Gå til innhold
Arkivverket

[#77637] Slekt i Finland - noen som forstår finsk i dette forum ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har funnet frem til en webside som omtaler en slektning: http://www.genealogia.fi/hakem/luettelo017es.htmAarne Olavi Sopanen ble gift med Arna Castren Lyche. Hun ble født i Pyhäjärvi, Norra Österbotten, Finland i 1895 som av foreldrene Zacheris Castren f. 12.sep.1868 samme sted og Sigrid Lyche f.1.des.1873 i Drammen. Div søsken også.Jeg kunne en gang telle til 10 på finsk, men det er alt. Hva betyr det som står i de aktuelle kolonner og kan jeg få noen tips om hvor jeg kan finne mere/bedre info på finske websider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk, Lars Ove.Da var det bare å lime inn lenke og alt var norsk. Aarne Olavi Sopanen var altså født i 1897 og ble vigslet som offiser i 1921 og hadde i 1926 tittel 'lokal manager'. Morsom kilde. Jeg fant også andre av hans nærmeste som offiserer.Det er lov å forsøke seg, er det ikke det ? Jeg tok bort den siste delen av den opprinnelige linken og fikk den oversatt av Google og voila, der er det masse interessant stoff for slektsforskere. Anbefales. (Oppr. link minus det jeg tok bort http://www.genealogia.fi/hakem/).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Spennende og aktuelt, dette; denne vil jeg garantert komme tilbake til - TAKK, Leif!Kjenner du (eller andre) til finske sider som omhandler skogfinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Eller forresten. Du spurte om finske sider, og denne var utvilsomt norsk, men kanskje det er lenker der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Men er det noen som behersker finsk her?Kan noen hjelpe meg med en god oversettelse av dette:'Porin katuelämää rikastuttava 8 A-maaottelun Erkki 'Nysä' Harell on vallan verraton vastaus.*Etsimämme henkilö on kuitenkin 23.helmikuuta 1899 Gävlessä syntynyt Axel Östlund. Mies muutti Poriin vuonna 1929 ja toimi hiivatehtaalla työnjohtajana. Östlund liittyi aluksi Björneborg´s IFK:n riveihin, mutta jo samana vuonna siirtyi PoPaan. Palloilijoissa Östlund pelasi useana vuonna myös jääpalloa.Alex 'Akseli' Östlund saavutti Ruotsin mestaruuden vuonna 1925 Brynäs IF:n paidassa vasempana tukimiehenä. Samalla hiivatehtaalla työnjohtajan tehtävissä toimi myös Norjasta Suomeen muuttanut Sverre Borgersen (21.7.1903 Lilleström), joka pelasi PoPassa seuran perustamisesta lähtien, paitsi vuonna 1927, jolloin hän edusti BIFK:a'Tuuuusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Googles oversettelse:Porin gateliv berikende 8 A-caps Erkki 'Nysa' Harell er enestående makt respons.* Vi søker en person er født i Gävle 1899 23.helmikuuta Axel Östlund. Mannen flyttet til Pori i 1929 og var en gjær fabrikk formann. Östlund er Bjørneborg opprinnelig kom IFK's rekker, men selv i det samme året flyttet til PoPaan. Östlund Med spillere spilte i mange år i isen kuber.Alex 'aksel' Östlund nådd den svenske mesterskapet i 1925 Brynäs IF's skjorte på venstre støtte en mann.Samtidig en gjær fabrikk veileder posisjoner ble også flyttet til Finland fra Norge Sverre Borgers (21/7/1903 Lille Ström), som spilte for klubben PoPassa starten, unntatt i 1927 da han representerte BIFK: en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Foreløpig tror jeg nok kona fungerer bedre enn Google (finsk setningsstruktur er også ganske annerledes enn norsk eller engelsk, det har Google problemer med):'Erkki 'Nysä' Harell, som beriket Poris gateliv og har deltatt i 8 A-landskamper, er et alldeles makeløst svar.Personen som vi leter etter er allikevel Axel Östlund som ble født den 23. februar i Gävle. Han flyttet til Pori (=Bjørneborg, phc) i 1929 og jobbet som arbeidsleder i gjærfabrikken. Til og begynne med sluttet Östlund seg til IFKs rekker, men flyttet allerede samme år til PoPa. Der spilte Östlund også i mange år isbandy. Alex 'Akseli' Östlund oppnådde et Sverigemesterskap i Brynäs IFs trøye som venstreback.På den samme gjærfabrikken fungerte også en nordmann som flyttet til Finland, Sverre Borgersen (f 21.7.1903 i Lillestrøm) som arbeidsformann; han spilte i PoPa fra klubben ble grunnlagt, unntatt i 1927 da han representerte BIFK.'(PoPa er nok kanskje Porin Palloseura = Bjørneborg Ballforening, BIFK kan være Bjørneborg Idrotts- og Fotballklubb eller noe liknende (Bjørneborg er en tospråklig by.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.