Gå til innhold
Arkivverket

[#77628] Tydehjelp dåp, Vefsn


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

Kan noen hjelpe meg å tyde denne dåpen til Mikkel, 1.s. i advent 1762(venstre side): LenkeJeg tror jeg tyder farens navn som Mikkelsen,Udnæs, noe som gir meg grunn til å tro at jeg kan være på riktig spor her. På forhånd takk :-)hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Ja, det er ham du viser til i FT som er min ane. Jeg kan også se at farens navn ligner på Anders eller Andreas.Jeg ville vært svært takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med hele teksten her. Jeg ser et par Ole'r som faddere, men dette synes jeg er veldig vanskelig skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg leser en del av det slik: Døbt Anders Mikkelsen Udnæss Hans Drengeb. N. Mikkel. Fadderer: Peder Ols. Hagforsen, Ole Anders. Udnæss, ..............Lindsæth, Maren Pedersd. Torsen (?), Marit Mikkelsd. Lindsæth, ....... same Mands Qvinde.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Vet ikke om du har sett dette fra folketellinga 1769,Mikkel Andersen er 7 år gml stesønn på gården 'Utnes'Lenke Oversettinga tør ikke jeg gi meg i kast med ! Ser ut som morens navn er Ingeborg,så jeg vet ikke helt ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Ottar: kan det være Jacob (Engebrektson) som skal stå i det første mellomrommet ditt? Ligner på Jacob i allefall.Anne: Ja, jeg har sett dette (med bekymring). Hvis jeg er på riktig spor nå, så er det vel en mulighet for å bekrefte/avkrefte om det er ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Døbt Anders Mikkelsen Udnæss Hans Drengeb. N. Mikkel.Fadderer: Peder Ols. Hagforsen, Ole Anders. Udnæss, Jacob Engelbr. Lindsæth, Maren Pedersd. Forsen, Marit Mikkelsd. Lindsæth. Indledd samme Mands Qvinde.-Anders Mikkelsen, Utnes (1737-1765) ble gift 14.10.1761 med Ingeborg Pedersdatter fra Hagforsen (født i Eiterålia 1736- d. 1806). Anders og Ingeborg hadde også dattera Marit (døpt 27.05.1764), som vi også finner på Utnes i 1801. Ingeborg fikk 4 barn i 2. ekteskap med Peder Eriksen fra Kjemsåsen.Jeg har ikke notert når Mikkel Andersen døde. Vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Tusen takk for meget utfyllende opplysninger Geir. De viser at det er samme Mikkel som vi finner i lenken i innlegg 6, og at 'stebarn' har en naturlig forklaring. Dette hjelper meg et langt skritt videre. Jeg har heller ikke funnet dødsfallet til Mikkel, men leter nå videre med større iver :-)Takk for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anita Henriksen

Løfter denne tråden, da jeg tror jeg har kommet litt videre. Jeg har ikke funnet Mikkel og Ingeborg hverken utflyttet fra Vefsn, eller innflyttet til Alstahaug, men de er iallefall bosatt i Alstahaug når de gifter seg [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16575&idx_id=16575&uid=ny&idx_side=-74>LenkeSå finner jeg denne karen her, riktignok med en differanse på 4 år i alder, men kan dette være 'vår' mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Bustaden kan vel ikkje vere anna enn Prestøya, gnr 25 i Alstahaug etter Rygh Lenke - no i Herøy kommune, rett vest for Brasøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ja, det er nok Præstøe det står.Mikkel Andersen oppholdt seg som inderst på Drevland, Vefsn i 1806 (ved skiftet etter mora) og i 1809 (ved innrulleringsmanntallet). Han er ikke funnet i 1811. Det kan godt være samme person vi finner som inderst på Prestøya i 1814, 50 år gammel. Han han da er oppført med Prestøya som fødested, skal man kanskje ikke legge for mye vekt på.Noe liste over utflyttede har vi ikke på denne tiden, men dersom antagelsene stemmer, må de ha kommet til Alstahaug omkring 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Takk for svar Geir Jeg forstår mindre og mindre: De er begge fra Vefsn, gifter seg i Alstahaug (nr.14), ved FT 1801 (nr.2) er de tilbake i Vefsn, men så dør de begge i Alstahaug (?)Minner meg selv stadig på at det ikke nødvendigvis er 'riktig' mann jeg har funnet (selv om det ikke er så mange å velge i).Nåja, ser at dette innlegget ble mest et uttrykk for min forvirring... En mulig forklaring kan kanskje være at Mikkel tok arbeid rundt 'omkring'? Jeg tenker da på ulike typer håndtverk.Opplys meg gjerne... mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Geir Tverå

Ingeborg Anna Gregusdatter var vel ikke fra Vefsn. Hun hadde tilhold på Herten i Alstahaug da de ble trolovet. Tradisjon tro fant vielsen sted i det soknet bruden var hjemmehørende. Etter vielsen har de så overtatt garden etter Mikkels far. Av grunner jeg ikke kjenner til, har de oppgitt garden og flyttet videre. I innrulleringsmanntallet i 1809 er Mikkel Andersen oppført som dreng på Drevland. Om han hadde kone og barn hos seg i den perioden han var på Drevland, er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.