Gå til innhold
Arkivverket

[#77665] Elise Bergitte Lockert ( 1874-1951)


Gjest Inge M Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge M Johansen

I ft 1900 var hun hos Laurits Krum og kone Mathilde f. Holst på Steine (Mellomgården) som 'Huslige arbeider, Passer fjøs, Dagarbeide.' I ft 1875 er hun i Osvoldalen i Sortland som pleiedatter hos Ole Olsen og hustru Sara. Hus oppgis til å være født i Sortland, men kan være født i Skjoldehamn på Andøya ifølge Bø Bygdebok. Hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Elise blei født utafor ekteskap på Sortland. Foreldrene var Ove Meldahl Lockert fra Øksnes og Lina Josephine Stavem fra Sigerfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Enig med Johan. Men jeg har et par andre som jeg ikke er sikker på om er ekte eller uekte: Celle Marie Rubertsdtr Brønlund (1788- ) gm Anders Lockert. De fikk dattera Christine Marie i 1820, f. på Skagan i Bø. Reg som par 1900 i Slektsbøkene for Bø. Finner en Anders Lokkert f.1791 som føderådsmann på Grimstad i Malnes i ft 1865. Hvem var Anders sine foreldre?Har også en annen Anders Lockert (1620-1673) Han døde i Tinden i Øksnes. Gift med Karen ?. De fikk sønnen Jon Anderssen Lockert (1665-1727) som fikk stor etterslekt. Hvem var foreldrene til denne Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Ser at Johan skriver at sistnevnte Anders Lockert i innlegget ovenfor muligens er sønn av bergensborgeren Jon Lockert i Langenesværet (Gård og slekt i Øksnes s.371)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Lockert-slekta døde ut i Øksnes etter sju-åtte generasjoner, men jeg er klar over at den fortsatte i Bø. Imidlertid er jeg usikker på hvor Anders Abrahamsen Lockert på Sortland hører heime i bildet. Han kan ikke være etterkommer av Jon Anderssen Lockert. Han var heller ikke stamfar til lensmannsslekta Lockert i Sortland, slik Mikal Jakobsen antok.Når det gjelder Anders Lockert i Tinden og Anna Lockert i Sunderøya, er det nærliggende å gjette at de var barn av Jon Lockert. Kan de ha hatt søsken som bosatte seg i Bø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Den første Anders Lockert som jeg nevner i innlegg 6 er sannsynligvis født sist i 1790 /-. Men jeg lurer på om det er en feil i Slektsbøkene for Bø, for søstra til Celle Marie Brønlund, Hermischen Elisabeth Brønlund giftet seg med Anders Lockert Jensen Brønlund 27 mai 1814 (par 1807) Kan det ha skjedd en forveksling her? Litt usannsynlig at 2 søstre giftet med hver sin Anders Lockert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Anders Lockert Brønlund (som verken var Lockert eller Brønlund) og søskenbarnet Hermiken Elisanet Elisabet Brønlund (heller ikke ekte Brønlund) blei i hvert fall viet 27. mai 1814 i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Anders Lochert i Tinden ser ut til å oppholde seg i Bergen før han dukker opp i Tinden: Bergensborgere som residerer i Nordlandene, ca 1661Wester AalennLauridtz i HoffdeChristen Madtzsön HelnisAnders Lochersönn i Things fierdingSöffren MörchSe:[url="http://digitalarkivet.uib.no/da/mt1201166BergensborgereiNordlandene.htm>Lenke Se også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Den er grei Pål Willy. Dersom han er sønn til Joen Mogensen Lochar, så kom han vel nordover sammen med faren og broren Mogens. Da gjenstår å finne opphavet til den første Anders Lochert som fikk barn med Celle Marie (innlegg 6 ovenfor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den Anders Lockert du refererer til i Ft.1865 på Grimstad er Anders Lockert Steffensen, f. 1795 på Grimstad, par 2090 i Slekthistoria. Han er døpt Lockert og ingen ekte Lockert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Geir Haug nevner en Anders Lockert, f. 1779 i Blokken, sønn av Anders Andersen og Inger Iversdtr. Han nevner en annen Anders Lockert, f. 1747 også i Blokken som sønn av Nils Brønlund og Sidsel Maria Jensdtr. Jekteskipper Anders Abrahamsen Lockert på Sortland var g. 3 ganger: 1. 1709 Kirsten Pedersdtr. Hydscher, 2. Anne Pedersdtr. Kjerregård, 3. Ingeborg Andersdtr. (Mibes?). Siste kona ser ut til å bli gift på nytt med Mathias Grane i Moskenes og de får bl.a. en sønn Anders Lockert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Ja her er nok å velge mellom. Tidsmessig så er vel sønn til Abraham Lockert (1716-1776) og kona Marta Malena Rasmusdtr (døde sammen med mannen)et godt tips. De fikk 3 sønner, Anders, Nils og Hans. (kilde: Geir Haug) Problemet er at jeg ikke finner fødselsdata på denne Anders Abrahamsen Lockert, men brødrene er vel født mellom 1755 (da foreldrene giftet seg) og 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Pål: Anders Lockert Anderssen fra Blokken blei født i 1729. Han ser ut til å være oppkalt etter Anders Abrahamsen Lockert på Sortland. Jeg har så langt ikke klart å følge han videre. Anders Lockert Brønlund f. 1747 gifta seg i 1769 med Anniken Jeronimusdtr og bosatte seg på Kvalsøya i Eidsfjorden. De har flust med etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Geir Haug nevner enda en Anders Lockert, sønn av Anders Andersen og Inger Iversdtr i Blokken, Sortland. Han er født i 1779 og kan passe godt aldersmessig. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

I 1821 blir en Anders Lockert Andersen 26 år gift i Hadsel med Ingeborg Anna Monsdtr 20 år Se Lenke. Kan være den Anders Lockert jeg er på jakt etter og at barnet han fikk med Celle Maria året før er uekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det er mulig. Anders var forøvrig bare 'oppkalt' Lockert, foreldrene het Anders Pedersen og Ingeborg Andersdtr. Kona til ALA het Ingeborg Anna Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Innlegg 20: Foreldrene er ført i kirkeboka må den måten som ble brukt for ektepar. Et par sider bakover finnes et barn døpt av et ugift par og da går det tydelig fram på møten foreldrene er ført på at de ikke er gift, moren ført først med benevnelsen pike og faren sist med benevnelsen ungkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Lenken i innlegg 20 gjelder jo giftermål og ikke dåp. I innlegg 10 er lenke til dåp. Det ser der ut som foreldrene er gift. Dersom giftermålet foregikk i Hadsel så er det problem med kirkebøkene før 1820. I Bø finner jeg de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.