Gå til innhold
Arkivverket

[#77633] Bergverks-debatter her på forumet. 27 debatter (458 sider) i EN søkbar e-bok


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har nå publisert en bok hvor jeg har forsøkt å samle debatter etter beste evne.Debattene som er med er alle de som har stikkord 'bergverk' her i forumet, pluss noen få andre jeg fikk tips om fra Odd Roar Aalborg.Det finnes sikkert flere relevante debatter, så hvis jeg får tips om hvilke, kan jeg ta de med i neste utgave. (opplag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Synes listen allerede gir godt med informasjon, men den kan utvilsomt suppleres.Et par av slektene, dvs. Aalborg og Tostrup, hører som nevnt mer hjemme i en oversikt over slekter av den typen, som også gjelder for Hals. Den sistnevnte er imidlertid godt infiltrert i verksbygden Kvikne. (Denne Tostrup-slekten er oppført i det gamle Gyldendals Store, men av en eller annen grunn ikke tatt med i Store Norske. Geografisk er den vidspredt og dermed av betydning også ut fra det.)Kanskje det kan være en idé med en tilsvarende bok for norske slektsnavn som til dels mangler i eldre oversikter over slike? Etter hva jeg tidligere har sett har heller ikke Vigerust fått med en del av disse i sin liste. Det er jo litt tilfeldig hvilke slekter som i sin tid i noe omfang er blitt omtalt i litteraturen, og deres faktiske betydning avspeiles ikke alltid av dette utvalget. Når det gjelder den jeg har etternavnet fra, så har den nok av interessante ætlinger, men kun etterslekten til en av to sønner fører slektsnavnet videre fra stamfaren i Nord-Østerdalen (også fra broren på Romerike går navnet i arv), og en god del av denne benytter heller ikke etternavnet, men kun gårdsnavn o.l., og da blir selve slektsnavnet ganske lite nevnt. Det betyr jo likevel ikke at de første leddene av slekten mangler allmenn interesse, men det medfører at den ikke er særlig aktuell i leksikal sammenheng. Antar at det jeg her nevner også gjelder for mange andre tilsvarende slekter. Diverse av disse omtales nok i DA-temaer, regner jeg med.En annen variant er viktige slekter i gårdsmiljø. Siden disse gjerne mangler det vi kaller slektsnavn, kommer de lett godt i skyggen av de som mer blir 'merkevare' pga. eget navn gjennom mange generasjoner. Problemet med gårdbrukerslekter er også at de ofte er tett vevet inn i lokale bygdemiljøer, og derfor kan være litt vanskelige å avgrense fra omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Disse søkbare e-bøkene er fantastiske hjelpemidler, Lars Ove; som gjør det mulig å 'pløye gjennom' store mengder materiale på kort tid. Well done !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Odd Roar (5)Det er ikke noe problem å lage e-bøker. Det tar bare tid, og det kan bli vanskelig å holde de 'up to date.'Jeg finner debattene, kopierer de inn i tektsbehandlingsprogrammet, konverterer filene til PDF, 'syr' alle pdf-filene inn i en fil, lager innholdsfortegnelse og forside, og så laster jeg filen inn i FlippingBook PDF Publisher. Så står den og jobber til boken er ferdig og jeg kan laste den opp på serveren i Webhuset.Skal jeg supplere, eller oppdatere, så må jeg gjøre hele operasjonen på nytt, bortsett fra å oppdatere debatter det ikke har vært aktivitet i. Så det sier vel seg selv at jeg ikke så altfor ofte kan gjøre dette.Men får jeg oppfordring til å lage bøker inneholdene andre grupper slekter, og dere sende meg en liste med debatter som bør være med, så er jeg oftest ikke så vanskelig å be.Dis-forums debatter vil jeg holde meg unna inntil videre, og mange forstår sikkert hvorfor. Men hvis Dis henvender seg til meg og ber om at debattene blir tatt med i bøkene, ja da er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det viktigste her er vel å få en rask oversikt over tilgjengelig materiale. De enkelte debattene kan jo direkte søkes i en evt. oppdatert versjon på nummeret i DA.Det går jo ofte en stund mellom hver gang det er 'liv' i debattene, og enkelte av dem har ikke vært aktive på flere år, så da er det jo nok med en generell oppdateringsrunde en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Spørsmålet om bergverk/jernverk havnet i Aspadebatten Lenke, men det hører vel mer hjemme her.Jeg har i boken tatt med debatter om 'bergverk' (ved søk her), men hva med jernverk? Skulle boken også tatt med jernverksdebatter? Eller er det ønske om en egen bok med kun jernverksdebatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har en mistanke om at det er en ganske stor overlapping mellom slektene knyttet til disse miljøene. Jeg ser f.eks. at Oddbjørn har deltatt i debatter, og delvis selv startet debatter om slekter som Henning og Engelhart som begge var representert i miljøet ved Løkken Kobbergruver i andre halvdel av 1600-tallet. Det finnes sikker mange flere eksempler.Men som du sier Lars, så hadde det beste vært om Oddbjørn selv kunne komme med innspill. Siden det er en ukes tid siden han har hatt noen innlegg her, så kan det jo tyde på at han er bortreist ev syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Denne http://no.wikipedia.org/wiki/Jernverk viser vel at den prinsipielle forskjellen mellom bergverk (bl.a. sølvverk, kopperverk og nikkelverk) og jernverk ikke er særlig stor. Skillet går mer mellom disse og metallstøperiene, som kun bearbeider det ferdige metallet som verkene produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk Odd RoarDa er det vel nærliggende å tro at også slektene i disse 'verkene' kanskje kan ha samme opphav (feks fra Tyskland), og at det derfor finnes overlappinger.Men jeg tror jeg avventer hva Oddbjørn har å si før jeg gjør noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Prytz-slektens stamfar er først å finne ved Fossum jernverk i Gjerpen før han begynner ved Kvikne kopperverk. Han er stiger og dermed arbeidsleder i gruvedelen av virksomheten. Han er sikkert ikke den eneste som veksler mellom flere metaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Prytz

Fra mine tyske bergverksaner har jeg funnet følgende debatter som kanskje kan tas inn i boken:Prytz: 59766, 69557Sommer: 14437, 32089, 36806, 42242, 47581Koch/Kock: 7718, 20543, 21247, 24031, 42096, 42300, 48301, 42376, 48315, 48770, 51696, 69557, 70632, 70859Kolberger/Kohlberger/Colberger: 35059Wetzel/Wessel: 6941, 8765, 42222, 46470, 57860Har også søkt på Haas/Haes/Hasse/Aas og Schmiedeknecht/Smideknegt, men ikke funnet noe så langt på BF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

DA 3232 om Tislef omtaler hr. Hans Lauritzen og noe av hans etterslekt. Denne familien er godt involvert i verksmiljøet, bl.a. som grunnlegger av Kvikneverket og en viktig deltaker i opprettelsen av Røros verk og bergstad. Debatten bør utvilsomt være med i boken med bergverksdebatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Odd (14 og Odd Roar (15)Takk skal dere ha.Ingen av de debattene dere har foreslått står under stikkord 'jernverk' her i forumet.Og jeg skal ta med de foreslåtte debattene i neste utgave av boken. Vet ikke om jeg rekker det i helgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Doblingen her skyldtes teknisk feil. Det tok lang tid å få plassert innlegget, så jeg trykket vel antagelig en gang for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg kunne godt tenke meg å få med alt omkring Schlanbusch og Schubarth hhv. 76863, 72670, 73001, 24860 og 30126 samt 69304, 68860, 52557, 42327, 41402, 25886.Richer og Tax er også aktuelle, hhv. 25303 samt 76297, 66536, 64245, 53413, 50087, 26733, 14869. Litt tynt om Richter dessverre - der burde det vært mye mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har ikke sjekket om denne linken er nevnt noe sted i det ovenstående, men den er høyaktuell for alle som vil følge opp de som hadde med bergverk å gjøre Lenke og langt nede i denne linken henvises til'Oberbergamtet. Skifteprotokoller for de søndenfjeldske bergverker udenfor Kongsberg. Riksarkivet.'Er den digitalisert i sin helhet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg rakk ikke å lage boken på nytt i helgen, da jeg prioriterte en mulig siste skitur.Men jeg regner med at jeg skal ha den klar tirsdag. Jeg kommer også til å ta med lenker til eventuelt andre hjemmesider (24).Og jeg tror kanskje at 'jernverk' blir en egen bok hvis det er interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.