Gå til innhold
Arkivverket

[#77611] Sandsvær 1727, prestens pige Berthe


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

17. mars 1727 blir Marie fra Nyhus, hennes uekte datter Oste Marie døpt i Efteløt. Barnefaren er ikke oppgitt, og de fleste fadderne ser ut til å falle i kategorien 'naboer og venner'.Presten ser ellers ut til å ha vært svært så ivrig til å 'public absolvere' folk for denne 'forbrytelsen'. Derfor virker det påfallende når både Marie og mulige barnefedre er fraværende i denne rubrikken. Marie er ikke omtalt under Nyhus, og har trolig vært i tjeneste der. Jeg mangler derfor sikre opplysninger om Maries patronym og fødested.Heldigvis valgte Marie et litt særpreget navn på barnet sitt, så jeg regner med at hun var identisk med den Aaste Marie Andersdatter som giftet seg i Efteløt med Knut Helliksen 24. juli 1752 - så faren må ha vært en Anders, men dem finnes det mange av.Jeg har nå ett halmstrå igjen, den siste fadderen som presten bare har omtalt som min pige Berthe. Med en god porsjon flaks kan hun ha vært beslektet med Marie (eller med barnefaren). Med enda mer flaks kan noen vite hvem som tjenet på prestegården i 1727. Jeg håper på det beste.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.