Gå til innhold
Arkivverket

[#77635] Lars-Jacob Krogh død


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, det er ikke så greit (for meg heller). Preposisjonen i brukes om kommunene. Jeg er vant til å si på Hamar, på Lillehammer, på Otta; mens utviklingen går mot å bruke i, særlig da de to første byene som også er kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Og for å forvirre ytterligere: Jeg vil nok si *PÅ* Nes når jeg snakker om Hedmarks-kommunen, men *I* Nes når det er snakk om Romeriks-kommunen!Jeg tror det har å gjøre med de topografiske forholdene; Nes i Hedmark (- men PÅ Hedemarken!) er et mer tydelig nes som stikker ut i Mjøsa, og vi vil jo si ''på et nes'' og ''ute på neset'' om et hvilketsomhelst nes.Kommunen/området Nes på Romerike (- men I Akershus!), derimot, er ikke et like innlysende nes fra naturens side, men har vel snarere navn etter kirkestedet som ligger ute på neset der Vorma møter Glomma.(Men nå blir jo dette antagelig en debatt om preposisjonsbruk ved geografiske navn, og ikke en diskusjon om personen i trådens titel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Dette med preposisjoner og stedsnavn er alltid vanskelig. Jeg kommer fra Elverum og der sier vi 'i Elverum', men på TV sier de 'på Elverum'. Finnes det noen regler m.h.p. 'på' ig 'i'?Det hadde forresten vært interessant å vite hvilken Krogh-familie Lars-Jacob kommer fra. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(4/1:) Denne debatten's første innlegg tar kun opp temaet 'preposisjonsbruk ved geografiske navn', og innbyr på ingen måte til diskusjon om den personen som nettopp er død, og ikke engang kommet i jorda.Jeg oppfordrer trådstarteren til å ta initiativ til at trådens tittel blir endret til f.eks. ''Preposisjonsbruk (i/på) ved geografiske navn''.Fred over Lars-Jacob Krogh's minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det kunne være av interesse å få klarlagt hvilke av slektene Krog/Krohg/Krogh/Krok nylig avdøde Lars-Jacob Krogh tilhørte, selv om dette strengt tatt ikke var trådstarteren's utgangspunkt for denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 9. Selv om det, som du sier, strengt tatt ikke var trådstarterens utgangspunkt å debattere slekten til Krogh i denne tråden, så passer jo overskriften godt. Håper det er greit for Rolf Jerpestad (innlegg 1 og 3).En skulle tro at Lars Jacob Krogh er nevnt i en eller annen utgave av Hvem er hvem?, men det får jeg først sjekke senere i dag.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Frank (innlegg 11). Så beklager jeg overfor Jerpseth at jeg kom i skade for å kalle ham for Jerpestad.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nå vart j interessert. Min kone er av en familie Krogh, full av prester etc. Der er det karakteristisk at mange heter Truls, men navnet Kristian forekommer også. Kristian er jo langt mere vanlig, men like vel. Traff Hanne Krogh en gang og hadde en meget hyggelig samtale. Hun var også interessert i slekt, men det var en annen Krogh-familie. Hun sa imidlertid at hun hadde vært i kontakt med Lars Jakob, som også var interessert i slekt.Denne Kristian Krogh f 1910. Hvor er han født og hva het foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 14: Står det ikke sersjant Sigurd Kristoffersen Sæther og Gunhild Hansdatter, da? Hvor Krogh-navnet kommer inn i bildet, vet jeg ikke. Jeg har hørt at avdøde kom fra Odalen, men det følger ikke av lenken til Frank (11) forbindelsen mellom Kristian og Lars Jacob. Ifølge Wikipedia var Lars Jacob født på Nes på Romerike.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg burde vel oppgi kilde, men har ingen lenker, siden kilden er en bekjent på Kongsvinger (der jeg opprinnelig er fra fra - og der avdøde bare gikk under navnet 'Krogh'en').Hvis noen har bygdebøkene for Sør-Odal tilgjengelig, burde vel familien til Valborg være nevnt under en av Disen-gårdene i Ullern i Sør-Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Sersjant Sæther og hans familie flyttet til Granli i Vinger. Har ikke noe med Krogh. Krogh navnet kommer fra Høland. Kan vi la denne tråden ligge i ro,til Lars-Jacob er stedt til hvile? Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Min henvisning til Sæther i innlegg 15 skyldtes en misforståelse, som jeg vel rettet opp i innlegg 16.Hvem er hvem? 1984, s. 299, bekrefter Franks opplysninger. Lars-Jacob Krogh var født i Sør-Odal som sønn av forstmann Christian Krogh og Valborg Diesen.Jeg er ellers enig i at tråden bør ligge i ro til Krogh er stedt til hvile.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Christen Krogh

Ang Krogh'slekta som er diskutert over. Her er noen ledd bakover fra og med Christian Krogh (1910).(f) Christian Krogh (1910-1991) fra Setskog. (ff) Jacob Krogh (1874-1957) fra Høland. (fff) Christian Krogh (1829-1913) fra Høland. (ffff) Jacob Krogh (Jacob Eriksen Logn/Krogh) (1783) fra Høland.Jacob (1783) var gift med (fffm) Anne Marie Christiansdtr Kopperud (1784) fra Høland. Anne Marie's far var (fffmf) Christian Olsen Kopperud/Krog (1753) (noen ganger referert til som 'Christian Krog').Anne Marie regnet seg til 'Funden'-slekten etter Niels Christensen Funden (1658?). Visstnok fra Niels' eldste sønn Claus Fredrik Nielsen (1693). Denne historien har blitt fortalt av flere slektsgrener uten at noen har kunnet påvise det. Bla av (f) Christian Krogh (1910), og av folkeminnesamleren August Krogh (1850), nevø til (fff) Christian Krogh (1829), cf: 'Krogh, August; Folkeminner : fraa Sør-Høland aa deromkring. Redigert med forord av Olaug Fostås; Høland Historielag, 2006. ISBN 9788299096034.'Mvh, CK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Om Lars Jacob var interessert i slekt, så tok han sannsynligvis ikke med bønder, husmenn i sine slektstavler, men kun 'høyere folk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Aner ikke hvor Tislevoll tar sine påstander fra. Men i så fall ville Krogh fått en meget kort slektstavle, i det både hans far og hans mor er av 'bondeslekt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.