Gå til innhold
Arkivverket

[#77617] ASPA. 59 debatter her (1736 sider) er publisert i EN søkbar E-bok


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Tusen takk Lars Ove. Her heftast det ikkje mykje..Kan elles opplysa at dei fleste debattane som omhandlar Teiste også er med i denne boka no, samt det meste om Kruckow, Kusse og Kane. Desse ættene ser ut til på eitt eller anna vis å vera sameina med Aspaætta og det kan då vera greitt å ha dei med i den same søkbare digitale boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det er et fantastisk arbeid Lars Ove gjør og har gjort.Det er mange som har glede av dette.Men det koster jo litt og holde et nettsted oppe og her er det jo Lars Ove som koster det hele.Jeg kunne derfor tenkt meg og være med og spleise på dette fine og så verdifulle tiltaket.Hvor mye vet jeg ikke. Kanskje hundre kroner, kanskje mindre.Er det mange nok som bidrar så blir det ikke mange kronene på hver.Dette var en tanke som jeg fikk da jeg ser hvor mye arbeid Lars Ove har gjort for vi andre.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Hadde det vært et kontonummer å betale til, så har jeg og med stor glede og takknemelighet kunnet bidra. Den jobben Lars Ove gjør, og den nytten og gleden jeg har hatt av dette så langt, er verdt noen kroner! Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Flott tiltak!Skulle gjerne sett at en del bergverksslekter kunne komme med også. Svært mange her i landet har opphav i slike.Går det ikke an å ha innlogging med en passende årsavgift for å bruke nettstedet? I så fall kan jo en del av det publiserte ligge åpent som smakebiter, mens litt ekstra viktig eller kostnadskrevende materiell kan kreve innlogging. Regner med at litt innbetaling her vil muliggjøre noe mer utlegging av slikt, kfr. forslaget om verksslekter ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Odd Annar (3) Morten (4) og Odd Roar (5)Jeg har nå lagt ut litt info om dette med 'donasjon' her: http://wangensteen.net/om-wangesteennet.htmlOg når det gjelder bergverksslekter så er det ikke noe i veien for at jeg lager en web-bok basert på debatter om disse slektene.Men da må jeg få en liste over aktuelle debatter av dereEr det annet relevant materiale jeg kan skanne/publisere, så bare kom med ønsker/tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ja nå har jeg støttet nettstedet med hundre kroner.Oppfordrer andre til å gjøre det samme.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har fulgt opp med 200 kr. Da bør vel neste komme med 300 kr. (Her gjelder det å være tidlig ute!)Lister med debatter om verksslekter bør nok flere bidra med. Det er ganske mange slike, og også mange som skriver innlegg i dem.I første omgang vil jeg nevne min egen om slekten Schaar (DA 28533), den om Hals i Kvikne (DA 35514), en viktig om Schwanner og Francke (DA 67720, som inneholder kopi av en annen debatt som DA klarte å slette!), og jeg tar også med en om Aalborg (DA 23713) og om Tostrup (DA 36703). De to sistnevnte gjelder slekter nær verksmiljø og bør kanskje heller nevnes blant borger- og embetsslekter, i alle fall i sine eldste ledd.De jeg nevner her bør suppleres med en god del andre debatter. I tillegg til alt på DA ligger det også en god del interessant stoff på DIS Slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Glemte i (8) å ta med debatten om den kjente verksslekten Prytz (DA 74107) med lenke til samme tema i Slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har hygget meg med gjensyn med noen av Aspa-debattene i kveld, og funnet enda en som kan være aktuell å ta med i boka: Nr. 35568: 'Rike-Torstein og jordegodset hans'. Det er lenke til debatten fra en av de andre, men det kan jo være greit å få den med direkte?Det kan vel dukke opp flere, kanskje, hvis man klikker på alle debattene det lenkes til rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg håper det er riktig mange som vil bidra med en skjerv til Lars Ove for den store jobben han gjør med å gjøre ting lettere tilgjengelig for oss andre. Det er en ting å jobbe helt gratis, men om en i tillegg skal ha store utgifter på å hjelpe andre, så blir det kanskje ikke så inspirerende i lengden å holde på. Jeg synes det er fint at det er opp til den enkelte å bestemme hvor mye en ønsker å betale. Ikke alle har like god råd, og det er sikkert ganske ulikt i hvor stor grad vi benytter oss av alt det Lars Ove har servert oss av kildemateriell. Siden jeg fikk oppfylt ønsket mitt om en samlebok for Aspa-ætta, så legger jeg en ekstra skjerv i kassen. Dessuten håper jeg at Lars klarer å drive lengst mulig uten reklame.Etter at Svein tipset om debatten om Rike-Torstein og jeg fikk lest litt av den, så er det ingen tvil om at den debatten bør være med i Aspa-boken. Trolig kan det være noen Benkestokkdebatter også som burde vært med.Ellers har jeg skumlest litt i gamle debatter slik som Svein Arnolf, og jeg ser at det er enkelte av de tidlige hypotesene jeg serverte som jeg i dag ville ha forkastet. Jeg tolker det slik at jeg har lært noe av debatteringen her inne ;-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg har desverre ikke hatt bruk for noe av Lars Oves publikasjoner, men synes det han gjør er forbiledlig. Av den grunn vil jeg støtte det han gjør.Håper andre ser verdien av det han gjør og støtter hans arbeide med en liten skjerv.Se hjemmesiden for bankkonto.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg takker så meget for bidrag som er på vei. Pengene skal uavkortet gå til utgifter jeg har i forbindelse med publiseringer.Det er noen ganger jeg selv lurer på hva jeg holder på med. At det går med mye tid er OK, hobbyer tar alltid tid. Men når jeg i stedet for å kjøpe meg nytt fiskutstyr eller skiutstyr, som også er min hobby, går og kjøper ny skanner, programvare eller fyller dieseltanken og drar på RA, så tenker jeg ofte på om jeg heller skulle finne på noe annet og heller bruke pengene på meg selv.ASPA-boken er nå republisert. Jeg har tatt med debatten om 'Rike-Torstein og jordegodset hans' som Svein Arnolf og Finn ønsket, og i tillegg har jeg laget en sideoversikt slik at det blir lettere å finne debattene i boken. (se side 2 og 3) Lenke Man kan hoppe rett til aktuell side ved å skrive inn sidenummeret i det hvite feltet oppe til venstre.Det er også kommet ønske om å publisere en bok om bergverks-slekter, og første utgave vil bli publisert i løpet av dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for det sistnevnte. Dette bør jo interessere langt flere enn meg. Når 'innsamlingen' først er kommet i gang, er det nok enkelt å lete frem diverse andre aktuelle debatter. Får håpe aktiviteten hos flere tiltar i styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Finn (12)Kunne du kanskje nevne her kort de viktigste av de hypotesene dine som du har forkastet? Det er sikkert flere enn meg som med interesse har fulgt dine overlegninger og kanskje tilogmed tatt dem inn i sine data.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Prytz

I og med at du nå også har fått med min(e) bergmannsslekt(er) så er bidrag avsendt i dag.Flott tiltak, ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Harry (16)Dette er vel neppe den rette tråden til å greia ut om slike ting, men som eit døme kan eg kan jo nemna at eg ein periode såg for meg at Trond Ivarsson (Aspa) måtte vera ein uektefødd son av Adalis og ein ukjend Ivar. Dette har eg gått bort frå for lenge sidan, men dette har vel dei fleste forstått allereide. Meininga mi no er at Adalis først måtte ha vore var gift med ein 'væpnar' el. sætesvein for erkebiskopen/biskopen, fordi ho vert titulert som Hustru då ho gjev bort ein part i Re i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Og med denne nye hypotesen, hvem skulle da være far til Trond Ivarsson (Aspa) ? Denne 'væpnar' el. sætesvein for erkebiskopen/biskopen, som Adalis iflg. hypotesen skal ha vært gift med (før Toralde ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21/20;) Det jeg mente å spørre om, hvar om det var denne 'væpnar' el. sætesvein som var far til Trond Ivarsson (Aspa), eller en annen 'Ivar', mao. at Adalus 'hadde tre' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I innlegg 3 ble det overraskende foreslått at de som ønsket det kunne bidra økonomisk for å utvikle dette nettstedet, noe jeg selvfølgelig setter stor pris på.Pr dd. er det 7 personer som har bidratt http://wangensteen.net/om-wangesteennet.html, men jeg vil gjerne gi litt ekstra tilbake til disse.Jeg har bare e-postadressen til Finn og Svein Arnolf, så hvis dere 5 andre kunne gi meg den hadde det vært fint (low1954@gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Noe stort offer er det jo ikke, men jeg synes det er verd det når nettsiden din etter hvert inneholder slekter av interesse. Tidligere har stoffet der vært noe mer perifert i forhold til mine opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (22)Nei, så vidt eg kan hugsa, så finst det ikkje indikasjonar på at Fru Adalis var gift meir enn to gonger, men ho var jo endå relativt ung då ho vart enke etter Toralde, så ein veit jo aldri. Væpnaren/setesveinen meinar eg at måtte vera identisk med Trond sin far, altså ein Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.