Gå til innhold
Arkivverket

[#77655] Opplysninger på bilnummer O-4401


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Min far hadde en Commer O-4401 og en Morrris R-16913. Hvor finner jeg opplysninger om disse bilene, og hva kan jeg finne?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Arkivene fra Biltilsynet i Hordaland (med Bergen) er avlevert til Statsarkivet i Bergen, og dekker R- og O-seriene opp til 1977.Vi kan gi eksempler på hva vi har:

bilete9172.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I tilsvarende mappe for O-4401 ligger det opplysninger om en registrert i 1958 Opel, og seinere en Ford på samme kjennemerke.Jeg antar at det var den som hadde dette kjennemerket før 1958 som vil være av interesse her. Det ligger ikke papirer på den i mappen, men vi vil sannsynligvis kunne finne opplysninger under biler avskiltet 1958/58.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for svar, Yngve!Da forstår jeg det slik at bilene byttet bilnummer når de ble omregistrert fra f. eks Bergen til Hordaland. Min fars Commer var fra ca 1948, og min far kjøpte den i begynnelsen av 1950. Ved senere søk på biler, hvor er det best å søke? På Arkivforumet som jeg har gjort her?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Før 1971 byttet bilene normalt kjennemerke ved overdragelse til ny eier, og i hvert fall om den nye eieren var bosatt i et annet fylke.Grunnen til at det ikke ligger opplysninger om Commer O-4401 i mappen kan være at den er solgt videre, har fått nytt kjennemerke, og papirene ligger i mappen for dette/siste registrering.Man kan møte fram på lesesal, sende epost eller brev med spørsmål, eller legge inn spørsmål i Arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.