Gå til innhold
Arkivverket

[#77650] Svend Pedersen og Peder Svendsen frå Hustad i Fræna


Gjest Randi Kristin Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Kristin Strand

Leitar etter opplysingar om ein Svend Pedersen busett på Hustad i Fræna og det som mest truleg må vere sonen hans; Peder Svendsen. Svend Pedersen må vere fødd rundt midten av 1600-talet og levde til ca. 1732. Sonen trur eg må vere fødd ca. 1710 eller deromkring. Vonar det er nokon som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Hvor har du fått opplysning om at Svend Pedersen skal ha bodd på Hustad i Fræna ? Er dette gården Hustad eller er det Hustad kirkesogn ? Det har iallefall ikke bodd noen med dette navnet som vi p.t. vet om i denne tida på gården Hustad. Kan du vennligst oppgi nærmere opplysninger i denne saka. På forhånd tusen hjertelig takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Hei! Opplysingane står i leidangslista vedlagt Romsdal futerekneskap. Når det står Svend Pedersen Huustad og Peder Svendsen Huustad må Hustad vere adressenamnet. Du finn dei nemnt under Ona der dei har eigd hus. Det var fleire som eigde hus på Ona som ikkje budde der. Grunnen til at eg spør er at eg har ein mistanke om at futen kan ha misforstått. Fram til 1733 står berre Svend Pedersens huuse, men etter dette Svend Pedersen Huustad. Peder Svendsen Huustad dukkar opp i 1741. Sidan er det litt rot med kven av dei som står. Siste oppføringa er i 1763. Men om desse personane er heilt ukjende for deg ser det altså ut til at det må vere ei feilskriving som har vore kopiert over eit lengre tidsrom. Dermed må eg fortsette å leite etter kvar dei høyrde heime. :-)Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Disse leidanslistene er forøvrig basert på langt eldre lister, og dette gjør det ganske forvirrende i ettertid - især i fiskeværene. Det er forøvrig fogden Jakob Andreas Børgesen Eeg som eier hele Ona ved ekstraskatten 1762. Navnet Svend Pedersens huuse står trolig for denne mannens hus, som han en gang i tiden har hatt på Ona, men det kan være ganske lenge før innførselen i listene er gjort. Vi har det samme systemet hersteds i Fræna kommune. En annen ting er at de husmenn som ikke hadde evne til å skatte for seg i fiskeværene ble fritatt for skattelegging i eldre tid. Dette er det ikke mange som er klar over, og det er derfor at vi finner flere navn i andre kilder og anna. Fiskeværene hadde ellers en god del Inderster. Dere får prøve å sjekke tingbøkerne og alle skattelistene for hvert år. Har dere sjekket personer i denne tida på Molde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Dei eldre listene i lensrekneskap og amtsrekneskap har eg sjølvsagt gått systematisk gjennom. Er elles klar over skattleggingspraksis og inderstproblematikken. Tingbøkene er flittig i bruk. Der er det mykje å hente. Jakob Andreas Eeg fekk skøyte på Ona i 1746. Har ikkje leita i originalkjeldene for Molde, berre i litteraturen men diverre utan resultat til no. Skal ta ein sjekk på utliggarane. Kan hende har eg oversett noko.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Kristin Strand

Ja, der fann eg han. Svend Pedersen var altså ein utliggar som eg har oversett til no. Takk for at du tok deg tid til å svare meg. Korleis går det elles med bygdebokarbeidet i Fræna? Er spent på når neste bok kjem og kva gardar som er med der.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det var kjekt at du fann det som du var ute etter. Dette er trolig Svend Pedersen på Molde, 61 år i 1701 og som da hadde sønnen Giores hjemme, 23 år i 1701. Her er det trolig en link til Jorris Noon fra London på Molde, ettersom dette Jorris og Giores navnet, er det samme som George eller Jørgen. Du skulle ellers ha prøvd å finne slektsnavnet til denne Svend Pedersen på Molde, ettersom det er sikkert noen som vet det. Borgerne ifra Romsdal og på Nordmøre skattet forøvrig før 1742 til Trondheim, hvor de er ført under Domkirkens sogn. Der kan det således være mye å finne i Trondheim, noe som jeg dessverre ennå ikke har fått tid til å studere så altfor nøye, men jeg må ta dette før gards - og ættesoga for Bud fiskevær kan utgis. Ellers så er div. kilder både ifra Molde og Kristiansund meget viktig å igjennomgå. Det ser vi især her i Fræna, og det er uten tvil det samme for Sandøy. Du spør ellers om den neste bygdeboka til Johan Julnes. Dette blir bind IV og vil omhandle gårdsnumrene fra 28 til 41, og dette er følgende gårder: Hoemsnes, Hoem indre, Kvalsnes, Lindset ytre, Hoem ytre, Vågøya, Jendem, Jendemssjø, Helset, Åndal, Tverli, Bringsli, Hagås og Løvås. Denne boka vil forøvrig avslutte det gamle ytre Fræna sogn. Det eneste som jeg i farten kan si, det er at denne boka skal gis ut i løpet av 2010, men noen endelig deadline er visstnok ikke satt. Ellers så vil jeg herved få ønske dere lykke til med det videre arbeidet med gards - og ættesoga for Sandøy. Ellers så kan dere kontakte meg hvis det er noe som dere lurer på, ettersom jeg har samlet en del opp igjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.