Gå til innhold
Arkivverket

[#77685] Anne Sophie Clausdtr Rumohr 1660-1705 gm Hr Hans Jonsen Fanning 1660-1716. ANER?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Elise Bøe

Da har jeg ordnet tilgang og har vært inne og sett på noen ark i de scannede kirkebøkene. (Takk for linken Lars Ove) Jeg vil bruke dagen til studieformål. Nei det blir ikke enkelt! Jeg har god erfaring med håndskrifter, men min latin begrenser seg til blomsternavn, men disse har jo også egenskaper i navnet, så vel ...til arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har ingen hast. Legg gjerne inn hva du har lest, slik at vi ikke gjør dobbelt arbeid. Skal lese litt mer i dag jeg også. Jeg starter med Fredriksberg i Sokkelund. Leser meg bakover fra desember 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har funnet dødsfallet til Claus i Vår Frelses i Kbh, gravlagt 26.6.1708. Utover dette forteller dessverre ikke KB noe utover det vi allerede har.

bilete9197.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Bra og pussig! Pussig fordi også jeg har sittet og bladd i Vår Frelsers KB men du var kjappere:-) Ser at Kirsten Lauritsen er nevnt på første linje, men hva står det foran Kirsten?Samtidig er jeg litt i villrede nå fordi vi har forskjellige dødsår opplyst i f.eks. Store Norske står det 1709 og hos Fylkesarkivet i Sogn står det 1707. I Store Norske står det videre:Rumohr – holsteinsk uradelsslekt Forfatter: Terje BratbergSist endret:Rumohr – holsteinsk uradelsslekt, holsteinsk adelsslekt, kjent siden 1200-tallet. Slekten, som fortsatt eier store godser i Schleswig-Holstein, bl.a. Rundhof, har ingen forbindelse med den norske slekt av samme navn.Det står i tillegg at de to sønnene Peter og Jan var sønner av hans første hustru, hvor bare fornavnet Anna, kjennes.Har man lett etter 1. (Anna) og 2. giftermål (Kirsten) i f. eks. Bergens KB (KirkeBøker?),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

* Nei, jeg tror nok ikke det står Kirsten Lauritsen. Jeg tror at presten el klokkeren har forsøkt å skrive Land Proprietær Lærdalsøen. Det blir vel omtrent som når vi prøver oss på dansk, -like vanskelig. Men din tolkning var jo interessant, bare det at Kirsten Lauritsdatter neppe ville vært nevnt og om hun skulle det ville det stått Lauritsdatter, ikke -sønn. Det som ville vært flott var jo om det faktisk sto Peter Lauritsen, altså at hans far var en Peter Lauritsen, men det er jeg redd for vil være ønsketenkning. Første bokstaven er helt klart en P, og faktisk ikke så ulikt måten Petersøn er skrevet, nemlig Peitersøn. Ordet foran er helt klart Land. Flere tolkninger kan jo komme her.* Ingen har før meg vist til primærkilder når det gjelder dåp og gravferd for Claus Pedersen Rumohr. Han er altså døpt 2.12.1632 i Sønderborg kirke og gravlagt 26.6.1708 i Vår Frelsers i Kbh.* At Rumohr er uradel fra Holstein er korrekt.* Det er nettopp om Claus Pedersen Rumohr var av denne adelsslekten Rumohr vi nå skal finne ut.* Når det gjelder Claus to hustruer har jeg hittil ikke sett primærkilder som nevner deres navn, men at Kirsten Lauritsdatter var hans 2. kone er vel dokumentert i tingbøkene fra Indre Sogn. Claus er lagverge for Kirstens datter da hun blir enke. Skifte etter Laurits Rosenberg er dessuten gjengitt av Nedrebø tidligere og der står også dette.** Vielsene finnes ikke i KB i Bergen. KK starter for sent til det. Vi må nok i andre dokumenter for å belyse disse tingene nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Arnfrid (30), dette har du kanskje, men du skriver over at du ikke har sett primærkilder som nevner konenes navn. Jeg var faktisk ikke klar over at han var gift 2 ganger, og har hatt Kirsten Lauridsdatter Rosenberg som alle barnas mor.Skifteprotokoll Bergen, 1687, 11 juni: Skiftet sat efter Mette Lauritzdatter ( i margen og længre nede staar Mette Willumsdatter) Arvinger 2 døttre ( 1). 1. Wilmiche Lauritsdatter sal. Peder Pedersen Rosenbergs. Laugværge capt. Christen Mogensen. 2. Kirsten Lauritzdatter gift m. Claus Pedersen (Ruhmor) 3. Datter (Leene), død, har været gift med erlig, velvis og fornehme mand sr. raadmand Hans Hansen, har efterladt 2 umyndige børn 1. Hans Hansen 2. Lars Hansen, faderen født(?) værge. Senere: Hr. Hans Hansen, raadmand er forligt paa sine børns veigne med de andre arvinger at de skal gifue hand contant for ald dend deel dend ham tilkommer efter sal. Mette Willumsdater Rosenberg otte hundrede rixdaler, hvor for hand och sielff er formynder efter loven. Formuen var 2308 - 4, gield 1265 - 5 - 6.(Hvorfor Wilmiches mann kalles 'Rosenbergs' er usikkert, han var vel en Montagne.)Ellers hadde jeg dette: I 1666 fikk han (Claus) skjøte på Rikheim i Lærdal. Først 2 1/2 pd smør og 1 hud hos lagmannen Hans Hanssen og rådmann Peder Hanssen, dagført 24/1 1666. Samme år fikk han skjøte av svigerfaren Lauritz Lauritzen Rosenberg på 4 1/2 laup, 3 huder, 28 mælar, dagført 12/5 1666. Ellers var det ikke bare i Rikheim han eide. I 6 gårder i Lærdal utenom Rikheim eide han i alt vel 7 lauper jord. Det ser ikke ut til at det bare var for jorden sin skyld at Rumohr flyttet til Lærdal. Han hadde nok mer interesse for handel enn jordbruk. Han tok borgerskap i Bergen 1681 og slo seg ned på Lærdal som gjestgiver og handelsmann. I 1683 skriver presten om Rumohr: 'Han er borger i Bergen og ellers en handlingsmand og sitzhafftig (bor) her i Lærdal. Hans gaard bruges av en bonde, hvoraf gaar skat og tynge som efter andre bønders brug efter advenant. Til hans Kop- og Kvægskat skal findes ikke anderledes, det jeg ved, end saasom han her hosfølgende egen angivelse melder: Han selv, hans kvinde og datter, 1 dreng, 2 piger, 1 hest og 3 kjør.' Rumohr viser seg etter hvert som en rimelig jordeier. Det er sjelden han går rettens veg med folk. Et unntak var det likevel, og det var med naboene på Mo og Rå om stølene. Om dette var det sak år etter år så lenge Claus Rumohr levde, og sønnen fortsatte med det samme. I 1699 ville futen vite hvor mange tjenere Rumohr hadde, og det ble da oppgitt: Rådmann og 5 drenger på kar-siden og rådsmannen og 7 jenter på kvinne-siden. I 1701 er det skrevet opp 8 drenger på Rikheim.Dette viser i hvert fall at han var gift med Kirsten i 1666 og i 1687 ved skiftet etter sin svigermor Mette Willumsdatter Guldager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Merker meg at Anne Sophie Clausdtr. dør to år før faren og samme år som Kirsten Lauritzdtr.I denne slektslisten Lenke fins det 94 med navn Rumohr, men pussig nok ingen med navn Claus. Den går bakover til Ditlef.Det forundrer meg også litt at så få er interessert i dette tema, når vi tenker på hvor mange etterkommere det fins av slektene Munthe/Rumohr osv.Er det litt frykt for at konklusjonen kan bli at den gode Claus likevel ikke kan lenkes til den adelige Holstein-grenen? (dagens konspirasjonsteori:)Claus var jo forholdsvis fornemt gift, (sjønt vi vet egentlig lite om Lauritz Rosenberg) og det ble man ikke uten at man hadde gjeve aner, tittel (prester), penger, eller gjev eiendom. Ekteskapet virker å ha vært ren forretning.For meg er det (takket være ditt arbeid, Arnfrid) mer enn nok dokumentert at han har eksistert og at jeg er en etterkommer. Men du hvor spennende det kunne ha vært om det kunne bevises bedre at han har adelig herkomst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Det var en klar og presis etterlysning i DIS Danmark, Arnfrid. Nå er jeg spent på resultatet!Her er en lenke til prosjekt Runeberg, Danske biografier: http://runeberg.org/dbl/3/0001.html Noen ganger finner man ny informasjon om 'sine' ved å lese om 'andres' slekter, men her har vel du allerede vært innom, Arnfrid, det har jeg også, men jeg har erfart at man kan lese samme informasjon om igjen og om igjen og finne ny informasjon hver gang, aktualisert etterhvert som man tilegner seg ny kunnskap. (Mine Ætt og Heim er blitt gangske fillete etterhvert.) Den mye omtalte 'skjult kunnskap' (den kunnskapen man ikke visste man hadde)kommer da frem. Sagt med andre ord er det vel brikker i den enkeltes puslespill som trer frem, men de hullene, som de skal passe til, må først identifiseres og plasseres. Skal lese i KB idag også. Dette var bare litt 'filosofi' når tanken er som klarest:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

STATUS om Claus Pedersen Rumohrs herkomst: * Claus Pedersen Rumohr døpt 2.12.1632 i Sønderborg kirke. ** Far: Peder Rumohr. Mor trolig: Anna Pedersdtr Conradi. ** Peder Rumohr nevnt som husfoged og herredsfoged. Hans foreldre er ikke kjent pr 20.4.2010, men denne Peders familie synes å ha vært tjenere hos hertug Hans den yngre av Sønderborg på Rumohrsgård http://da.wikipedia.org/wiki/Rumohrsgaard . Oppkallingstradisjon kan peke i retning av at Peders far var en Morten. Man kan tenke seg muligheten av at familien har tatt navnet Rumohr i den sammenheng. Peder er ikke ført med noen adelig tittel i KB ved barnenes dåp eller som fadder.** Annas far, Peder Conradi, var prest i Lysabil kirke, Sønderborg. *** Claus søsken: Peder, Anne født 1717, Morten døpt 22.11.1618, Eleonore Sophie døpt 2.4.1621, Dorthe døpt 11.8.1622, Ellina døpt 9.5.1624, Sophie Cathrine døpt 29.10.1626, Alexander Christian døpt 1.1.1628, Johannes 25.3.1629, alle i Sønderborg. @@@@@@@@ Konklusjon så langt er at Claus Pedersen Rumohr ikke var av adelsslekten Rumohr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til det du sier om at der er anetavler som har lenket Peder Rumohr til adelsslekten Rumohr, så finner jeg kun at det er Nermo som har gjort det uten forbehold. Jeg har selv ikke den slik link i min anetavle.Grunnen til at jeg begynte å se på denne saken nå var nettopp at jeg oppdaget at Nermo hadde en slik forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Enig med din konklusjon, jeg tror ikke heller at Claus Pedersen Rumohr hører til adelsslekten Rumohr. Jeg har hatt med Peder Detlefson som far til Claus, men nå sletter jeg ham inntil noe annet blir bevist.Her er en annen anetavle som vel bør rettes opp: Lenkemvh Inger Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Denne debatten var også for meg interessant lesning da jeg også har aner her. Jeg har tidligere lest (tror det var i P.Tang 'Moe gård i Hafslo') at Claus Pedersen Rumohr var gift 1. gang med Maren Pedersdatter som døde før 1665 og at hun var mor til Jan Claussøn Rumohr f. 1662. Har noen av dere sett en primærkilde som nevner Kristen Lauritzdatter Rosenberg som Jans mor? Har selv vanskeligheter med å tyde skrift så langt tilbake. Fint hvis jeg kunne få den riktige moren på plass. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Lene Lauritsdatter Rosenberg, Kistens søster, var gift med Hans Hansen Weiner og hadde barna Hans og Lars. Nå fant jeg herLenkeat Lars Weiners barn tok arv etter Claus Pedersen Ruhmors hustru sl. Kirsten Lauritsdatter. Spørsmålet blir jo hvordan nevøens barn kunne arve dersom Kirsten hadde egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er kun interessert i primærkilder. De nettsidene som nevner at Peder Rumohr var sønn av Detlef Rumohr og Anna Breide uten å oppgi kilder er unødvendige i denne sammenheng.Har vært på Byarkivet i hele kveld. fikk tatt et bilde av originalen av borgerboken, men det er ikke tydeligere enn det vi har.Jeg vet ikke hvilken primærkilde vi kan finne Maren Hansdatter i. Men jeg ser at hun nevnes med forskjellige navn i denne debatten.Kirsten Lauritsdatter (Rosenberg) er grei, selv om vi ikke vet hvem hun var mor til. Dere bør i denne sammenheng studere skiftet etter Claus.DAA nevner at det er en Rumohr-slekt i Norge som ikke er beslektet med den adelige slekten. Dessuten at det er en Rumohr-slekt i Reval i Tallin. Claus sin familie har nok tatt Rumohr-navnet fra Ruhmorsgaard der familien var i tjeneste. Det kan vel også se ut for at hertugens familie er blitt oppkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tingbok:'(Sak 1703:70)Publicerit. Claus Pedersen Richums udgifne schiøde og gafuebref til Monsieur Johan Rumohr paa 1 løb smør og 17 Meler korn med bøxsel udj Anders Roersen Æris brugende jord, ittem ½ løb smør udj dend jord som Peder Ærj bruger uden bøxsel, ittem ½ løb smør uden bøxsel udi Christen Ærjs brugende jord daterit Richum dend 16 april 1703.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Først; jeg har ikke funnet Peder Rumohr, Claus Pedersen Rumohrs far, sin herkomst. Men har en del opplysninger.1. Skifte etter Claus Pedersen Rumohr nevner raadmand Peder Rumohr i Kbh i forbindelse med evt salg etc i Kbh, og at denne Pere Rumohr står ansvarlig for det. Se debatten om skifte Lenke2. Dokument i Kbh sier at raadmand Peder Rumohr var raadmand i Bergen, men var i Kbh. vedlagt.3. Mette Pedersdatter Rumohr var trolig denne Peder Rumohrs søster. Hun var gm 1) Lars Pedersen 2) Frants Lauritsen Hjort, prest i Vrensted, Hjørring. Mette døde i Aalborg i 1710. Hun er nevnt i 6 dokumenter fra 1687 til 1710. Kommer tilbake til dem når vi finner litt mer ut om hennes herkomst. Jeg må lete etter dåpen hennes ca 1756, mener jeg det skal være.4. Raadmand Peder Rumohr (i Bergen) er nevnt som Mette Rumohrs bror ved dødsfallet til hennes mann, Frantz Lauritsen Hjort, så det er svært sansynlig at de er søsken. 5. Claus Pedersen Rumohrs sønn, Peder Clausen Rumohr, var som kjent prest i Skjeberg og døde i svenskekrigen i 1718. Det vi ikke visste var at han var prest i Grinderslev i Danmark fra 1699. Har funnet han n i Danmark fra 1699 til 1701.6. En datter av Peder Clausen Rumohr er n i et dokument; Suarathahta Amalie f 1701.--------------------Jeg må altså finne frem igjen i de danske kirkebøkene for å komme videre. En hypotese kan være at Peder Rumohr og Anna Conradi også fikk en sønn Peder, som ble raadmand i Kbh. Jeg tror at Bergen må være feil. Alle raadmend i Bergen i denne perioden er kjent.

bilete9210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

..en av gangene for Barn Anna Sophia Far Christopher Nagel Mor Maren Hansdtr Lærdal Maren var datter av Anne Sophie Clausdatter Rumohr...Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da må vi finne ut av det. Les om Skjeberg-presten Peder Clausen Rumohr på GoogleBooks 'Carl XII i Norge' Av Andreas Faye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.