Gå til innhold
Arkivverket

[#77623] Tydehjelp skifte 1821-23 i Åsen i Frostens prestegjeld


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver å tyde skifte etter en dame som var gift med en bror av mine aner. Det gjelder Inger Olsdatter Hellem hvor registreringen startet 07.11.1821, og ble sluttet 20.juli 1823 Jeg forstår arvingene, men trenger hjelp til å tyde det som står om sølvgjenstandene. Særlig det med initialer kan jo si noe om slekt bakover. ::LenkeDet som var verdt 8 riksdalder var vel en slags kjele?Jeg forstår ikke alt det andre heller, men forstår iallefall noe fra hvert 'tema' der. Skiftet er omfattende, og jeg skal jo ikke ta med alt i det jeg skriver i mitt slektsprogram. Inger var gift med Arent Pedersen som var fra Kolberg i Skogn(født 1758), og bror av min forfar Ingvald Pedersen Kolberg(født 1761).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg blir minnet på hva min oldemor Emilie Richter skrev i sin bok (som kan sees på Wangensteen.net):'For å ophjelpe landet og det elendige pengevesen, beslutedes å starte «Norges Bank». En særskatt blev da lagt på alle som hadde noget, særlig gikk det ut over sølv og kobber. Deilige store øl kanner av sølv med løveføtter under og en løve på låket, spiseskjeer, sølvbegre og alt av kobber sendtes inn til Trondhjem, blev smeltet og omdannet til penger. Mangen tåre falt nok når husmødrene så sitt arvesølv sendes bort.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Interessant svar dette Leif, og jeg har lest det du skriver her om sølvskatten for 1816 for en stund siden. Det var tydeligvis ikke alt som var innsendt fra Hellem i Åsen iallfall, for det hadde jo gått 5 år etter at Norges Bank ble startet da registreringen av eiendelene til Inger Olsdatter Hellem startet. Mener å huske at det har vært noen debatter på Digitalarkivet om sølvskatten 1816, og opprettelse av Norges Bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Se Lenke Der fremgår det at det finnes mikrofilm over hva hver enkelt betalte. Den burde bli gjort tilgjengelig for slektsforskere mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningene om sølvskatten 1816, og jeg skal jammen se på Stjørdal bibliotek neste gang jeg er der om denne mikrofilmen finnes i skuffene der for Frosta og Åsen. Så tilbake til skiftet etter Inger Olsdatter Hellem: Jeg mener at det på den øverste sølvgjenstanden står noe om 1786 i tillegg til initialene P.o..S.H(evt P.o.P.H), verdt 3 riksdaler og 1 ort. Hva betyr 788 på den neste gjenstanden hvor initialene er E.O.D? Kanskje det skulle ha stått årstallet 1788, men at 1-tallet mangler? Hva slags gjenstander var sølvgjenstandene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ved gjenstanden merket E.O.D. står det '1 Par Do. E.O.D. 1788' Ett-tallet foran 788 er tydelig. Det må vel dreie seg om spiseskjeer her også, siden det står 'Do.'.Neste gjenstand er også en spiseskje: '1 enkelt Do. uden Mærker'Gjenstanden til 8 daler er et eller annet med 'Kjede', ikke kjele.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Sølv:1 Par Spiseskeer merket C:O:P:HE:O:D:H: Aarstal 1786 3 - 1 - ''1 Par Do E:O:D: 1788 3 - 1 - ''1 enkelt Do uden Mærker 1 - 4 - ''3 Theskeer 1 - '' - ''1 Par Skoespender med Hager 2 - '' - ''1 Sølv Lomhur med Kjede 8 - '' - ''1 Sækkeklib(?) 1 - '' - ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene.Skal prøve å finne ut noe om hvem initialene her kan komme fra i slekten. Det er sikkert gjenstander som har gått i arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg tolker bokstavene på spiseskjeene som 'P.O.S.H' og 'E.O.D.H.'. Min teori er at bokstavene viser til arvelateren Inger og hennes første mann Peder Olsen Hellem. I andre kilder er kvinnenavna Ingeborg og Inger tidvis skrevet med E (Engebaar, Engeborg, Enger). Vi finner bl.a. en del av disse i folketellinga 1801 - i andre kilder kan de godt stå med I.Tidsmessig kan 1786 passe for Peder og Inger. I 1786 var begge i live, men Peder døde året etter, og året deretter igjen (1788) ble Inger gift på nytt. EOD på de andre skjeene kan være henne og året 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Arne. Ja jeg ser jo også i slektsprogrammet mitt at Inger Olsdatter og Arnt Pedersen ble gift i 1788. Så det stemmer sikkert det du skriver der. Tenkte ikke på at E kunne stå for Enger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.