Gå til innhold
Arkivverket

[#77620] Ørnulf Salicaths herrekake


Gjest Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslak Smedal

HeiDette emnet er kanskje litt på siden av hva som normalt taes opp i dette forumet, men jeg prøver meg likevel.Min gamle mormor hadde en oppskriftsbok fra Freia. Den var helt svart og på omslaget stod det Freia Bakepulver. Inne i den boken var det en oppskrift om het Ørnulf salicaths Herrekake. Jeg synes det var et festlig navn på en kake. På snl.no stod det om Ørnulf Salicath Lenke at han var en utmerket kokk. Er det noen der ute som har oppskriften på denne kaken og hva slags type kakeform man skal bruke. Er det noen som har smakt kaken?På forhånd takk med vennlig hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Kanskje denne:Ørnulf Salicath: Lett og god sommerkost. Oslo: Mowinckels margarinfabrikk. Trykt hos Aas & Wahl. 8 s. (Kilde: Mette Fregdar). Hentet fra http://www.notaker.com/add.htmJeg benytter anledningen til å påpeke at når Store Norske Leksikon skriver at når Ørnulf af Fjordene Salicath var 'ugift' så er det veldig feil. Han var faktisk gift to ganger, først med Karla Kristiane Theodora Pettersen i 1913 og med Alfhild Henriette Engebretsen i 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Hei Leif Tusen takk. Artig med litt tilleggsopplysninger. Kom nå på at det var Royal Bakepulver og ikke Freia Bakepulver oppskriften sto i. Mvh Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg ser også at han har skrevet 'Så spiser vi litt' Matsnakk med opskrifter utgitt i 1937, samt'Matstell i hytta og byssa' utgitt i 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mye interessant om mat her, men lurer på om du Leif har sett at jeg la inn svar til deg angående Frostaslekt på Slektsforumet. Det var nok noen dager etter at det ble spurt da. Du kan jo sende meg en mail om du er interessert i mer informasjon:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Anne Lise.Beklager at jeg ikke har sett dine siste innlegg på DIS, jeg må vel ha konfigurert min tilgang feil for jeg får ikke mail lenger når det kommer innlegg på tråder jeg er med i der. Helt på sin plass at du etterlyser, takk for det. Jeg sender deg mail direkte.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Boken fins herhttp://klio.no/search.phpDen Nye Royal bakebokNY og Oslo, 1930-34. 8vo. Hf. 2 eks.: Eks. 1: U.å., trolig førsteutgave utgitt ant. 1930 av Royal Baking Powder Co., New York/Oslo. 52 s. Med oppskrifter, bl.a. Hanna Thraps kransekake, Ørnulf Salicaths Herrekake og Reidar Brøggers Lillehammerkake. Inneholder også en samling uttalelser fra norske fagfolk om Royal bakepulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Her kommer oppskriften. Fant oppskriftsboken hjemme.Ørnulf Salicaths herrekake6 egg 250 gram sukker 250 gram smør 700 gram hvetemel 6 strøkne teskjeer Royal bakepulver 50 gram mandler 150 gram 100 gram korinter 150 sukat 1 sitron 4 skjeer syltet appelsinskall 1 glass cocktailbær 4 teskjeer ingefær 4 teskjeer allehånde 2 teskjeer hvit pepper 1 vinglass angosturabitter 1 vinglass arrak eller rumFremgangsmåte kommer senere Med vennlig hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Her kommer oppskriften. Fant oppskriftsboken hjemme.Ørnulf Salicaths herrekake6 egg 250 gram sukker 250 gram smør 700 gram hvetemel 6 strøkne teskjeer Royal bakepulver 50 gram mandler 150 gram 100 gram korinter 150 sukat 1 sitron 4 skjeer syltet appelsinskall 1 glass cocktailbær 4 teskjeer ingefær 4 teskjeer allehånde 2 teskjeer hvit pepper 1 vinglass angosturabitter 1 vinglass arrak eller rumFremgangsmåte kommer senere Med vennlig hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hva mangler:.....50 gram mandler 150 gram????? 100 gram korinter osv - inspirerende oppskrift som jeg vil prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Her kommer den fullstendige oppskriften. Fant oppskriftsboken hjemme. Ørnulf Salicaths herrekake6 egg, 250 gram sukker, 250 gram smør, 700 gram hvetemel, 6 strøkne teskjeer Royal bakepulver, 50 gram mandler, 150 gram rosiner, 100 gram korinter, 150 sukat, 1 sitron, 4 skjeer syltet appelsinskall, 1 glass cocktailbær, 4 ingefær, 4 teskjeer allehånde, 2 teskjeer hvit pepper, 1 vinglass angosturabitter, 1 vinglass arrak eller rum-Eggene piskes med sukkeret til eggedosis. Melet siktes med bakepulveret. Smøret smuldres heri. Ha i rosiner, korinter, de hakkede mandler, den skårne sukat. Riv det gule av citronen og ha i med krydderiene. Rør eggedosisen i og de syltede appelsinskall, saften av citronen, angosturaen, arraken og cocktailbærene uten saft.Has i to smurte former, settes i god varm ovn. Stekes omkring en time, den siste halvtime for mindre varme. Kan serveres varm som dessert med rumsaus til. Som kake, føier Ørnulf Salicath til, er den best 8 dager gammel-Lykke til med kakenHilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Det må bli en dyr kake Angosturabitter koster 170 kr for 200 ml, men den er sikkert god. Oppskriften ser spennende ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Grete Jøraas

Vel, nå har jeg bakt kaken. Angosturabitteren (kr 129 for 1oo cl; jeg bestilte på vinmopolets hjemmeside) ga en utrolig god aroma i kaken, men ellers var kaken nok litt tørr. Jeg brukte også mørk rom. Jeg skal lage den en gang til (kjøpte 2 Angostura..), da skal jeg ikke ha pepper i det hele tatt i kaken. Bakte i to brødformer. Jeg brukte smør istedenfor margarin, kan det være grunnen til at herligheten ble litt tørr? Jeg jubler ikke, men som ihuga kakemons....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siden dette skal være en svært spesiell og fornem kake og hvis du ikke har spiste den opp allerede, hadde det vært morsomt med et bilde slik at andre kakemonser kan se og kanskje bli inspirert til å prøve seg. Kan den angosturabitteren erstattes med noe annet og hvordan smaker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Bilde....den ser ut som en vanlig formkake. Angostura er laget av to sorter sitrusfrukt; den ene er appelsin. Den er besk (virkelig besk, sterk og 'ufyselig'), men har allikevel en aroma som gir 'prikken over i-en'. Er visstnok populær i en martini; dråpevis som med tabasco. Neste kake uten pepper og med margarin tror jeg nok vil bli en innertier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jeg skal heller pakke inn et stykke og sende deg i posten. kaken skulle jo være best etter 8 dager... Kaken er litt sprukken i toppen. Jeg får skylde på min nye induksjonskomfyr, med informasjon på tysk, jeg har aldri brukt stekeovnen før i dag, og lete etter bruksanvisning midt i visping og smuldring og hakking og lesing av oppskrift - jeg stolte på mine små, grå heller jeg. Digital pålogging på en komfyr krever litt lezing, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det trenger du ikke å gjøre Grete, det var bare hvis det fantes et tilgjengelig bilde så holder det i massevis:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.