrives det ikke noe dødsårsak i dødboken. Sønnen Carl Fredrik dør den 26/1-1870 og dødboken sier at dødsårsaken var lunginnflammation.Det 3 gjenværende barna bor på plassen, og om de to yngste anmerkes det at de er morløse.Alle barna havner etterhvert i Norge. August Wilhelm har du jo info om når det gjelder det. Johan Peter Liljedal flytter iflg emibas til Oslo den 1/11-1867. Anna Kristina som da skrives Jarikon til etternavn flytter i flg emibas til Norge den 13/10-76. Her står ikke hvor hun flytter, bare Norge.Kanskje dette kan lette søkingen etter August Wilhelm i Norge ? Ved å lete etter hans søsken ? Kan jo være at de holdt til i samme område her ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Familien på Jevnakereiet i 1900 tellingen er det nok ikke. Finner sønnen der, Olaf Augustsen f. 1897 i Løten, og der er fars etternavn nevnt Andersen og fødslesår på begge foreldre fraviker folketellingen en god del .August Wilhelm kan jo befinne seg helt andre steder i landet i 1900. Anne-Lenes forslag om å lete etter søsken som også emigrerte til Norge er sikket bra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Du bør kanskje sjekke om du ikke har gjort det om August Wilhelm kan ha vært forlover til Johan Peter da han giftet seg ? Evt om August Wilhelm kan ha vært fadder til noen av Johan Peters barn.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis gravminne finner jeg Johan Peter Liljedal begravet i 1911, Undersbo , Larvik: LenkeDu finner flere slektninger Liljedal begravet samme kirkegård.Har fortsatt ikke funnet noen sikker kandidat i 1900-tellingen til August Wilhelm, men fortsetter å lete :-)Kan hende han er registrert på Dis Gravminner han også?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ingen August f. ca 1863 f. Sverige ved landsomfattende søk i 1900-tellingen. Her på Hadeland Verk finnes en August Wilhelm , som glasspuster, men alder og etternavnt hans stemmer ikke dessverre. LenkeHar heller ikke funnet han i Dis gravminner, selv om det var ganske mange August Wilhelm registrerte der.Har også prøvd å lete etter han i emigrantlister fra Larvik. uten hell.Kan han muligens være død før 1900-tellimgen? Vet du om han ble gift og hadde etterkommere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei igjenJohan Peter (min tipptipp)gifter seg 29.august 1872 på Eidsvoll. Der er far oppgitt som Christian Liljedal. Av forlovere ser det ikk ut til at det er noen som er i familie mad J.P. Forlovere var Johannes Olsen og Peter Evensen. Begge fra Berger (verk antar jeg). Det passer med de andre som er ste-og halvsøsken. Innlegg nr. 72742 har jeg spurt ang. Johan Peter's biologiske far, Christian. J.P.'s stefar var vistnok født i Ungarn, men han var nok ikke lenge i Norge. Ang.J.P.'s halv-og stesøsken vet jeg lite. Men jeg vil tro at det var glassfolk og at de var ved glassværk et eller annet sted. Av det som er kommet frem her, passer det med det jeg også har funnet. Hvis det er noen som hadde hatt mulighet til å sjekke evt. J.P.'s konfirmasjon, hadde det vært fint. M.t.p. J.P. biologiske far.mvh Sten Fredrik Lilliedahl Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiLøfter dette tema opp igjen. Har fortsatt ikke funnet noe. Har lett i 1910-tellingen, men uten resultat. Noen forslag?Anna Christina, født 21.februar 1859 og August Wilhelm, født 10.september 1863. Begge i Eda. Disse skulle visst begge ende opp i Norge.Og hvem var den mystiske Christian Liljedal som er far til min tipptippoldefar?mvh Sten F. Lilliedahl Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Enligt husförhör Eda så var August Wilhelm i Norge innan han formellt begärde flyttattest 1880. Eda AI:27 (1876-1885) Bild 625 / sid 611 (AID: v10758.b625.s611, NAD: SE/VA/13091)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Johan Petter får namnet Liljedahl ungefär vid konfirmationen 1864(innan dess hade man inget efternamn). Men våra konfirmationsböcker är inte så innehållsrika som era, inga föräldrar står nämnda. Det står många anteckningar på modern i husförhöret, men inget om JPs fader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Märtha Persdotter, barnens mor, var enligt husförhöret 1845-50 vanför (handikappad) och kunde inte arbeta, hon led av fallandesot (epilepsi). Antagligen fick hon inte gifta sig heller. Eda AI:17 (1844-1850) Bild 58 / sid 52 (AID: v10748.b58.s52, NAD: SE/VA/13091)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Ske se efter det (NRK1 väntar 20.15)Men det finns ett glasbruk i Bro socken som heter Liljedahl, sedan grundades ett Liljedahl 2 i Ed socken 1782. Kaske namnet kommer därifrån?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Var det 2 glasbruk som hette Liljedal? Jeg har funnet ut at Johan Peter ble født på en plass som hette Norra Emterud. Var det i Eda? eller Bro? eller Ed?Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.