Gå til innhold
Arkivverket

[#77639] Spørsmål om innførsel for død og begravelse i Høland i 1808


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Fra kirkeboken i Høland Lenke kan vi se at nr. 69 Karen Sophie Theiste er død på (gården) Lunder i Høland og gravlagt sannsynligvis i april eller mai i 1808. Hvordan skal jeg tolke utrykket 'codem Die et Loco'? Codem = ?, die et loco betyr vel 'dag og sted'. Uttrykket går igjen i en rekke av innførslene - referer det seg til en dato? Jeg er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det står nok eodem = samme, dvs samme dag og sted.Som du sikkert skjønner da, refererer dette til foregående oppførte dag/dato.Når det gjelder Karen Sophie Theiste så ble hun jordkastet samme dag og sted som nr. 68, altså i Løken den 1ste Maii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står Eodem(Eod) die Loco. Det tror jeg betyr noe sånt som 'samme dato'/samme dato som forrige handling. Og da blir datoen for Karen Sophies jordpåkastelse 1.mai i Løken (kirke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.