Gå til innhold
Arkivverket

[#77676] Romsdal?: Beret Gregersdatter født i Romsdalen 1847-48


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Beret Gregersdatter, som i folketellingen 1875 for Brønnøy, Nordland er oppgitt født 1848 i Brønnøy, er i klokkerboka for Brønnøy/Brønnøy 1864-1886, ekteviede 1871, notert med fødselssted: Romsdalen. I Ministrialboka for Brønnøy/Brønnøy 1834-1874, ekteviede 1871, er hennes fødselssted nærmere angitt men jeg kan ikke tolke stedsnavnet. Klokkeren skrev at Beret var 24 år og presten skrev 23 år. Jeg har lett etter Beret i globalt søk for 1846-48, men finner ingen Beret/Bereth/Berethe/Berit/Berith i Møre og Romsdal med etternavn som ligner på Greger Etter hva jeg forstår er det 10 kommuner i Romsdalsregionen, så dette er en rebus. Det finnes også en mulighet for at jeg leter på feil klode. Jeg legger ved utklipp som viser innføringen i de to kirkebøkene, der jeg har forbedret kontrastforholdet.

bilete9177.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Innflytta frå Grytten i Romsdalen til Vik i Brønnøy 1853: Gregers Larsen 54 - Ane Olsdotter, 40. 5 born: Lars, 15 år, Ragnhild 13, Ole 11, Trine 8 og Berit 5 1/2.Mvh. endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Gregers (Gregard) Larsen var frå Gudbrandsdalen. Ane var f. 1820 i Grytten. Borna deira var f. i Gudbrandsdalen. Dei hadde òg ei dotter Gurine, f. 1851. Lars Gregardsen, f. 1837 er gardbrukar på Ytre Baustad. Dottera Ragnhild vart gift med Christian Daniel Rasmussen i Bindalen. Søstra Beret tente hos dei i 1865.Mvh. endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til alle gode hjelpere. Dette var virkelig oppklarende. At familien flyttet til Vik i Brønnøy (nå i Sømna kommune) i 1853 er en viktig opplysning. I 1865-tellingen for Brønnøy er Anne oppført som enke. Opplysningen om at barna er født i Gudbrandsdalen stemmer med fødselssted oppgitt i folketellingen 1965 for Brønnøy. Hvilken Opplandskommune det gjelder lurer jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Gregar er 54 år i 1853, når de flytter. Da skal han altså være med i ft 1801. Finner ingen i passende alder i Gudbrandsdalen, men en på Biørnsrud i Rollag, Buskerud. Kandidat?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Har funnet dåpen til Lars i 1838, med foreldre Gregar Larsen Sønstebø og Anne Olsdtr.Nr 56Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Rollag, Ministerialbok nr. 7 (1828-1847), Fødte og døpte 1838, side 64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7764&idx_id=7764&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

12.mars 1839 flytter Gregar, Anne og Lars til Veøy i Romsdalennr 13,14 og 15. Som vi ser, flytter de som står over til samme plassKildeinformasjon: Buskerud fylke, Rollag, Ministerialbok nr. 7 (1828-1847), Inn- og utflyttede 1839, side 251. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7764&idx_id=7764&uid=ny&idx_side=-230>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ole Gregarsen Morstøl f 15.06.1842 og Thorine Gregarsdtr Grøvdal f 30.02.1845 i Grytten/Hen. Og Beret har vi fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Har funnet en Anne Olsdtr Sønstebø f 18. okt 1812, døpt i 1813. Denne gården er bosted ved Lars sin dåpKildeinformasjon: Buskerud fylke, Rollag, Ministerialbok nr. 5 (1792-1814), Fødte og døpte 1813, side 254-255. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8556&idx_id=8556&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Gregers Larsen Bjørnsrud, f, ca. 1798 og Ane Olsdatter Sønstebø, f. ca, 1813, viet 29/10. 1836 i Uvdal kirke. De oppholdt seg da på Aasen. Sønnen Lars Gregersen, f. 16/5. 1838 i Uvdal, forpakter og skredder på Ytre Baustad i Vik, Sømna, gift med Sofie Henriksdatter, f. 1848 i Borge. Sjå kirkebok for Uvdal i Buskerud. M.v.h. endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Steinar.Greger med familie finner du i Sømna bygdebok bind 3 under Ytre Baustad. De har kode 2:2. Greger og Anne hadde sju barn. Vi kan følge alle disse videre. Noen havnet i Brønnøy som Berit. Kan sende deg info. om alle dersom det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Tusen takk til Bjørg og Endre som har brukt så mye av lørdagen på mine spørsmål. Jeg rotet en god del i starten fordi Beret Gregarsdatter står oppført født i Brønnøy i folketellingen 1875. I 1865-tellingen for Brønnøy står det at Lars og Ole er født i Gudbrandsdalen. (Håper at folketellerne ikke er i min slekt). Jeg er imponer over at dere har klart å finne ut så mye om denne familien. Til Tor Mathisen: Slektsdelen til Sømnabøkene har jeg ikke klart å få tak i, har til og med forsøkt i antikvariater. Kusine Alfhild har lånt den i perioder i Mosjøen, men kan ikke sitte på den i lengre tid. Tar med takk imot en oversikt over denne familien. Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Til Knut R Sande: Det kan ikke være sammeperson. På bakgrunn av den hjelpen jeg fikk av Bjørg og Endre, jf. innleggene foran, har jeg følgende opplysninger om Gregar: Greger (Gregar) Larsen, som ble født 1799 på Bjørnsrud, Rollag, Buskerud, flyttet i 1839 til Veøy i Romsdal, flyttet i 1841 til Grytten i Romsdal og i 1853 til Baustad i Sømna, Nordland (Sømna var den gang en del av Brønnøy kommune).Gregar døde i Sømna 20. januar 1861. Kirkebok Brønnøy/Vik 1834-1874, 1861 side 392. Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.