Gå til innhold
Arkivverket

[#77647] Johannes Larsson Stavehaugen, f. 1 mars 1970 i Ål i Hallingdal


Gjest Lars Stavehaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Stavehaug

Johannes utvandret til Amerika i mars 1902 frå Oslo med linjen Bennett og skipet Cameo (avgang 21.mars), med destinasjon ”Minnesota” (hans navn er skrevet som Stanehaugen? i Digetalarkivets lister over emigranter, altså feilskrevet). Med same skipet reiste også 7 andre fra Ål: Ola Bjørnson Gunhildgard (22 år, til Minnesota; linje Alb. Raffel), Lars Larsson Strand (21 år, til Wisconsin; linje Bennett), Peder Knuden Myren (20 år, til Minnesota; linje Høhnke), Svend Ellingson Bekkestad (21 år, til Minnesota; linje Høhnke), Syver Olson Ødegaard (19 år, til Nord-Dakota; linje Alb. Raffel), Kristian Syverson Thune (22 år, til Dakota; linje Alb. Raffel), Lars Thorson Hagen (21 år, til Dakota; linje Alb. Raffel). Svend, Kristian og Lars Strand kom senere tilbake til Norge.Det er mulig at Johannes i Amerika har brukt navnet Larsen eller Larsson i stedet for Stavehaugen. Då Johannes hadde døtt fikk Lars, bror hans i Ål et brev frå ein Nelson med dødsbodet. (Broren Lars d i 1931). Etter det Johannes hadde døtt opphørte kontakten med hans familie. En vet at Johannes må ha bodd en tid i Swift Co. og/eller Pope Co. i vestre Minnesota (et fotografi som familien i Norge har av han er herfrå). I følge tradisjonen innen familien i Norge skal Johannes ha giftet seg i Amerika, men konen døde tidlig. Selv døde han også ganske tidleg og før barna var voksne. Johannes og kona hans hadde to eller tre barn (en hette kanskje Clara og en Botil?). Tradisjonen innen familien sier også at Johannes hadde farm i Minnesota. Dette er mulig, men en må ha klart for seg at ved denne tiden (1902 og utover) var det meget lite ”ledig” land i Minnesota. Vestre N-Dakota (”Golden Valley”-området), Montana og Saskatchewan i Canada var på denne tiden store nybyggerområden. Det er derfor en mulighet for at Johannes først var i Minnesota for siden å reise videre.Er det noen som kan gi tips om hvordan en kan finne mer ut om Johannes sitt liv i Amerika, event. har 'redskap' til å undersøke i relevante databaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn emigrantprotokollen her fra 1902, KRISTIANIA: LenkeDet er vel 100 år feil i overskriften her på hans fødselsår?Om du kan få noen til å slå opp i folketellinger i USA 1910,1920/ 1930 så kan du forhåpentligvis følge familien.Lykke til . Det pleier være mange som har tilgang til disse folketellingene her i Brukarforum.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En svært god hjelper til oppslag i folketellinger for å lete etter norske emigranter er Laila Norman Chr. Du finner henne på Dis Slektsforum. Her kan du finne hennes hjemmeside . Du kan logge deg inn som gjest og legge inn spørsmål på Dis Slekdforum.LenkeLykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En svært god hjelper til oppslag i folketellinger for å lete etter norske emigranter er Laila Norman Chr. Du finner henne på Dis Slektsforum. Her kan du finne hennes hjemmeside . Du kan logge deg inn som gjest og legge inn spørsmål på Dis Slekdforum.LenkeLykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger lenke til kikebok Ål, med Johannes Larssons dåp. nr. 21. LenkeF. 1 mars 1870, så her stemmer fødselsåret med 1870:-)Navn på foreldre og faddere har du vel fra før, men det kan være greit om noen vil hjelpe deg i søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Stavehaug

Tack Gunn for tipset med Laila. Vill prøve det. Jeg har ganske godt grepp om familien i Norge nedover til på 14-1500-tallet, så det er greitt. Det er Johannes sitt liv i Amerika som er det store spørsmålstegnet. De du nevner i innlegg 5 er søskenbarn/barn til søskenbarn. Lars i innlegg nr. 7 er helt riktig far til Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lykke til med søk i folketellinger etter 1902 etter slektninger til emigranten. Det finnes sikkert flere her som har tilgang til 1910, 1920,1930 -telliger.Håper de ser din etterlysning her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du kan også finne flere som har hjulpet med søk i USA folketellinger om du går inn i søkerfeltet etter tema USA folketellinger.LenkePrøver med en lenke her til et tema.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg finner en John Larson i Artichoke Twp., Big Stone, Minnesota, i 'census 1920'. Han er 50 år gml., enkemann, innvandret 1902 og har disse barna: Clara, 14 år, Bertine, 12 år, John 9 år og Alfred, 7 år.Kan dette være Johannes Stavehaugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Stavehaug

Ottar! Her tror jeg du har fått inn en tier! Jeg glemte å skrive at ikke bare etternamvnet, men også fornavnet kan ha blitt forandret ved innvandringen, det var ikke så uvanlig att det ble amerikanisert. Og da er John en nærliggende varaiant.Kan du få frem mer informasjon om John Larson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg har forsøkt å finne familien i 1910-tellingen, men har ikke funnet den til nå. Men dersom det er den rette familien vi har i 1920-tellingen, så er det trolig Bertine og Alfred vi finner her i 1930-tellingen:1930 United States Federal Census Name: Alfred L Larson Home in 1930: Alberta, Stevens, Minnesota View Map Age: 17 Estimated birth year: abt 1913 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Brother-in-law Race: WhiteHousehold Members: Name Age Charles T Thomason 33 Bertina L Thomason 21 Leroy M Thomason 5 Douglas W Thomason 3 Rosella Thomason 2 Alfred L Larson 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Stavehaug

Jeg håller helt med deg, Ottar. Det er nok 2 av barna vi har her. Johannes har antagelig døtt mellom 1920 og 1930, og Bertina har giftet seg og tatt med seg yngste broren i ekteskapet. Men Clara (ca 26 år) og John (ca 19 år) har vel tatt andre veier, kanskje flyttet ut av Minnesota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg tror at dette er familien i 1910-tellingen. Det er riktignok noen fødselsår som ikke stemmer, men slike unøyaktigheter finnes ofte. I originalskjemaet er også Johns hustru, Marie, oppført som født i Norge.1910 United States Federal Census about John Larsen Name: John Larsen Age in 1910: 35 Estimated birth year: abt 1875 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Marie A Home in 1910: Stevens, Stevens, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1902 Household Members: Name Age John Larsen 35 Marie A Larsen 26 Clara T Larsen 2 Bertena L Larsen 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Stavehaug

Ja, Ottar, nok en gang må jeg gi deg rett! Det er nok 'vår familie' du har funnet her. Takk for din insats, Ottar!Det mest interessante her er navnet på kona og at hun var norsk. I tradisjonen i familien i Norge har det blitt sagt at hun antagelig var svensk, men det viser seg at man nok hadde feil der. Muligens har det å gjøre med at da Johannes (John) døde, fikk de ett brev fra en Nelson med beskjed om dette. Nelson mente de var svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det ser ikke ut til at jeg kommer lenger i søk etter Johannes sine etterkommere. Jeg kan forresten nevne at Johannes Stavehaugen hadde en kusine Gro Knutsdtr. Tune. Hun var bestemor til min svoger Olav O. Sandåker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Stavehaug

Takk for all hjelp, Ottar! Det videre angreppspunktet synes å bli å forsøke å finne ut hva som skjedde med Johannes sine barnebarn Leroy Thomason (f ca 1925), Douglas Thomason (f ca 1927) og Rosella Thomason (f ca 1928). Den veien kan man muligens komme i kontakt med familien etter Johannes.Artig med slektskapet til din svoger Ola O. Sandåker. Hans farmor var, som du skriver, søskenbarn til Johannes og til min farfar. Astrid Larsdtr., oldemor hans var nemlig fra nordre Stave, og hennes yngste bror var min oldefar. Foreldrene til Ola og mine foreldre bodde på Gol omtrent til krigen kom i 1940. Astrid, den yngste søsteren til Ola er to år eldre enn meg, så henne husker jag fra oppveksten. Du har kanskje delvis røttene dine i Hol du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Dersom vi har vært på rett spor så langt, kan det hende vi kan komme i mål. For staten Minnesota har vi mulighet for å søke i 'Minnesota Birth Index 1935-2002'. Dette har jeg gjort og har funnet en LeRoy Thomason, gift og 3 barn:Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Ervin Lourenza Thomason Birth Date: 16 Dec 1959 Birth County: Hennepin Father: Leroy Thomason Mother: Dorothy Mae Tatum File Number: 1959-MN-002811 Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Christopher Lloyd Thomason Birth Date: 13 Jul 1961 Birth County: Hennepin Father: Leroy Thomason Mother: Dorothy Mae Tatum File Number: 1961-MN-014155 Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Lynda Denise Thomason Birth Date: 19 Sep 1965 Birth County: Hennepin Father: Leroy Thomason Mother: Dorothy Mae Tatum File Number: 1965-MN-001156 Videre har jeg søkt på 'People search' og funnet følgende: THOMASON LEROY (Age 74)Associated names: THOMASON, LEROY N MINNEAPOLIS, MN Possible Relatives:THOMASON, DOROTHY M (Age 72) THOMASON, LYNDA DENISE (Age 44) COPPAGE, CAROL R (Age 56) THOMASON, ERVIN L (Age 50) THOMASON, LOROY THOMASON, CHRISTOPHER L (Age 48) Possible Roommates / Associates: SIMMONS, AMANDA L (Age 44)På 'White pages' fant jeg trolig adressen og telefonnummeret:Leroy Thomason 1510 Fremont Ave N Minneapolis, MN 55411(612) 522-9352Ellers stemmer det at jeg har født på Geilo og har røttene mine fra Geilo/Hol. Jeg har også en slektslinje til Ål, og vi har kanskje en felles ane i Asle Rolfson Stave. :-),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Beklager Lars. Jeg tror du må se bort fra opplysningene (innlegg 20) i 'People search'. Alderen på Leroy Thomason stemmer ikke. Dermed er nok ikke adressen og telefonnummeret heller korrekt.Jeg har derimot funnnet en Rosella M. Tomoson som kan være den Rosella vi søker:Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Richard Lee Raasch Birth Date: 3 Jun 1949 Birth County: Stevens Father: Lavern D. Raasch Mother: Rosella M. Tomoson File Number: 1949-MN-049515 Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Ruth Louise Raasch Birth Date: 12 Oct 1950 Birth County: Stevens Father: Lavern Delphin Raasch Mother: Rosella Maybell Tomoson File Number: 1950-MN-023154Her ser vi at barna er født i Stevens, samme sted som moren ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Dersom Rosella var født ca. 1928, stemmer alderen med Rosella som er gift med Lavern D. Raasch:Rosella Raasch, 81 • in Morris, MN Aliases • Rosella M Rasch Relatives • Lavern D Raasch--------------------Går vi videre til Rosellas barn, så finner vi:Minnesota Marriage Collection, 1958-2001 about Richard L Raasch Name: Richard L Raasch Gender: Male Birth Date: abt 1950 Age: 28 Spouse: Diane M Van Horn Gender: Female Spouse Birth Date: abt 1953 Spouse Age: 25 Marriage Date: 10 Jun 1978 Filing Location (County): Stevens State: Minnesota----------------Minnesota Marriage Collection, 1958-2001 about Ruth L Raasch Name: Ruth L Raasch Gender: Female Birth Date: abt 1951 Age: 30 Spouse: Ronald L Hawkinson Gender: Male Spouse Birth Date: abt 1950 Spouse Age: 31 Marriage Date: 25 Jul 1981 Filing Location (County): Stevens State: Minnesota-----------------I 'People search' finner vi:5. RAASCH, RICHARD L (Age 60)Available(3) Available SACRED HEART, MN ALBERTA, MN Possible Relatives:RAASCH, DIANE M (Age 57) RAASCH, AMANDA M (Age 28) RAASCH, CURT (Age 26) RAASCH, KEVIN (Age 33)--------------1. HAWKINSON, RONALD L (Age 59)Possible Employment / Business Associations: RUTHS FAMILY HAIR CAREAvailable(7) Available GLENWOOD, MN CHOKIO, MN Possible Relatives:HAWKIN, RUTH L (Age 59) HAWKINSON, RUTH L-----------------------Her er adressen og telefonnummeret til Ruth L. Hawkinson:Ruth L Hawkinson 215 Second Ave NE Glenwood, MN 56334-1305(320) 634-0301Age: 55-59----------------------------Og her er trolig adressen og telefonnummeret til Richard Lee Raasch:Richard L Raasch 717 W Maple St Sacred Heart, MN 56285-1256(320) 765-2908Age: 60-64----------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.